служба пятидесятницы стихира приидите людие триипостасному божеству поклонимся
Служба пятидесятницы стихира приидите людие триипостасному божеству поклонимся
на Малей вечерни,
на Г осподи воззвах: поставим стихи 4. И поем стихиры, глас 1:
П ятдесятницу празднуим, и Духа пришествие, и предложение обещания, и надежди исполнение, и таинство елико, яко велико же и честно. Темже вопием Ти: Содетелю всех Господи, слава Тебе. [Дважды.]
Я зыками инородных обновил еси Христе, Твоя ученики, да теми Тя проповедят безсмертнаго Слова и Бога, подающаго душам нашим велию милость.
В ся подает Дух Святый, точит пророчествия, священники совершает, некнижныя мудрости научи, рыбари богословцы показа, весь собирает собор церковный. Единосущне и сопрестольне Отцу и Сыну, Утешителю, слава Тебе.
Слава, и ныне: глас 8:
Е гда Духа Твоего послал еси Господи, седящим апостолом, тогда еврейския дети зряще ужасахуся ужасом: слышаху бо я вещающа иными странными языки, якоже Дух подаваше им. Невежди бо суще умудришася, и языки в веру уловивше, божественная витийствоваху. Темже и мы вопием Ти: Иже на земли явлейся, и от прелести спасый нас, Господи слава Тебе.
На стиховне самогласны, глас 2:
В идехом свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, нераздельней Троице покланяемся: Та бо нас спасла есть.
Стих: С ердце чисто созижди во мне Боже:
В о пророцех восвестил еси нам путь спасения, и во апостолех возсия Спасе наш, благодать Духа Твоего: Ты еси Бог первый, Ты и по сих, и во веки Ты еси Бог наш.
Стих: Н е отвержи мене от лица Твоего:
В о дворех Твоих воспою Тя Спаса мира, и преклонь колена, поклонюся Твоей непобедимей силе, вечер, и утро, и полудне, и на всякое время благословлю Тя Господи.
Слава, и ныне: глас тойже:
Т роицу единосущную песнословим, Отца и Сына, со Святым Духом: тако бо проповедаша вси пророцы, и апостоли с мученики.
Н ыне отпущаеши: Трисвятое: П ресвятая Троице. О тче наш: Я ко Твое есть Царство: Отпустительный тропарь, глас 8: Б лагословен еси Христе Боже наш: И прочее обычно.
На Велицей вечерни,
обычное стихословие. На Г осподи воззвах: поставим стихов 10. И поем стихиры самогласны 3 первыя, повторяюще первую. Таже, 5 втораго гласа, повторяюще первую.
Глас 1:
П ятдесятницу празднуим, и Духа пришествие, и предложение обещания, и надежди исполнение, и таинство елико, яко велико же и честно. Темже вопием Ти: Содетелю всех Господи, слава Тебе. [Дважды.]
Я зыками инородных обновил еси Христе, Твоя ученики, да теми Тя проповедят безсмертнаго Слова и Бога, подающаго душам нашим велию милость.
В ся подает Дух Святый, точит пророчествия, священники совершает, некнижныя мудрости научи, рыбари богословцы показа, весь собирает собор церковный. Единосущне и сопрестольне Отцу и Сыну, Утешителю, слава Тебе.
В идехом свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, нераздельней Троице покланяемся: Та бо нас спасла есть. [Дважды.]
В о пророцех восвестил еси нам путь спасения, и во апостолех возсия Спасе наш, благодать Духа Твоего: Ты еси Бог первый, Ты и по сих, и во веки Ты еси Бог наш.
В о дворех Твоих воспою Тя Спаса мира, и преклонь колена, поклонюся Твоей непобедимей силе, вечер, и утро, и полудне, и на всякое время благословлю Тя Господи.
В о дворех Твоих Господи, вернии колена душ и телес преклонше, воспеваем Тя безначальнаго Отца, и собезначальнаго Сына, и соприсносущнаго и Пресвятаго Духа, просвещающаго и освящающаго души наша.
Т роицу единосущную песнословим, Отца и Сына, со Святым Духом: тако бо проповедаша вси пророцы, и апостоли с мученики.
Слава, и ныне: глас 8. Творение Льва владыки.
П риидите людие, триипостасному Божеству поклонимся, Сыну во Отце, со Святым Духом: Отец бо безлетно роди Сына соприсносущна и сопрестольна, и Дух Святый бе во Отце с Сыном прославляемь: едина сила, едино существо, едино Божество. Емуже покланяющеся вси глаголем: Святый Боже, вся содеявый Сыном, содейством Святаго Духа: Святый Крепкий, Имже Отца познахом, и Дух Святый прииде в мир: Святый Безсмертный, утешительный Душе, от Отца исходяй, и в Сыне почиваяй: Троице Святая, слава Тебе.
Вход. С вете Тихий. Прокимен дне и чтения.
Числ чтение. [Глава 11.]
Р ече Господь к Моисею: собери Ми седмьдесят мужей от старец израилевых, ихже ты сам веси, яко сии суть старцы людей, и книжники их: и приведеши их в сень свидения, и станут ту с тобою. И сниду и возглаголю тамо с тобою, и отыму от Духа сущаго в тебе, и возложу на них, и пособствуют с тобою стремления людей, и не поводиши их ты един. И собра Моисей седмьдесят мужей от старец людей, и постави их окрест сени. И сниде Господь во облаце, и глагола Моисею, и взят от Духа Иже в нем, и положи на седмидесяти мужей старец: а якоже почи Дух на них, и прорекоша в стану, и ктому не приложиша. И осташа два мужа в стану, имя единому Елдад, и имя второму Модад, и почи на них Дух: и сии беша от написанных, и не приидоша в сень, и пророчествоваста в стану. И притек юноша возвести Моисею, и рече ему, глаголя: Елдад и Модад пророчествуета в стану. И отвещав Иисус сын Навин, предстояй Моисею, избранный его, рече: господи Моисее, возбрани има. И рече ему Моисей: не ревнуеши ли ты мне? И кто даст всем людем Господним быти пророки, егда даст Господь Духа Своего на них?
Пророчества Иоилева чтение. [Глава 2.]
