служба в храме вознесения господня
Храм Успения Пресвятой Богородицы села Успенского
по благословению епископа Армавирского и Лабинского Игнатия
ВОЗНЕСЕНИЕ ГОСПОДНЕ. Полное последование богослужения
Дорогие братья сестры!
Полное последование текста богослужения праздника Вознесения Господня
До 49 стр. включительно — вечерняя служба в среду 27 мая: Великая вечерня, утреня, 1 час
С 49 стр. — богослужение утром в четверг, 28 мая: 3 и 6 часы, Божественная литургия
Вы можете подобрать и другие форматы изложения текста богослужения Вознесения Господня:
Портал «Азбука веры». Раздел «Православный церковный календарь». Интересующая нас дата. Рубрика «Богослужения»
Поделиться:
Добавить комментарий Отменить ответ
Икона дня
Заметили опечатку?
Православный календарь
Седмица 21-я по Пятидесятнице (ев. чтения 23-й седмицы). Вмч. Димитрия Солунского (ок. 306). Воспоминание великого и страшного трясения (землетрясения), бывшего в Царьграде (740).
Прп. Фео́фила Печерского, архиеп. Новгородского, в Дальних пещерах (1482). Мч. Луппа (ок. 306). Прп. Афанасия Мидикийского (ок. 814). Прп. Димитрия Басарбовского, Болгарского (1685).
Утр. –Мф., 36 зач., X, 16–22.Лит. – Трясения:Евр., 331 зач. (от полу’), XII, 6–13, 25–27.Мф., 27 зач., VIII, 23–27.Ряд. (под зачало):Флп., 248 зач., IV, 10–23.Лк., 52 зач., X, 22–24.Вмч.:2_Тим., 292 зач., II, 1–10.Ин., 52 зач., XV, 17 – XVI, 2.
ВОЗНЕСЕНИЕ ГОСПОДНЕ
Вознеслся еси во славе Христе Боже наш, радость сотворивый учеником, обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением: яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.
Еже о нас исполнив смотрение, и яже на земли соединив небесным, вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, никакоже отлучаяся, но пребывая неотступный, и вопия любящим Тя: Аз есмь с вами и никтоже на вы.
Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем еже на небеса с Пречистою Твоею плотию Божественное вознесение.
Установление праздника Вознесения Господня, несомненно, восходит к самой глубокой древности. Так, уже Апостольские Постановления предписывают совершать его в сороковой день по Пасхе (кн. 5, гл. 19). Особенно важны в этом отношении свидетельства святого Иоанна Златоуста и блаженного Августина. Иоанн Златоуст называет этот праздник важнейшим и великим и относит его к праздникам, которые, подобно Пасхе и Пятидесятнице, установлены апостолами. Блаженный Августин, упоминая о повсеместном совершении праздника по преданию, прямо приписывает ему апостольское установление. Каноны на Вознесение написаны святыми Иоанном Дамаскиным и Иосифом Песнописцем. Кондак и икос принадлежат Роману Сладкопевцу.
По евангельскому повествованию и богослужебным песнопениям, Господь вознесся на небо и «сел одесную Бога Отца». Апостолы видели вознесение Господа. Спаситель был поднят на облака и затем сокрыт от их очей облаками. Тем самым апостолам дано было понять, что Христос после Своего Вознесения уже не будет видим на земле в телесном Своем виде, как это было до и после Его воскресения, потому что с вознесением Он по Своему человечеству, по Своим телу и душе, стал еще ближе ко Отцу. Господь Иисус Христос воспринял по человечеству то место и получил ту славу, которые Он имел всегда по Божеству, то есть место равное Богу Отцу по достоинству и силе, что и выражается словами: «сел одесную Отца».
По Своем вознесении на небо Христос Спаситель не оставил, не покинул землю Своим присутствием. Он вознесся от нас, Он уже не видим среди верующих в Него телесными очами, но, по словам кондака праздника, пребывает «никакоже отлучаяся» от нас. Он обещает верующим в Него и любящим Его: «Аз есмь с вами, и никтоже на вы». Своим Вознесением Господь стал еще ближе к человечеству, к верующим в Него, ибо Он ныне находится на земле не только Своим Божеством, но и Прославленным Телом в великом таинстве Евхаристии, в котором все верующие приобщаются Его Тела и Крови.
ОСОБЕННОСТИ БОГОСЛУЖЕНИЯ ПРАЗДНИКА ВОЗНЕСЕНИЯ ГОСПОДНЯ
Праздник Вознесения Господня относится к числу подвижных Господских праздников. Продолжается он десять дней, имеет один день предпразднства, совпадающий с отданием Пасхи, и восемь дней попразднства. Отдание праздника бывает в следующую за праздником пятницу 7 седмицы по Пасхе.
Вся служба в день праздника совершается по Цветной Триоди с особенностями Господского двунадесятого праздника.
На великой вечерне кафизмы нет (т.е. «Блажен муж» не поется). На литии, на «Бог Господь» и в конце утрени поется тропарь праздника (гл. 4): «Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, радость сотворивый учеником, обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением, яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира».
На утрене: полиелей праздника; величание: «Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем еже на небеса с Пречистою Твоею плотию Божественное вознесение»; степенны – первый антифон 4 гласа.