Т ако глаголет Господь: чада Сионова радуйтеся, и веселитеся о Господе Бозе вашем: яко даде вам брашна в правду, и одождит вам дождь ранный и поздный, якоже прежде. И наполнятся гумна пшеницы, и излиются точилия вина и елеа. И вдам вам вместо лет ихже поядоша прузи и гусеницы, и ржа и хрустове, сила Моя великая, юже послах на вы. И снесте ядуще и насытитеся, и похвалитеимя Господа Бога вашего, Иже сотвори свыше чудеса: и не постыдятся людие Мои в век. И разумеете, яко посреде Израиля Аз есмь, и Аз Господь Бог ваш, и несть иного разве Мене: и не постыдятся ктому людие Мои в век. И будет по сих, излию от Духа Моего на всякую плоть, и прорекут сынове ваши и дщере ваша, и старцы ваши сония видят, и юноши ваши видения узрят. Ибо на рабы Моя, и на рабыни Моя во дни оны излию от Духа Моего, и прорекут. И дам чудеса на небеси горе, и знамения на земли низу, кровь и огнь, и курение дыма. Солнце преложится во тму, и луна в кровь, прежде пришествия дне Господня великаго и страшнаго. И будет всяк, иже аще призовет имя Господне, спасется.
Пророчества Иезекиилева чтение. [Глава 36.]
Т ако глаголет Господь: прииму вас от язык, и соберу вы от всех язык странных, и введу вы в землю вашу, и окроплю на вы чистую воду, и очиститеся от всех нечистот ваших, и от всех идол ваших, и очищу вы. И дам вам сердце новое, и дух новый дам вам, и отыму сердце каменное от плоти вашея, и дам вам сердце плотяное, и Дух Мой дам в вас: И сотворю, да во оправданиих Моих ходите, и судьбы Моя сохраните, и сотворите. И вселитеся в землю, юже дах отцем вашим, и будете Ми в люди, и Аз буду вам в Бога.
На литии стихиры самогласны 3, втораго гласа:
В о пророцех возвестил еси нам путь спасения, и во апостолех возсия Спасе наш, благодать Духа Твоего. Ты еси Бог первый, Ты и по сих, и во веки Ты еси Бог наш.
В о дворех Твоих воспою Тя Спаса мира, и преклонь колена, поклонюся Твоей непобедимей силе, вечер, и утро, и полудне, и на всякое время благословлю Тя Господи.
В о дворех Твоих Господи, вернии колена душ и телес преклонше, воспеваем Тя безначальнаго Отца, и собезначальнаго Сына, и соприсносущнаго и Пресвятаго Духа, просвещающаго и освящающаго души наша.
Слава, и ныне: глас 8:
Е гда Духа Твоего послал еси Господи, седящим апостолом, тогда еврейския дети зряще ужасахуся ужасом: слышаху бо я вещающа иными странными языки, якоже Дух подаваше им. Невежди бо суще умудришася, и языки в веру уловивше, божественная витийствоваху. Темже и мы вопием Ти: Иже на земли явлейся, и от прелести спасый нас, Господи слава Тебе.
На стиховне стихиры самогласны, глас 6:
Н е разумеюще языцы Господи, Пресвятаго Духа на апостолы Твоя бывшия силы, изменение язык пиянство быти мняху. Мы же утвердившеся от них, непрестанно сице глаголем: Духа Твоего Святаго не отыми от нас, молим Ти ся Человеколюбче.
Стих: С ердце чисто созижди во мне Боже и Дух прав обнови во утробе моей.
Г осподи, Святаго Духа нашествие, апостолы Твоя исполнившее, иными языки глаголати устрои. Темже преславное, неверным убо пиянство мняшеся, верным же ходатайственно спасения: егоже сияния и нас сподоби, молим Ти ся Человеколюбче.
Стих: Н е отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.
Ц арю небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси Блаже души наша.
Слава, и ныне: глас 8:
Я зыцы иногда размесишася, дерзости ради столпотворения: языцы же ныне умудришася, славы ради боговедения. Тамо осуди нечестивыя погрешением: зде просветил есть Христос рыбари Духом. Тогда упразднися безгласие к мучению: ныне обновляется согласие ко спасению душ наших.
Отпустительный тропарь, глас 8:
Б лагословен еси Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную, Человеколюбче слава Тебе.
Таже благословение хлебов. И чтение Деяний святых апостол.
Аще ли не будет бдения: По Н ыне отпущаеши: тропарь праздника единожды. На Повечерии по Д остойно и по Трисвятом, кондак праздника. Полунощницу поем по обычаю. Канон глаголем Троичен во Октоихе, гласа.
на Б ог Господь: тропарь праздника, трижды.
По 1-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: У дивися Иосиф:
П опразднственный вернии, и конечный праздник празднуим светло, сей есть Пятдесятница, обещания исполнение и предложения: в сей бо огнь Утешителев сниде на землю, яко в виде язык, и ученики просвети, и сия неботаинники показа. Свет прииде Утешителя, и мир просвети. [Дважды.]
И бывает чтение в толковании Иоанна, Слово 8: В последний день: надвое.
По 2-й кафисме седален, глас и подобен тойже:
Д уха источник пришед на землю, во огненныя реки разделяяся мысленно, апостолы орошаше просвещая: и бысть им облак орошаяй огнь, просвещаяй тех, и одождяяй пламень, имиже мы прияхом благодать, огнем же и водою. Свет прииде Утешителя, и мир просвети. [Дважды.]
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: П овеленное тайно:
П о востании Христе, еже из гроба, и еже к высоте небесной божественном вознесении, боговидцем славу Твою низпослал еси Щедре, Духа праваго обновивый учеником. Темже яко гусль мусикийская, всем уяснися божественным бряцалом тайно Спасе глашения, и смотрение Твое. [Дважды.]
И чтение в Богослове.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Д ух Твой Благий наставит мя на землю праву. Стих: Г осподи, услыши молитву мою, внуши моление мое. В сякое дыхание:
Евангелие Иоанна, зачало 65. [Ин. 20, 19 – 23.]
С ущу позде во едину от суббот, и дверем затворенным, идеже бяху ученицы Его собрани страха ради иудейска, прииде Иисус и ста посреде и глагола им: мир вам.