Некоторые особенности в богослужении праздника Вознесения Господня связаны с тем, что этот праздник имеет тесную связь с праздниками Воскресения Господа Иисуса Христа и Сошествия Святого Духа. Главные особенности богослужения праздника следующие:
После Евангелия на утрене поется: «Воскресение Христово видевше» (единожды).
Катавасией канона Вознесения Господня служат ирмосы канона на праздник Сошествия Святого Духа («Божественным покровен»).
Прочие же особенности богослужения Вознесения Господня такие же, как и других двунадесятых праздников.
Канонов два: первый – святого Иоанна Дамаскина – «Спасителю Богу»; второй канон – святого Иосифа Песнописца. «Честнейшую Херувим» не поем, но поются припевы Вознесения. Первый припев (поет диакон): «Величай, душе моя, вознесшагося от земли на небо Христа Жизнодавца». Хор поет ирмос: «Тя паче ума и словесе Матерь Божию, в лето Безлетнаго неизреченно рождшую, вернии единомудренно величаем». Затем – остальные припевы и тропарь. В конце 9 песни поется катавасия: «Радуйся, Царице, матеродевственная славо».
Во все седмичные дни попразднства до отдания праздника включительно на утреннем каноне поется катавасия – ирмосы Вознесения: «Спасителю Богу».
На Литургии: антифоны праздника; входный (он же и причастный) стих: «Взыде Бог в воскликновении, Господь во гласе трубне». После входа: тропарь и кондак. Задостойник (до отдания) – ирмос: «Тя паче ума и словесе Матерь Божию» с припевом. Вместо «Видехом свет истинный» поется тропарь Вознесения Господня. Отпуст праздника: «Иже во славе вознесыйся от нас на небо и одесную седый Бога и Отца, Христос, истинный Бог наш».
Если на день Вознесения Господня придется храмовый праздник или день памяти великого святого, то служба совершается так, как указано в Типиконе (8 мая) – святому апостолу Иоанну Богослову и Вознесению (см. Храмовая глава 51).
В день праздника великая вечерня. Вход с кадилом. Великий прокимен: «Бог наш на небеси и на земли, вся, елика восхоте, сотвори».
В попразднство до отдания Вознесения Господня на Литургии после малого входа поется «Приидите, поклонимся» с праздничным припевом в конце: «Спаси ны, Сыне Божий, вознесыйся во славе, поющия Ти: Аллилуиа».
Во все дни от Вознесения Господня до дня Пятидесятницы в начале часов и других служб «Царю Небесный» не читается, но службы начинаются с Трисвятого. В конце Литургии от Вознесения Господня до Пятидесятницы вместо «Видехом свет истинный» поется тропарь праздника или дня («Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш» – до Троицкой субботы, «Глубиною мудрости» – в Троицкую субботу).
НЕДЕЛЯ СЕДЬМАЯ (ВОСКРЕСЕНЬЕ СЕДЬМОЕ) ПО ПАСХЕ – СВЯТЫХ ОТЦОВ ПЕРВОГО ВСЕЛЕНСКОГО СОБОРА
В эту Неделю празднуется память трехсот восемнадцати Отцов I Вселенского Собора. Этот Собор проходил в Никее в дни Пятидесятницы 325 года, и послужил славе Воскресшего Господа, преимущественно возвещаемой Церковью в дни Пятидесятницы. Собор, как сказано в Синаксаре, проповедал Сына Божия «Единосущна и Единочестна Отцу» и исповедал, что Он – воистину Сын Божий и совершенный Человек. Господь наш Иисус Христос совершил все домостроительство нашего спасения, вознесся и сел одесную Бога Отца. Церковь, желая показать, что Сын Божий воплотился и соделался истинным и совершенным Человеком, «вознесся и седе одесную величествия на небесах», установила настоящий праздник.
Никейский Собор постановил также праздновать светлый праздник Пасхи всем христианам не в иной день Недели, как в первый, или воскресный. 20 правило Собора постанляет не преклонять колен в храмах во всю Пятидесятницу, а также и в дни воскресные, чтобы самым положением тела изображать воскресение Христово.
Праздник Богоносным Отцам совершается один день и не имеет попразднства. На утреннем каноне катавасия та же, что и на Вознесение, – «Божественным покровен».
ТРОИЦКАЯ РОДИТЕЛЬСКАЯ СУББОТА
Перед праздником Пятидесятницы, в субботу, всегда совершается поминовение усопших. На этой службе поминаются все «от века усопшие» православные христиане, отцы и братия наши.
Последование субботы перед Пятидесятницей такое же, как и субботы мясопустной (см. выше). Заупокойные песнопения (стихиры, тропари и канон) те же, что и в мясопустную субботу. Различия в службах следующие:
Там, где положены песнопения Октоиха, в службе Троицкой субботы они берутся всегда 6 гласа, потому что в предыдущее воскресенье всегда поется 6 глас, и поэтому они помещены подряд в Цветной Триоди, в мясопустную же субботу песнопения Октоиха берутся того гласа, который поется в ту седмицу.
Если в субботу Пятидесятницы случится святой с полиелеем (Типикон, последование под 25 мая), то служба святому переносится на четверг 7 седмицы. Если же случится храмовый святой, то служба субботы переносится на четверг (Храмовая глава 54).
Вознесение, утреня, 1-й канон, п. 9, 2.
Вознесение, утреня, 2-й канон, п. 9, 3, срав.: п. 8, 3.
Служба Вознесения Господня
На Великой вечерне.
По предначинательном псалме кафисмы не глаголем.
На Господи воззвах: поставим стихов 10. И поем стихиры самогласны 5, повторяюще я.
Господь вознесеся на небеса, да послет Утешителя миру: небеса уготоваша престол Его, облацы восхождение Его. Ангели дивятся, Человека зряще превыше себе. Отец ждет, Егоже в недрах имать соприсносущна: Дух же Святый велит всем ангелом Его: возмите врата князи ваша, вси языцы восплещите руками, яко взыде Христос, идеже бе первее. [Дважды.]
Господи, Твоему вознесению удивишася херувими, зряще Тебе Бога на облацех восходяща, на них седящаго: и славим Тя, яко блага милость Твоя, слава Тебе. [Дважды.]
На горах святых зряще Твое вознесение Христе, сияние славы Отчи, воспеваем Твой светообразный лица зрак, кланяемся страстем Твоим, почитаем воскресение, славное вознесение славяще: помилуй нас. [Дважды.]
Господи, апостоли яко видеша Тя, на облацех возносима, рыданием слез, Жизнодавче Христе, скорби исполняеми, рыдающе глаголаху: Владыко, не остави нас сирых, ихже за милосердие возлюбил еси рабы Твоя, яко благоутробен: но посли якоже обещал еси нам, Пресвятаго Твоего Духа, просвещающа души наша. [Дважды.]
Господи, смотрения совершив таинство, поим Твоя ученики на гору Елеонскую, возносился еси, и се твердь небесную прошел еси, мене ради обнищавый по мне: и возшед отонудуже не разлучился еси, Всесвятаго Твоего Духа низпосли, просвещающа души наша. [Дважды.]
Слава, и ныне, глас тойже.
Недр Отеческих не разлучся, сладчайший Иисусе, и с земными яко Человек пожив, днесь от горы Елеонския вознеслся еси во славе, и падшее естество наше милостивно вознес, Отцу спосадил еси. Темже небеснии безплотных чинове, чудеси удивляющеся, ужасахуся ужасом, и трепетом содержими, Твое человеколюбие величаху. С нимиже и мы земнии, еже к нам Твое снизхождение, и еже от нас вознесение славословяще, молимся глаголюще: ученики, и рождшую Тя Богородицу, радости безчисленныя исполнивый во Твое вознесение, и нас сподоби избранных Твоих радости, молитвами их, великия ради Твоея милости.
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Пророчества Исаиина чтение. [глава 2.]
Тако глаголет Господь: будет в последняя дни явлена гора Господня, и дом Божий на версех гор, и вознесется превыше холмов, и приидут на ню вси языцы. И пойдут людие мнози, и рекут: приидите взыдем на гору Господню, и в дом Бога Иаковля, и возвестит нам путь Свой, и пойдем по нему.
Пророчества Исаиина чтение. [глава 62.]
Тако глаголет Господь: поидите и внидите враты Моими, уготовите путь Мой, и путь творите людем Моим, и камения от пути размещите, вознесите знамение на языки. Се бо Господь сотвори слышано даже до последних земли: рцыте дщери Сионове, се Спаситель твой приходит, имея с Собою мзду, и дело Его пред лицем Его. И прозовет я люди святы, избавлены от Господа: ты же наречешися взысканный град, и неоставленный. Кто Сей пришедый из Едома, оброщение риз Его от Восора? Сей красен во одежди Своей, вопиет с крепостию велиею: Аз глаголю правду, и суд спасения. Почто ти оброщены ризы, и одежды твоя яко от истоптания точила исполнены истоптания? Точило истоптах един, и от язык несть муж со Мною. Милость Господню помянух, добродетели Господни во всех, имиже нам воздавает. Господь, судия благий дому Израилеву, наносит нам по милости Своей, и по множеству правды Своея. И рече: не людие ли Мои? чада не отвергут ли ся? И бысть им во спасение от всякия скорби их. Не ходатай, ниже ангел, но Сам Господь спасе их: за еже любити их, и щадети их, Сам избави их, и восприят их, и вознесе их во вся дни века.
Пророчества Захариина чтение. [глава 14.]
Тако глаголет Господь: се день грядет Господень, и станут нозе Его в день оный на горе Елеонстей, прямо Иерусалима, от восток солнца. И в день оный изыдет вода жива из Иерусалима, пол ея в море первое, и пол ея в море последнее: в жатву и в весну будет тако. И будет Господь Царь по всей земли, в день оный будет Господь Един. Имя Его едино, окружающее всю землю и пустыню, от Гавы даже до Реммона, противу хребту Иерусалимлю: и вознесется, и на месте пребудет, от врат Вениаминовых, даже до места дверей первых, даже до врат угольных, и даже до столпа Анамеилева, даже до подточилий царевых, обитают в нем: и анафема не будет ктому, и вселится Иерусалим надеяйся.