В тот же день в первый день недели вечером, когда двери дома, где собирались ученики Его, были заперты из опасения от Иудеев, пришел Иисус, и стал посреди, и говорит им: мир вам!
И сие рек, показа им руце (и нозе) и ребра Своя. Возрадовашася убо ученицы, видевше Господа.
Сказав это, Он показал им руки (и ноги) и ребра Свои. Ученики обрадовались, увидевши Господа.
Рече же им Иисус паки: мир вам: якоже посла Мя Отец, и Аз посылаю вы.
Иисус же сказал им вторично: мир вам! Как послал Меня Отец, так и Я посылаю вас.
И сие рек, дуну и глагола им: приимите Дух Свят:
Сказав это, дунул, и говорит им: примите Духа Святого:
Имже отпустите грехи, отпустятся им: и имже держите, держатся.
Кому простите грехи, тому простятся; на ком оставите, на том останутся.
Воскресение Христово: не глаголем, но абие псалом 50. Слава: М олитвами апостолов: И ныне: М олитвами Богородицы: Таже стих: П омилуй мя, Боже:
Стихира, глас 6: Ц арю Небесный:
Канонов праздника два. Ирмосы обою канону по дважды, а тропари на 12. Последи же един лик, первый ирмос: и другий лик, другий ирмос.
Канон,
егоже краестрочие: Пятдесятницу празднуим. Творение Космы монаха. Глас 7.
Ирмос: П онтом покры фараона с колесницами сокрушаяй брани мышцею высокою, поим Ему, яко прославися.
Д елом, якоже древле учеником обещал еси, Утешителя Духа пославый Христе, возсиял еси миру свет Человеколюбче.
З аконом древле проповеданное и пророки, исполнися: Божественнаго бо Духа днесь всем верным благодать излияся.
Иный канон,
иамвический, творение кир Иоанна Арклийского. Глас 4.
Ирмос: Б ожественным покровен медленоязычный мраком, извитийствова богописанный закон: тину бо отряс очесе умнаго, видит Сущаго, и научается Духа разуму, хваля Божественными песньми.
Р екоша чистая и честная уста: разлучения вам не будет, о друзи! Аз бо на Отчем вышнем престоле соседя, излию Духа, возсияти желающим благодать независтную.
П редел прешедшее истиннейшее Слово, тихообразно совершает сердце: дело бо скончав, возвесели други, дыханием нужным и огненными языки, подав Духа Христос, якоже обещася.
Катавасиа: П онтом покры: Б ожественным покровен:
Ирмос: С высоты силою, учеником Христе, дондеже облецетеся, рекл еси, седите во Иерусалиме: Аз же яко Мене, Утешителя иного, Духа Моего же и Отча послю, в Немже утвердитеся.
Б ожественнаго Духа нашедшая сила, раздельшийся древле глас, зле согласившихся, во едино приличие божественне совокупи, ведением Троицы вразумляющи верныя, в Нейже утвердихомся.
Ирмос: Р азверзе утробы нечадствовавшия узы, досаду же неудоботерпиму благочадствующия, едина молитва пророчицы древле Анны, носящия дух сокрушен, к сильному и Богу разумов.
Н епостижима есть Богоначальнейшая: ветия бо изъяви безкнижныя, рыбари премудрыя, заушающия словом, и от глубокия нощи изымающия люди безчисленны, блистанием Духа.
Б яше исходен от нерожденна Света, всесильный сияющий Свет, Егоже Сыном Отеческия власти, ныне являет срасленное озарение, огненный глас в Сионе языком.
Таже, седален, глас 8.
Подобен: П овеленное тайно:
С пасовы рачитилие радости исполнишася, и дерзновение прияша, прежде боящиеся: яко Дух Святый днесь свыше сниде на дом ученический, и ин иная глаголаше к людем. Языцы бо разсеяшася, видими яко огнь: и сих не опали, но паче ороси.
Слава, и ныне, тойже.
Ирмос: С мотряяй пророк в последняя Твое Христе пришествие, вопияше: Твою услышах Господи силу, яко вся спасти помазанныя Твоя пришел еси.
В о пророцех глаголавый, и законом проповеданный первее несовершенным, Бог Истинный Утешитель, Слова служителем и свидетелем познавается днесь.
З намение Божества носяй, апостолом во огни Дух разделися, и странными языки являшеся, яко Отеческая Божественная сила грядущая есть, самоповелительная.
Ирмос: Ц арю царей, яковый от яковаго един Слове произшедый от Отца безвиновнаго, равномощнаго Твоего Духа апостолом истинно послал еси, яко Благодетеля поющим: слава державе Твоей Господи.
Б аню Божественную пакибытия словом растворив, ссложенное естество, дождоточиши ми струю от нетленнопрободеннаго Твоего ребра, о Божий Слове, запечатлея теплотою Духа.
П реклоняют вся Утешителю колена, Сыну же Отчу, Отцу срасленному, в Лицех бо видеша трегубых Существо истинное, неприкосновенное, безлетное, единое: возсия бо свет благодать Духа.
Д а исполнятся вси Богоначальнейшим, елицы служителие Трисветлаго Существа: паче естества бо совершает яко благодетель, и огнесветит Христос во спасение, всю дая благодать Духа.
Ирмос: С траха ради Твоего зачатый Господи во чреве пророков, и рожденный на земли Дух спасения, апостольская сердца созидает чиста и в верных правый обновляется: свет бо и мир зане Твоя повеления.
Н ашедшая сила днесь сия, Дух Благий, Дух премудрости Божия, Дух от Отца исходяй, и Сыном верным нам явлейся подавателен, в нихже вселяется естеством святыни, в нейже зрится.
Ирмос: Р ешительное очищение грехов, огнедухновенную приимите Духа росу, о чада светообразная церковная: ныне от Сиона бо изыде закон, языкоогнеобразная Духа благодать.
Я коже благоволи самовластно, необладанный исходит Дух от Отца, умудряя в языцех апостолы, печатлея живоносное Слово, Отчесильное, сообразное, Егоже Спас рече.
Д а исцелит убо смыслы от греха, и се устрояше апостолов, Бог Слово всеначальное, пречистый дом, в немже единомощнаго же и ссущественнаго ныне вселяется Духа свет.
Ирмос: П лавающего в молве житейских попечений с кораблем потопляема грехи, и душетленному зверю приметаема, яко Иона Христе, вопию Ти: из смертоносныя глубины возведи мя.
О т Духа Твоего на плоть всякую, якоже рекл еси, богатно излиял еси, и исполнишася всяческая Твоего ведения Господи, яко из Отца Сын нетленно родился еси, и Дух Нераздельный изыде.
Ирмос: О чищение нам Христе и спасение Владыко, возсиял еси от Девы, да яко пророка от зверя морскаго персей Иону, от тли исхитиши, всего Адама всеродна падшаго.
И стинный нам правый во утробах вечно приимшим Дух, да обновиши Отчеисходный, и всесовокупленно, вещества ненавистного палительный скверн, кала же смыслов чистительный, Вседержителю.
Ж елательное достояние апостолом, сионяном чающим Твоего пришествия, познание Дух Отчерожденна Слова, речь жестокую языческих ласкательств скоро показав, огнедохновенно утверждаеши.
Е гда снизшед языки слия, разделяше языки Вышний: егда же огненныя языки раздаяше, в соединение вся призва, и согласно славим Всесвятаго Духа.
Икос: С корое и известное даждь утешение рабом Твоим Иисусе, внегда унывати духом нашим, не разлучайся от душ наших в скорбех, не удаляйся от мыслей наших во обстояниих: но присно нас предвари; приближися нам, приближися везде Сый, якоже со апостолы Твоими всегда еси, сице и Тебе желающим соедини Себе Щедре: да совокуплени Тебе поем, и славословим Всесвятаго Духа Твоего.
Синаксарий, в Неделю Святыя Пентикостии.
Стихи: Д ыханием нужным, языкоогненно подает
Х ристос Божественнаго Духа апостолом.
И злияся в великом дни Дух рыбарем.
В сий день, в Неделю осмую по Пасце, Святую Пятдесятницу празднуим, и сию же прияхом от еврейских книг. Якоже бо они, яже у них Пятдесятницу празднуют, почитающе седмое число, и зане по Пасце пятдесят дний прешедше, закон прияша: тако и мы по Пасце, пятдесят дний празднующе, Всесвятаго Духа приемлем, законополагающаго и наставляющаго на всякую истину, и угодная Богу повелевающаго. Ведомо же да есть, яко у еврей три беша праздницы: Пасха, Пятдесятница и Скинопигиа, сиесть, сениц потчение. Пасху убо в воспоминание творяху преведения Чермнаго моря: пасха бо преведение толкуется. Являше же таковый праздник, наше еже от темнаго греха к раю паки преведение и возвращение. Пятдесятницу же праздноваху, в воспоминание еже в пустыни злострадания их, и како многими скорбьми в землю обетования введени быша: тогда бо и плода пшеницы и вина насладишася. И являше праздник сей наше озлобление от неверия, и в Церковь внитие: тогда бо и мы Владычняго причащаемся Тела и Крове. Ови убо тоя ради вины глаголют, яже у еврей Пятдесятнице праздноватися: ови же в честь якоже глаголют, пятидесятим днем, в няже постився Моисей, Богописанный закон прият, вкупе поминающим и тельца жрения, и иных, яже егда Моисей восходя на гору, и низходя содея. Другим же непщевася Пятдесятнице у еврей умыслитися, чести ради седмичнаго числа, якоже речеся: то бо о себе слагаемо, творит пятдесятное, единому оскудевающу дневи. Честь же седмочислия у еврей, не точию во днех есть, но и в лета достизающая, от нихже лет и еже у них творят иовилеон, сказуемо оставление. Уседморичаемым бо летом, сие бывает, егда и землю несеянную оставляют, и животным подают ослабу, и купленым рабом отходити повелевают. Третий же праздник, Скинопигиа, сиесть, сениц потчение, празднуемый по собрании плодов, еже есть по пятих месяцех праздника Пасхи. Совершаше же ся сей в память дне, воньже Моисей прежде потче сеницу на горе Синайстей виденную облаком, и уготованную от перводреводеля Веселиила: сени бо и сии творяще, сей праздник праздноваху и на селех пребывающе, и благодаряще Бога, плоды своих трудов собираху. В сий мнится и Давид яже о точилех надписовати псалмы. Образ же бе той из мертвых нашего воскресения, егда разрушившимся телесным сенем нашим, и паки слепленным, своих трудов плоды восприимем, торжествующе в вечных сенех. Подобает же ведати, яко в сий день Пятдесятницы совершаемыя, Дух Святый на ученики прииде. Елма же святии отцы изволиша разделяти праздники, ради величия Пресвятаго и Животворящаго Духа, яко Един есть Святыя и Живоначальныя Троицы. Се и мы речем воутрие, како Дух Святый прииде. Святых апостол молитвами Христе помилуй нас. Аминь.
Ирмос: В пещь огненную ввержени преподобнии отроцы, огнь в росу преложиша, воспеванием сице вопиюще: благословен еси Господи Боже отец наших.
В етующим Божественная величия апостолом, Духа действо непщевашеся пиянство неверствующим, имже Троица познавается, един Бог отец наших.
Н ераздельное естество православно богословим Бога Отца Безначальнаго, тояжде власти Слова и Духа, благословен еси, зовуще, Боже отец наших.
Ирмос: С огласная возшуме органская песнь, почитати златосотворенный бездушный истукан: Утешителева же светоносная благодать почествует, еже вопити: Троице Единая, Равносильная, Безначальная, благословена еси.
Г ласа пророковещательнаго не разумеваше, глаголаху безумнии виносотворенное пиянство, речи яко странны слышаша апостолов: благочестивии же Тебе вопием божественно: Богодетелю всех, благословен еси.
Б ожественное учение возгреме видяй видения божественный Иоиль, Богоначальнейшаго, имже излию, рек, якоже Слова, Духа Моего свозопиющим: Естество Тривещанное Светлое, благословен еси.
Т роичную убо раздели зря благодать, яко да явит три Ипостаси, почитати в простоте власти, но во едином ныне дни Господском, Сын, Отец и Дух благословен.