На литии стихиры праздника самогласны. Глас 1:
Возшед на небеса, отонудуже и сошел еси, не остави нас сирых Господи: да приидет Твой Дух, нося мир мирови, покажи сыном человеческим дела силы Твоея, Господи Человеколюбче.
Возшел еси Христе к Безначальному Отцу Твоему, неописанных Его недр не разлучивыйся, и прилог силы хваления трисвятаго не прияша, но Единаго Сына и по вочеловечении познаша Тя Господи, Единородна Отцу: во множестве щедрот Твоих помилуй нас.
Ангели Твои Господи, апостолом глаголаху: мужие галилейстии, что стоите, зряще на небо? Сей есть Христос Бог, вознесыйся от вас на небо, Той приидет паки, имже образом видесте Его идуща на небо: послужите Ему в преподобии и правде.
Глас 4: Егда пришел еси на гору Христе Елеонскую, Отчее совершити благоволение, ужасошася небеснии ангели, и устрашишася преисподнии. Предсташа же ученицы с радостию трепетни, яко глаголал еси им, яко престол же готовляшеся против облак ждущий: врата же небо отверзшее доброту являше, и земля сокровища открывает, Адамову схождению яко познатися, и паки восхождению. Но стопы убо возвышахуся, якоже руце, уста же вельми благословляху, якоже слышашеся, облак подъемляше, и небо внутрь Тебе прият. Дело сие Господи соделал еси великое и преславное, во спасение душ наших.
Низшедшее естество Адамово, в дольнейшия страны земли, Боже новосотворивый Собою превыше всякаго начала и власти, возвел еси днесь: яко бо возлюбив спосадил еси, якоже помиловав соединил еси Себе, яко соединивый спострадал еси, яко безстрастен пострадав, и спрославил еси. Но безплотнии, кто есть Сей, глаголаху красный Муж? Но не человек точию, Бог же и Человек, совокупленно и являемо. Темже удивлени ангели, во одеждах летающе окрест учеников, друзии же стояще вопияху: мужие галилейстии, Иже от вас отыде, Сей есть Иисус Человек Бог. Бог Человек паки приидет, Судия живых и мертвых, верным же даруяй грехов прощение и велию милость.
Егда вознеслся еси во славе Христе Боже, учеником зрящим, облацы подымаху Тя с плотию, врата взяшася небесная, лик ангельский радовашеся с веселием, горнейшия силы зовяху глаголюще: возмите врата князи ваша, и внидет Царь славы. Ученицы же дивящеся глаголаху: не разлучися нас Пастырю добрый, но посли нам Духа Твоего Пресвятаго, наставляюща, и утверждающа, и просвещающа, и освящающа души наша.
Слава, и ныне: глас тойже:
Господи, таинство еже от веков сокровенное и от родов, исполнив яко Благ, пришел еси со ученики Твоими на гору Елеонскую, имея Рождшую Тя Творца и всех Содетеля: Той бо в страсти Твоей матерски паче всех болезновавшей, подобаше и славою плоти Твоея, премногия насладитися радости. Еяже и мы причащающеся, еже на небеса восходом Твоим Владыко, великую Твою милость на нас бывшую славим.
На стиховне стихиры самогласны, глас 2:
Стих: Вси языцы восплещите руками:
Восприемлему Тебе Христе от горы Масличныя, силы зряще, друг другу вопияху: кто есть Сей? И глаголет к ним: Сей есть державный и сильный, Сей есть сильный в брани, Сей есть воистинну Царь славы. И почто Ему червлены ризы? Из Восора приходит, еже есть плоти. Ты же Сам яко Бог одесную сед величествия, послал еси нам Духа Святаго, да наставит и спасет души наша.
Стих: Взыде Бог в воскликновении:
Вознеслся еси во славе на горе Масличней Христе Боже, пред Твоими ученики, и сел еси одесную Отца, всяческая исполняяй Божеством, и послал еси им Духа Святаго, просвещающа и утверждающа, и освящающа души наша.
Слава, и ныне, глас 6:
Взыде Бог в воскликновении, Господь во гласе трубне, еже вознести падший образ Адамов, и послати Духа Утешителя, еже освятити души наша.
Таже, Ныне отпущаеши: И Трисвятое. На благословении хлебов, тропарь праздника, глас 4: Вознеслся еси во славе: трижды. И чтение великое в Деяниих святых апостол.
На Утрене:
На Бог Господь: тропарь праздника: Вознеслся еси во славе: трижды.
По 1-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Камени запечатану:
Ангелом дивящимся восхода странному, и учеником ужасающимся страшному взытия, возшел еси со славою яко Бог, и врата Тебе взяшася Спасе. Сего ради силы небесныя дивляхуся вопиюще: слава снизхождению Твоему Спасе, слава царствию Твоему, слава вознесению Твоему, Едине Человеколюбче. [Дважды.]
По 2-м стихословии седален, глас 3:
Подобен: Красоте девства:
Превечный Бог и безначальный, еже восприят естество человеческое, обоготворив тайно днесь вознесе. Ангели предтекуще апостолом показоваху Сего идуща на небеса со славою многою, Томуже поклонившеся глаголаху: слава Богу вознесшемуся. [Дважды.]