Ирмос: Н еопальная огню в Синаи причащшаяся купина, Бога яви медленноязычному и гугнивому Моисеови, и отроки ревность Божия три непреоборимыя во огни певцы показа: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во вся веки.
Ж ивотну свыше бурну носиму гласовне, Духа Всесвятаго дыханию рыбарем, огненных видом язык величия Божия ветийствоваху: вся дела Господа пойте и превозносите во вся веки.
Я ко на некасаемую превосходяще гору, не боящеся огня страшаща, приидите и станем на горе Сионской, во граде Живаго Бога, духоносным учеником ныне сликующе: вся дела Господа пойте и превозносите во вся веки.
Ирмос: Р азрешает узы и орошает пламень трисветлый богоначалия образ, поют отроцы, благословит же Единаго Спаса и Вседетеля, яко Благодетеля, сотворенная всяческая тварь.
П амять Христос человекоспасительных словес, яже от Отца слышав апостолом рече, Дух устрояет языкоогненным видением, посаждая благословенно усвоенную, учуженная же поет Тя тварь.
С пасительно самовладычный Един, Свет самосиятельный, и подательный света сый, пришел еси исполняя апостолы, честный яко верх Твоим рабом, насытительный же Дух подаваеши.
П ояху пророк духонасыщенная уста, Твое телесное, о Царю, пришествие, и Дух от недр Отчих произшедший, несозданный, зданнодетелен, сопрестолен Тебе, единаго вочеловечения верным честь.
Честнейшую: не поем.
Ирмос: Н е тления искушением рождшая, и Всехитрецу Слову плоть взаимодавшая, Мати Неискусомужная Дево Богородице, приятелище Нестерпимаго, село Невместимаго Зиждителя Твоего, Тя величаем.
Н а палящей древле огненной колеснице, ревнитель и огнедохновенный радуяся носим, еже ныне возсиявшее дохновение свыше апостолом являше: от негоже освятившеся, Троицу всем сказаша.
З акона естеств кроме, странное слышашеся учеников: единому бо гласу гласящу Духа благодатию, различне оглашахуся людие, племена и языки божественная величия, Троицы ведения научающе.
Ирмос: Р адуйся, Царице, матеродевственная славо: всяка бо удобообращательная благоглаголивая уста витийствовати не могут, Тебе пети достойно: низумевает же ум всяк Твое Рождество разумети. Темже Тя согласно славим.
П ети подобаше естественножизненную Отроковицу: едина бо во чреве скры Слово, таящееся недугующаго человеческаго естества. Иже в десных странах ныне седяй Отчих, посла благодать Духа.
Е лицем дхну боготочная благодать, светящеся, блистающе, изменяеми странным изменением благолепнейшим, равносильствующую несекомую уведевше премудрость, Трисветлое существо славим.
Таже: катавасиа, оба ирмоса вкупе.
Ексапостиларий.
Подобен: Н ебо звездами:
В сесвятый Душе, исходяй из Отца и Сыном пришедый к безкнижным учеником, Тебе Бога познавших спаси и помилуй всех. [Дважды.]
Слава, и ныне: другий подобен:
С вет Отец, Свет Слово, Свет и Святый Дух, Иже во языцех огненных апостолом послася. И Тем весь мир просвещается Троицу почитати Святую.
На хвалитех, В сякое дыхание: поставим стихов 6, и поем настоящия самогласны, глас 4, повторяюще я:
П реславная днесь видеша вси языцы во граде Давидове, егда Дух сниде Святый во огненных языцех, якоже богоглаголивый Лука повествует, глаголет бо: собранным учеником Христовым, бысть шум, якоже носиму дыханию бурну, и исполни дом, идеже бяху седяще: и вси начаша глаголати странными глаголы, странными учении, странными повелении Святыя Троицы. [Дважды.]
Д ух Святый бе убо присно, и есть, и будет: ниже начинаемь, ниже престаяй, но присно Отцу и Сыну счинен и счисляемь: Живот, и животворяй: Свет, и света податель, самоблагий и источник благостыни: Имже Отец познавается, и Сын прославляется, и от всех познавается, едина сила, едино счетание, едино поклонение Святыя Троицы. [Дважды.]
Д ух Святый Свет и Живот, и живый источник умный, Дух премудрости, Дух разума, благий, правый, умный: обладаяй, очищаяй прегрешения: Бог и боготворяй, Огнь и от Огня происходяй: глаголяй, деяй, разделяяй дарования, Имже пророцы вси, и божественнии апостоли с мученики венчашася, странное слышание, странное видение, огнь разделяяйся в подаяние дарований. [Дважды.]
Слава, и ныне: глас 6:
Ц арю небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси Блаже души наша.
Славословие великое. Отпустительный тропарь праздника. Таже, ектении. И творит священник отпуст сице:
И же в виде огненных язык, с небесе низпославый Пресвятаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Христос истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных апостол, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благий и Человеколюбец.
И час 1. На 1-м часе тропарь праздника. По Трисвятом кондак праздника. И конечный отпуст.
глаголем антифоны сия.
Антифон 1, псалом 18, глас 2:
Стих 1: Н ебеса поведают славу Божию. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
И другий лик, тойже стих: Н ебеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Стих 2: Д ень дни отрыгает глагол, и нощь нощи возвещает разум. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Стих 3: В о всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Слава, и ныне: М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Антифон 2, псалом 19, глас тойже.
Стих 1: У слышит тя Господь в день печали. С паси ны Утешителю Благий поющия Ти: аллилуиа.
Другая страна тойже стих: У слышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля. С паси ны Утешителю Благий:
Стих 2: П ослет ти помощь от Святаго и от Сиона заступит тя. С паси ны Утешителю Благий:
Стих 3: Д аст ти Господь по сердцу твоему, и весь совет твой исполнит. С паси ны Утешителю Благий:
Слава, и ныне: Е динородный Сыне:
Антифон 3, псалом 20, глас 8:
Стих 1: Г осподи, силою Твоею возвеселится царь. Тропарь, глас тойже: Б лагословен еси Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную, Человеколюбче слава Тебе.
Другий лик, тойже стих: Г осподи, силою Твоею возвеселится царь, и о спасении Твоем возрадуется зело. Тропарь: Б лагословен еси Христе Боже наш:
Стих 2: Ж елание сердца его дал еси ему, и хотения устну его неси лишил его. Тропарь: Б лагословен еси Христе Боже наш:
Стих 3: Я ко предварил еси его благословением благостынным, положил еси на главе его венец от камене честна. Тропарь: Б лагословен еси Христе Боже наш:
Входное: В ознесися Господи силою Твоею, воспоем и поем силы Твоя. Таже, тропарь: Б лагословен еси Христе Боже наш:
Слава, и ныне: Кондак, глас 8:
Е гда снизшед языки слия, разделяше языки Вышний: егда же огненныя языки раздаяше, в соединение вся призва, и согласно славим Всесвятаго Духа.
Вместо же Трисвятаго: Е лицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся, аллилуиа.
Прокимен, глас 8: В о всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их. [И до отдания.] Стих: Н ебеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.
Апостол в Деяниих, зачало 3. [Деян. 2, 1 – 11.]
Е гда скончавашася дние Пятдесятницы, беша вси апостоли единодушно вкупе.
П ри наступлении дня Пятидесятницы, все они были единодушно вместе.
И бысть внезапу с небесе шум, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь дом, идеже бяху седяще:
И внезапно сделался шум с неба, как-бы от несущегося сильного ветра, и наполнил весь дом, где они находились;
И явишася им разделени языцы яко огненни, седе же на единем коемждо их.
И явились им разделяющиеся языки, как-бы огненные, и почили по одному на каждом из них.
И исполнишася вси Духа Свята и начаша глаголати иными языки, якоже Дух даяше им провещавати.
И исполнились все Духа Святого и начали говорить на иных языках, как Дух давал им провещавать.
Бяху же во Иерусалиме живущии иудее, мужие благоговейнии, от всего языка, иже под небесем.
В Иерусалиме же находились Иудеи, люди набожные, из всякого народа под небесами.
Бывшу же гласу сему, снидеся народ и смятеся, яко слышаху един кийждо их своим языком глаголющих их.
Когда сделался этот шум, собрался народ и пришел в смятение; ибо каждый слышал их говорящих его наречием.
Дивляхуся же вси и чудяхуся, глаголюще друг ко другу: не се ли, вси сии суть глаголющии галилеане?
И все изумлялись и дивились, говоря между собою: сии говорящие не все ли Галилеяне?
И како мы слышим кийждо свой язык наш, в немже родихомся,
Как же мы слышим каждый собственное наречие, в котором родились.
Парфяне и мидяне и еламите, и живущии в Месопотамии, во Иудеи же и Каппадокии, в Понте и во Асии,
Парфяне и Мидяне и Еламиты, и жители Месопотамии, Иудеи и Каппадокии, Понта и Асии,
Во Фригии же и Памфилии, во Египте и странах Ливии, яже при Киринии, и приходящии римляне, иудее же и пришелцы,
Фригии и Памфилии, Египта и частей Ливии, прилежащих к Киринее, и пришедшие из Рима, Иудеи и прозелиты,
Критяне и аравляне, слышим глаголющих их нашими языки величия Божия?
Критяне и Аравитяне, слышим их нашими языками говорящих о великих делах Божиих?
Аллилуиа, глас 1: С ловом Господним небеса утвердишася, и Духом уст Его вся сила их. Стих: С небесе призре Господь, виде вся сыны человеческия.
Евангелие от Иоанна, зачало 27. [Ин. 7, 37 – 52; 8, 12.]
В последний день великий праздника стояше Иисус и зваше, глаголя: аще кто жаждет, да приидет ко Мне и пиет:
В последний же великий день праздника стоял Иисус и возгласил, говоря: кто жаждет, иди ко Мне и пей;
Веруяй в Мя, якоже рече Писание, реки от чрева его истекут воды живы.
Кто верует в Меня, у того, как сказано в Писании, из чрева потекут реки воды живой.
Сие же рече о Дусе, Егоже хотяху приимати верующии во имя Его: не у бо бе Дух Святый, яко Иисус не у бе прославлен.
Сие сказал Он о Духе, Которого имели принять верующие в Него; ибо еще не было на них Духа Святого, потому что Иисус еще не был прославлен.
Мнози же от народа слышавше слово, глаголаху: Сей есть воистинну пророк.
Многие из народа, услышавши сии слова, говорили: Он точно пророк.
Друзии глаголаху: Сей есть Христос. Овии же глаголаху: еда от Галилеи Христос приходит?
Другие говорили: это Христос. А иные говорили: разве из Галилеи Христос придет?
Не Писание ли рече, яко от семене Давидова и от Вифлеемския веси, идеже бе Давид, Христос приидет?
Не сказано ли в Писании, что Христос придет из семени Давидова и из Вифлеема, из того места, откуда был Давид?
Распря убо бысть в народе Его ради.
Итак произошла о Нем распря в народе.
Нецыи же от них хотяху яти Его: но никтоже возложи Нань руце.
Некоторые из них хотели схватить Его; но никто не наложил на Него рук.
Приидоша же слуги ко архиереом и фарисеом: и реша им тии: почто не приведосте Его?
Итак служители возвратились к первосвященникам и фарисеям, и сии сказали им: для чего вы не привели Его?
Отвещаша слуги: николиже тако есть глаголал человек, яко Сей Человек.
Служители отвечали: никогда человек не говорил так, как Этот Человек.
Отвещаша убо им фарисее: еда и вы прельщени бысте?
Фарисеи сказали им: неужели и вы прельстились?
Еда кто от князь верова в Онь, или от фарисей?
Уверовал ли в Него кто из начальников, или из фарисеев?
Но народ сей, иже не весть закона, прокляти суть.
Но этот народ невежда в законе, проклят он.
Глагола Никодим к ним, иже пришедый к Нему нощию, един сый от них:
Никодим, приходивший к Нему ночью, будучи один из них, говорит им:
Еда закон наш судит человеку, аще не слышит от него прежде и разумеет, что творит?