По полиелеи седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Сошедый с небесе на земная, и долу лежащий во адове стражи, совоскресивый яко Бог Адамов зрак, вознесением Твоим Христе на небеса возвед, престолу Отеческому Твоему соседителя соделал еси, яко милостив и Человеколюбец. [Дважды.]
И чтение празднику: Похвальная словеса, творение кир Андреа, или прочих.
Степенна, 1 антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Взыде Бог в воскликновении, Господь во гласе трубне. Стих: Вси языцы восплещите руками: Всякое дыхание:
Евангелие от Марка: зачало 71. [Мк. 16, 9 – 20.]:
«Воскреснув рано в первый день недели, Иисус явился сперва Марии Магдалине, из которой изгнал семь бесов.
Она пошла и возвестила бывшим с Ним, плачущим и рыдающим; 11 но они, услышав, что Он жив и она видела Его,- не поверили.
После сего явился в ином образе двум из них на дороге, когда они шли в селение.
И те, возвратившись, возвестили прочим; но и им не поверили.
Наконец, явился самим одиннадцати, возлежавшим на вечери, и упрекал их за неверие и жестокосердие, что видевшим Его воскресшего не поверили.
И сказал им: идите по всему миру и проповедуйте Евангелие всей твари.
Кто будет веровать и креститься, спасен будет; а кто не будет веровать, осужден будет.
веровавших же будут сопровождать сии знамения: именем Моим будут изгонять бесов; будут говорить новыми языками; будут брать змей; и если что’ смертоносное выпьют, не повредит им; возложат руки на больных, и они будут здоровы.
И так Господь, после беседования с ними, вознесся на небо и воссел одесную Бога.
А они пошли и проповедовали везде, при Господнем содействии и подкреплении слова последующими знамениями. Аминь».
Воскресение Христово: единожды. псалом 50. Слава: глас 2: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы: Таже, стих: Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей:
И поем настоящий самогласен, глас 6:
Днесь на небесех горния силы наше естество зряще, дивящеся страннаго образа восходу, недоумевахуся друг ко другу глаголюще: кто Сей пришедый? Видяще же своего Владыку, небесная врата взяти повелеваху: с нимиже непрестанно воспоим с плотию отонуду паки Грядущаго, яко Судию всех и Бога всесильна.
Каноны: глас пятый, со ирмосы на 8: и четвертый, на 6.
Канон, творение Иоанна монаха. Глас 5.
Ирмос: Спасителю Богу в мори люди немокрыми ногами наставльшему, и фараона со всевоинством потопльшему, Тому Единому поим: яко прославися.
Воспоим вси людие, на рамех херувимских вознесшуся со славою Христу, и спосадившему нас одесную Отца, песнь победную: яко прославися.
Ходатая Богу и человеком Христа, лицы ангельстии видевше, с плотию в вышних удивляхуся, согласно же воспеваху песнь победную: яко прославися.
Явльшемуся Богу на горе Синайстей, и закон давшему боговидцу Моисею, от горы Елеонския вознесшемуся плотию, Тому вси воспоим: яко прославися.
Богородичен: Пречистая Мати Божия, Воплощеннаго от Тебе, и от недр Родителя неотступльшаго Бога непрестанно моли, от всякаго обстояния спасти, яже созда.
Другий канон господина Иосифа, егоже краестрочие по алфавиту. Во осмой же и девятой песни: Оди Иосиф. Еже есть, песнь Иосифова, глас 4.
Ирмос: Отверзу уста моя:
Воскресл еси тридневен, по естеству безсмертный, и явился еси единонадесятим, и всем учеником, и востекл еси Христе ко Отцу, облаком носимь всех Творче.
Вопиет явственно поя Давид богодохновенный, взыде Господь к небесным, в воскликновении и трубы шуме, и к началосветному Отцу доспе.
Слава: Состаревшийся, Господи, мир многими грехми, обновив страстию Твоею и востанием Твоим, возшел еси носимь облаком к пренебесным: слава славе Твоей.
И ныне: Богородичен: Владыку родила еси всех, всенепорочная Владычице, страсть вольную приимшаго, и возшедша к Своему Отцу, Егоже не остави, аще и плоть взят.
Катавасиа: Божественным покровен, медленоязычный мраком, извитийствова Богописанный закон: тину бо оттряс очесе умнаго, видит Сущаго, и научается Духа разуму, хваля Божественными песньми.
Ирмос: Силою Креста Твоего Христе, утверди мое помышление, во еже пети и славити спасительное Твое вознесение.
Возшел еси Жизнодавче Христе ко Отцу, и вознесл еси род наш Человеколюбче, неизреченным благоутробием Твоим.
Чини ангельстии Спасе, человеческое естество видевше совосходящее Тебе, непрестанно удивляеми воспеваху Тя.
Ужасахуся ангельстии лицы Христе, зряще Тя с телесем вознесшася, и воспеваху святое Твое вознесение.
Естество человеческое Христе, тлением падшее возставил еси, и восходом Твоим вознесл еси, и с Собою нас прославил еси.
Богородичен: Моли непрестанно Чистая, Произшедшаго от ложесн Твоих, избавитися прелести диаволи, поющим Тя Матерь Божию.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице:
Возмите врата небесная, се прииде Христос Царь твари, в тело оболкся земное, горнейшим глаголаху силам дольнейшия.