Судит ли закон наш человека, если прежде не выслушают его и не узнают, что он делает? За Достойно: поем и до отдания ирмос: Р адуйся Царице:
Причастный: Д ух Твой Благий наставит мя на землю праву. А ллилуиа.
И по отпусте на Литургии глаголется 9-й час по обычаю.
В Неделю вечера Святыя Пятдесятницы,
знаменает последования ради коленопреклонения.
Начинает иерей: Б лагословен Бог наш: И глаголет учиненный чтец: Ц арю Небесный: и предначинательный псалом: Таже диакон, аще есть, аще же ни, священник глаголет ектению великую:
М иром Господу помолимся.
О святем храме сем:
О богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.
О благорастворении воздухов:
О предстоящих людех и ожидающих благодати Святаго Духа, Господу помолимся.
О приклоняющих сердца своя пред Господем и колена, Господу помолимся.
О еже укрепитися нам к совершению богоугодне, Господу помолимся.
О еже низпослатися богатым милостем Его на ны, Господу помолимся.
О еже прияти коленоприклонения наша яко фимиам пред Ним, Господу помолимся.
О требующих от Него помощи, Господу помолимся.
П ресвятую, Пречистую:
Таже священник возглас: Я ко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Таже поем: Г осподи воззвах: и поставим стихов 6. И поем стихиры самогласны, глас 4: П реславная днесь: повторяюще. Слава, и ныне: глас 6: Ц арю Небесный: [Писаны выше на хвалитех.]
Таже возглашает священник, или диакон: П аки и паки, приклонше колена, Господу помолимся.
Мы же, Г осподи помилуй, трижды.
Нам же приклоншим колена на земли, и непокровенным сущим, чтет иерей молитвы во олтаре велегласно на люди.
П речисте, нескверне, безначальне, невидиме непостижиме, неизследиме, непременне, непобедиме, неизчетне, незлобиве Господи, един имеяй безсмертие, во свете живый неприступном: сотворивый небо и землю, и море, и вся созданная на них, прежде еже просити, всем прошения подаваяй, Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко Человеколюбче, Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, нас ради человеков, и нашего ради спасения сшедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Святаго и Марии Приснодевы, и Преславныя Богородицы: Иже первее убо словесы уча, последи же и делы показуя, егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим, мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонениих, о своих гресех, и о людских неведениих. Сам Многомилостиве и Человеколюбче, услыши ны, воньже аще день призовем Тя, изряднее же в день сей пятдесятный, воньже по Вознесении Господа нашего Иисуса Христа на небеса, и седении одесную Тебе Бога и Отца, низпосла Святаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Иже и седе на едином коегождо их, и исполнишася вси неистощимыя благодати Его, и глаголаша языки иными величия Твоя, и прорекоша. Ныне убо молящихся Тебе услыши нас, и помяни нас смиренных и осужденных, и возврати пленение душ наших, Твое милование имея о нас молящееся. Приими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом, к Тебе привержени есмы от утробы, от чрева матере нашея, Ты еси Бог наш. Но яко исчезоша в суете дние наши, обнажихомся Твоея помощи, лишихомся всякаго ответа, но дерзающе на щедроты Твоя, зовем: грехи юности нашея и неведения не помяни, и от тайных наших очисти нас, и не отрини нас во время старости, внегда оскудети крепости нашей: не остави нас, прежде даже нам в землю не возвратитися, сподоби к Тебе возвратитися, и вонми нам благоприятием и благодатию. Возмери беззакония наша щедротами Твоими, сопротив постави бездну щедрот Твоих множеству согрешений наших. Призри с высоты святыя Твоея Господи, на предстоящия люди Твоя, и чающия еже от Тебе богатыя милости. Посети нас благостию Твоею, избави нас от насильства диаволя: утверди живот наш святыми Твоими и священными законы. Ангела, верна хранителя пристави людем Твоим, всех собери в Твое Царствие. Даждь прощение уповающим на Тя: остави им и нам грехи. Очисти нас действом Святаго Твоего Духа: разруши яже на нас козни вражия.
Присовокупляет же и сию молитву:
Абие же глаголет диакон:
З аступи, спаси, помилуй, возстави, и сохрани нас Боже Твоею благодатию.
И Г осподи помилуй. Единожды.
П ресвятую, Пречистую, Преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу, и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Таже иерей возглас: Т вое бо есть, еже миловати, и спасати нас Господи Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Посем иерей, или диакон глаголет сия:
Р цем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.
Лик: Г осподи помилуй.
Диакон: Г осподи Вседержителю Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Лик: Г осподи помилуй.
Диакон: П омилуй нас Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Лик: Г осподи помилуй. Трижды.
Лик: Г осподи помилуй. Трижды.
Диакон: Е ще молимся о богохранимей стране нашей, властех, и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.
Лик: Г осподи помилуй. Трижды.
Диакон: Е ще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святыя обители сея.
Лик: Г осподи помилуй. Трижды.
Диакон: Е ще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении, и оставлении грехов рабов Божиих братии святыя обители сея.
Лик: Г осподи помилуй, трижды.
Диакон: Е ще молимся о плодоносящих, и добродеющих, во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих, и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.
Таже священник, возглас: Я ко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Абие же диакон глаголет:
П аки и паки приклонше колена, Господу помолимся.
Мы же: Г осподи помилуй. Трижды.
И приклоняем колена по предписанному.