Взыскав Христе, прельщеннаго прелестию змиевою Адама, яко в сего оболкийся, возшел еси, и сел еси одесную, яко сопрестолен Отцу, поющим ангелом Тебе.
Слава: Земля празднует и ликует, радуется и небо, вознесением днесь Творца твари, предъявленно соединившаго разстоящаяся хотением.
И ныне: Богородичен: Смерти родивши Разрушителя, Единаго безсмертнаго Бога, Дево Мати Всечистая: Того присно умоли, умерщвляющия моя страсти уморити, и спасти мя.
Катавасиа: Разверзе утробы нечадствовавшия узы, досаду же неудоботерпиму благочадствующия, едина молитва пророчицы древле Анны, носящия дух сокрушен, к Сильному, и Богу разумов.
Седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:
Всед на облаки небесныя, оставив мир сущим на земли, возшел и сел еси одесную Отца, яко Единоносущен Сему сый и Духу. Аще бо и во плоти явился еси, но непреложен пребыл еси: темже чаеши совершения конец, судити грядый на землю миру всему. Правосуде Господи, пощади души наша, прегрешений оставление даруя, яко Бог милостив, рабом Твоим.
Слава, и ныне: тойже. И чтение праздника.
Ирмос: Услышах слух силы Креста, яко рай отверзеся им и возопих: слава силе Твоей Господи.
Вознеслся еси во славе, ангелов Царю, Утешителя нам от Отца послав. Темже вопием: слава Христе вознесению Твоему.
Яко взыде Спас ко Отцу с плотию, удивишася ангельская воинства, и возопиша: слава Христе вознесению Твоему.
Ангельския силы горнейшим вопияху: врата возмите, Христу нашему Царю, Егоже воспеваем вкупе со Отцем и Духом.
Богородичен: Дева роди, и матерняя не позна: но Мати убо есть, Девою же пребысть, Юже воспевающе, радуйся Богородице, взываем.
Ирмос: Седяй в славе:
Иисус Жизнодавец приим, ихже возлюби, на Елеонскую гору восходит, и сих благослови, и облаком носимь Отчая недра доспе, яже никакоже оставил.
Мир весь празднует видимый и невидимый: в радости ангели ликуют, и человецы славословяще непрестанно вознесение, плотию Соединившагося нам благостию.
Слава: Разрушивый державу смерти яко безсмертный Господи, безсмертие всем даровал еси Человеколюбче, и вознеслся еси во славе, зрящим Тя честным учеником Иисусе всесильне.
И ныне: Богородичен: Блаженно чрево Твое Всенепорочная бысть: чрево бо адово преславно истощившаго, несказанно вместити сподобилася еси: Егоже моли спасти нас поющих Тя.
Катавасиа: Царю царей, Яковый от Яковаго един Слове произшедый, от Отца безвнновнаго, равномощнаго Твоего Духа апостолом истинно послал еси, яко Благодетеля поющим: слава державе Твоей Господи.
Ирмос: Утренююще вопием Ти Господи, спаси ны: Ты бо еси Бог наш, разве бо Тебе иного не знаем.
Исполнив веселия всяческая Милостиве, к горним силам с плотию пришел еси.
Ангельския силы вземлема Тебе видевше, врата, взываху Царю нашему, возмите.
Апостоли видевше возвышаема Спаса, с трепетом взываху Царю нашему: слава Тебе.
Богородичен: Деву по рождестве поем Тя Богородице, Ты бо Бога Слова плотию мирови родила еси.
Ирмос: Ужасошася всяческая:
Странно Твое рождество, странно Твое воскресение, странно и страшно Твое Жизнодавче, еже от горы Божественное вознесение, еже изобразуя Илиа четвероконный восхождаше, воспевая Тя Человеколюбче.
Слава: Зрящим апостолом вещаху ангели: мужие галилейстии, что чудитеся вознесению Жизнодавца Христа: Сей приидет паки на землю судити миру всему, яко Судия праведнейший.
И ныне: Богородичен: Деву сохранив Тя по рождестве нетленну, восходит Христос ко Отцу Богородительнице, Егоже не остави, аще и плоть прият из Тебе, мысленную же и одушевленную, за милость неизреченную.
Катавасиа: Решительное очищение грехов, огнедохновенную приимите Духа росу, о чада светообразная церковная. Ныне от Сиона бо изыде закон, языкоогнеобразная Духа благодать.
Ирмос: Обыде мя бездна, гроб мне кит бысть, аз же возопих к Тебе Человеколюбцу, и спасе мя десница Твоя Господи.
Взыграшася апостоли, зряще на высоту днесь Зиждителя вземлема, упованием Духа, и страхом зовяху: слава восходу Твоему.
Предсташа ангели, вопиюще Христе учеником Твоим: имже образом видесте Христа восходяща с плотию, паки приидет Праведный всех Судия.
Яко видеша Тя Спасе наш небесныя силы, на высоту вземлема с телом, взываху, глаголюще: велико Владыко, человеколюбие Твое.
Богородичен: Купину Тя неопалимую, и гору, и лествицу одушевленную, и дверь небесную достойно славим Марие славная, православных похвало.
Ирмос: Божественное сие и всечестное:
Да каплют нам свыше облацы веселие вечное, Христос бо, облаком яко херувимы носимый, к Своему Отцу восходит днесь.
Плоти явився подобием, прежде разстоящаяся собрал еси во едино Человеколюбче, и вознеслся еси Щедре в небесная, зрящим Тя учеником Твоим.
Слава: Что червлены ризы плоти соедниившагося дебельству, святии ангели Христа зряще вещаху, страсти честныя Божественныя носяща образы.
И ныне: Богородичен: Поем Отроковице зачатие, поем Твое неизреченное рождество, имже избавихомся Чистая тли и озлобления, и мрачнаго адова затворения.
Катавасиа: Очищение нам Христе и спасение Владыко, возсиял еси от Девы, да яко пророка от зверя морскаго персей Иону, от тли исхитиши всего Адама всеродна падшаго.
Кондак самогласен, глас 6:
Еже о нас исполнив смотрение, и яже на земли соедниив небесным, вознеслся еси во славе Христе Боже наш, никакоже отлучаяся, но пребывая неотступный, и вопия любящим Тя: Аз есмь с вами, и никтоже на вы.
Яже земли на земли оставившии, яже пепельная персти уступающии, приидите воспрянем, и на высоту возведем очи и мысли, вперим виды, вкупе и чувства, на небесная врата смертнии, непщуим быти в Масличной горе, и взирати на Избавляющаго на облацех носима. Отонуду бо Господь на небеса востече, и тамо даролюбезны дары раздая апостолом Своим, утешив я яко Отец, и утвердив я, наставив яко сынов, и рече к ним: не разлучаюся вас, Аз есмь с вами, и никтоже на вы.
Синаксарь на Вознесение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
Стихи: Одесную сел еси Отца Слове:
Веру учеником известншую показавый.
В тот же день, четверг шестой седмицы по Пасхе, празднуем Вознесение Господа, Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа. Поскольку Господь, находясь прежде Своих страданий с учениками, обещал им пришествие Всесвятого Духа и сказал: Лучше для вас, чтобы Я пошел; ибо если Я не пойду, Утешитель не придет к вам, и еще: Когда же придет Он… то наставит вас на всякую истину, то и по восстании из мертвых являлся им сорок дней не постоянно, но время от времени, разделяя с ними пищу и питие и представляя воскресение делом наидостовернейшим. Наконец, возвестив о Царствии Божием, повелел им не отлучаться из Иерусалима, но, пребывая там, ожидать пришествия Всесвятого Духа, дабы креститься и от Него, ибо прежде они были крещены одною лишь водой от Иоанна Предтечи, хотя Епифаний Кипрский и рассказывал впоследствии, что Иоанн Богослов крестил Богородицу, а Петр и тот же Иоанн — прочих апостолов.
И вот на глазах учеников взят был от них, когда приняло Его облако, и так, в сопровождении ангелов, повелевавших друг другу поднять врата небесные и изумлявшихся багрянистости Его тела по причине крови, взошел на небо и воссел одесную Отца, обожив и, дерзну сказать, соделав богоподобной ту самую плоть, чрез которую мы по упразднении древней вражды примирились с Богом.
Ангелы же, приблизившись в человеческом образе к апостолам, говорили: «Мужи-галилеяне! Что стоите, дивясь и взирая на небо? Тот, Кого вы видите с плотью, Бог Иисус, снова придет так, то есть с плотью же, но не прежним образом, в бедности и безмолвии, а в великой славе и, сопровождаемый ангелами, как и ныне». Тогда апостолы, перестав вглядываться в небо, возвратились с Масличной горы, ибо она находится весьма близко от Иерусалима — в двух тысячах сорока шагах, а это субботний путь.
Так законоположено было при Моисее — на столько шагов ходить в субботу, ибо скиния свидетельства отстояла от иудейского стана на столько же, а туда и в субботу разрешалось ходить для поклонения, но не удлинять переход, почему и называется тот путь «субботний». Отсюда некоторые полагают, что и Христово Вознесение произошло в субботу, а между тем это заблуждение. Апостолы по возвращении поднялись в горницу, где и пребывали с женами-мироносицами и Матерью Слова, посвящая все время посту, молитве и молениям и ожидая, согласно обетованию, пришествия Святого Духа. Вознесшийся во славе, Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Ирмос: В пещи огненней песнословцы спасый отроки, благословен Бог отец наших.
На облацех света вознесыйся, и спасый мир, благословен Бог отец наших.
На раму Спасе, заблуждшее взем естество, вознесся, Богу и Отцу привел еси.
Возшедый во плоти к безплотному Отцу, благословен Бог отец наших.
Умерщвленое наше грехом естество взем, Твоему свойственному Отцу Спасе привел еси.
Богородичен: От Девы рождся, Юже Богородицу соделал еси, благословен Бог отец наших.
Ирмос: Не послужиша твари:
Светлый Тя Свет суща, подъят облак Господи, от земли паче ума восприемлема и небеснии собори восхвалиша со апостолы, глаголюще: Боже благословен еси.
Рукама вси радующеся восплещим, вознесением Христовым, и воскликнем: взыде Бог во гласе трубне, и седе одесную, яко сопрестолен Отцу во веки.