Чтет иерей 2-ю молитву во услышание всех:
Г осподи Иисусе Христе Боже наш, мир Твой подавый человеком, и Пресвятаго Духа дар, еще в житии и с нами сый, в наследие неотъемлемое верным присно подаваяй: явленнейше же сию благодать Твоим учеником и апостолом днесь низпославый, и сих устне огненными утвердивый языки: имиже весь род человеческий боговедение своим языком в слух уха приимше, светом Духа просветихомся, и прелести якоже тмы изменихомся, и чувственных и огненных язык раздаянием, и преестественным действом, еже в Тя веры научихомся, и Тебе богословити со Отцем и Святым Духом, во едином Божестве, и силе, и власти озарихомся. Ты убо Отчее сияние, существа и естества Его неизменное и недвижимое начертание, источниче премудрости: и благодати: отверзи и мне грешному устне, и научи мя, како достоит, и о ихже потреба молитися: Ты бо еси ведый многое грехов моих множество, но Твое благоутробие победит сих безмерное. Се бо страхом предстою Ти, в пучину милости Твоея отчаяние души моея поверг: окорми живот мой словом всю тварь неизреченною премудрости силою управляяй, тихое обуреваемых пристанище, и скажи ми путь, воньже пойду. Дух премудрости Твоея моим подаждь помышлением, Дух разума безумию моему даруяй, Духом страха Твоего моя осени дела, и Дух Правый обнови во утробе моей, и Духом Владычним мыслей моих поползновение утверди: да на всяк день Духом Твоим Благим к полезному наставляемь, сподоблюся творити заповеди Твоя, и Твое присно памятствовати славное пришествие, и истязательное содеянных нами. И да не презриши мя тленными сопрельщатися мира сего красными, но будущих восприятия желати укрепи сокровищ. Ты бо рекл еси Владыко: яко елика аще кто просит о Твоем имени, невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца. Темже и аз грешный в пришествии Святаго Твоего Духа, Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение. Ей Господи, всякаго благодеяния богатый дателю, и подателю Благий, яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим: Ты еси сострадателен и милостивый, Иже безгрешно быв плоти нашея общник, и приклоняющим к Тебе колена, приклоняяйся любоблагоутробне, очищение же быв грехов наших. Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя: услыши нас с небесе святаго Твоего: освяти нас силою спасительныя десницы Твоея: покрый нас кровом крилу Твоею, да не презриши дел руку Твоею. Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим. Не вемы кланятися богу чуждему, ниже простирати руки наша Владыко, к богу иному. Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления, простри всем нам руку помощи, приими молитву всех яко кадило приятное, восприемлемое пред Твоим преблагим Царством.
Присовокупляет же и сию:
Г осподи Господи, избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни: Избави нас и от всякия вещи во тме преходящия. Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния. Сподоби же нас и нощное поприще без порока прейти неискушены от злых: И избави нас от всякаго смущения и боязни, яже от диавола нам прибывающия. Даруй душам нашим умиление, и помыслом нашим попечение, еже на страшнем и праведнем Твоем суде испытания. Пригвозди страху Твоему плоти наша, и умертви уды наша сущия на земли: Да и сонным безмолвием просветимся, зрением судеб Твоих. Отыми же от нас всякое мечтание неподобное и похоть вредну. Возстави же нас во время молитвы утверждены в вере, и преспевающия в заповедех Твоих.
Диакон же глаголет: З аступи, спаси, помилуй, возстави, и сохрани нас Боже: П ресвятую, Пречистую, Преблагословенную:
Иерей возглас молитве: Б лаговолением и благостию единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков, аминь.
Таже: С подоби Господи в вечер сей:
Посем же глаголет диакон: П аки и паки приклонше колена, Господу помолимся.
Г осподи помилуй, трижды.
И нам такожде колена приклоншим, иерей чтет третию молитву:
П риснотекущий, животный, и просветительный источниче, соприсносущная Отцу содетельная сило, все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый, Христе Боже наш, смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый, лукавых же духов множество поправый. Приведый Себе о нас непорочное заколение, и тело давый пречистое в жертву, всякаго греха неприкосновенное же и непроходное, и страшным сим, и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый: во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый, и во тме седящим восход показавый: началозлобнаго же и глубиннаго змия богомудростным льщением уловивый, и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимом, и во тме кромешней неисчетносильною Твоею затвердивый крепостию, великоименитая Премудросте Отчая, напаствуемым великий помощник явивыйся, и просветивый седящия во тме и сени смертней. Ты славы присносущныя Господи, и Отца Вышняго Сыне возлюбленный, присносущный Свете от присносущнаго Света, Солнце правды, услыши нас молящихся Тебе, и упокой души рабов Твоих, прежде усопших отец и братий наших, и прочиих сродник по плоти, и всех своих в вере, о нихже и память творим ныне, яко в Тебе всех держава, и в руце Твоей содержиши вся концы земли. Владыко Вседержителю, Боже отец и Господи милости, рода смертнаго же и безсмертнаго, и всякаго естества человеческаго Содетелю, составляемаго же, и паки разрешаемаго, живота же и скончания, еже зде пребывания, и еже тамо преложения: лета измеряяй живым, и времена уставляяй смерти: низводяй во ад и возводяй: связуяй в немощи, и отпущаяй в силе: настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй: смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй. Сам убо Владыко всех, Боже Спасителю наш, надежде всех концев земли, и сущих в мори далече, Иже и в сей последний и великий спасительный день Пятдесятницы праздника, тайну Святыя и Единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя, и неслиянныя Троицы показавый нам, и наитие и пришествие Святаго и Животворящаго Твоего Духа, в виде огненных языков на святыя Твоя апостолы излиявый, и благовестники тех поставивый, благочестивыя нашея веры, и исповедники и проповедники истиннаго богословия показавый: Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник, очищения убо молитвенная, о иже в аде держимых сподобивый приимати, великия же подаваяй нам надежды ослабления содержимым от содержащих я скверн, и утешению Тобою низпослатися. Услыши нас смиренных, и Твоих раб молящихся Ти, и упокой души рабов Твоих прежде усопших, на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения: отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание и учини духи их в селениях праведных, и мира и ослабления сподоби их: яко не мертвии восхвалят Тя Господи, ниже сущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе: но мы живии благословим Тя и молим, и очистительныя молитвы и жертвы приносим Тебе о душах их.
Присовокупляет и сию молитву:
Присовокупляет и сию молитву:
Диакон глаголет: З аступи, спаси, помилуй, возстави и сохрани нас Боже Твоею благодатию. П ресвятую, Пречистую, Преблагословенную, славную Владычицу:
Иерей возглашает: Т ы бо еси упокоение душ и телес наших, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Таже диакон: И сполним вечернюю молитву нашу: З аступи, спаси: В ечера всего совершенна: А нгела мирна: П рощения и оставления: Д обрых и полезных: П рочее время живота: Х ристианския кончины: П ресвятую, Пречистую:
Иерей возглашает: Я ко Благ и Человеколюбец: Людие: А минь. Иерей: М ир