Слава: Поя древле Моисей великий, взываше: да поклонятся восходящу Христу небеснии ангели, яко всех Царю, емуже зовем: отцев Господи и Боже благословен еси.
И ныне: Богородичен: О чудес преславных! Како вместила еси Бога невместимаго Богорадованная, плотию обнищавшаго, и со славою многою в небесная вознесшагося днесь, и оживившаго человеки?
Катавасиа: Согласная возшуме органская песнь, почитати златосотворенный бездушный истукан: Утешителева же светоносная благодать почествует, еже вопити: Троице Единая, равносильная, безначальная, благословена еси.
Ирмос: Из Отца прежде век рожденнаго Сына, и Бога, и в последняя лета воплощеннаго от Девы Матере, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.
Во двою существу возлетевшаго Жизнодавца Христа на небеса со славою, и Отцу соседящаго, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.
От работы идольския тварь избавившаго, и представившаго ту свободну Твоему Отцу, Тебе Спасе поем, и Тебе превозносим во вся веки.
Своим схождением низложившаго супостата, и Своим возшествием вознесшаго человеки, священиицы пойте, людие превозносите во вся веки.
Богородичен: Херувимов превышшая явилася еси Богородице Чистая, во чреве Твоем сими Носимаго носившая: Егоже со безплотными, человецы славословим во вся веки.
Ирмос: Отроки благочестивыя:
Явишася умове апостолом в вознесении, и вещаху: что взирающе стоите дивящеся? Сей восходяй в небесная, приидет и паки судити иже на земли человеком, Судия сый Един.
Дадим Богу величие, хвалы согласие воскликнем, воспоим, ликуим, руками же восплещим: взыде Бог наш на небеса от земли, ангелом, архангелом поющим Сего, яко Владыку и Творца всех.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Взятся превыше ангел естество наше, древле отпадшее, и на престоле посаждено бысть Божественне, паче смысла: приидите торжествуим и воззовем: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Таже, Хвалим, благословим, покланяемся:
Катавасиа: Разрешает узы, и орошает пламень, трисветлый Богоначалия Образ: поют отроцы, благословит же Единаго Спаса и Вседетеля, яко Благодетеля сотворенная всяческая тварь.
Честнейшую: не поем, но поем припев:
Величай душе моя, вознесшагося от земли на небо, Христа Жизнодавца.
Ирмос: Тя паче ума и словесе Матерь Божию, в лето Безлетнаго неизреченно рождшую вернии единомудренно величаем.
Тебе избавителя мира Христа Бога, апостоли видяще Божественно возвышаема, со страхом играюще величаху.
Твою обожившуюся плоть зряще Христе, на высоте ангели, друг ко другу глаголаху: воистнину Сей есть Бог наш.
Тебе безплотных чинове Христе Боже, на облацех вземлема видяще, взываху: славы Царю, врата возмите.
Тебе сошедшаго даже до последних земли, и человека спасшаго, и восхождением Твоим возвысившаго сего величаем.
Богородичен: Радуйся Богородице Мати Христа Бога: Егоже родила еси, днесь от земли возносима со апостолы зрящи, возвеличала еси.
Ангели восхождение Владыки зряще ужасахуся, како со славою взятся от земли на горняя.
Ирмос: Всяк земнородный:
О даров паче постижения! О таинства страшнаго! Всеми бо владычествуяй, от земли отходя к небесным, учеником посла Духа Святаго, просветившаго сих смысл, и огненны сотворившаго благодатию.
Полцы ученичестии, Господь рече, вы седите во Иерусалиме: и Аз низпослю вам Утешителя другаго, Отцу сопрестольна и Мне равночестна, Егоже видите взимаема, и облаком светлым носима.
Взятся яве великолепие выше небес, плотию обнищавшаго, и соседением Отца почтеся естество наше опадшее: торжествуим, и согласно вси воскликнем, и восплещим руками радующеся.
Богородичен: Свет о Света возсиявый Всенепорочная, из Тебе возсия, и черность безбожия всю разруши, и в нощи спящих просвети. Сего ради вси по долгу Тя во веки присно ублажаем.
Катавасиа: Радуйся Царице, Матеродевственная славо: всяка бо удобообращательная благоглаголивая уста витийствовати не могут, Тебе пети достойно: низумевает же ум всяк, Твое Рождество разумети. Темже Тя согласно славим.
Учеником зрящим Тя, вознеслся еси Христе ко Отцу соседя, ангели предтекуще зовяху: возмите врата, возмите, Царь бо взыде к начальному Свету славы. [Трижды.]
На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихи 4 и поем стихиры, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Ангельски иже в мире торжествуим, на престоле славы Богу носимому, взывающе пение: Свят еси Отче небесный, Соприсносущный Слове, Свят еси и Душе Всесвятый.
Начальницы ангелов смотряюще, Спасе, восхождения странное, недоумевахуся друг ко другу: что видение сие? Человек убо зраком видимый, якоже Бог, превыше небес с плотию восходит.
Галилеане зряще Тя вознесенна, от Масличныя горы с телом Слове, слышаху ангелов вопиющих им: что стоите зряще? Сей приидет паки с плотию, имже образом видесте.
Слава, и ныне, глас 2: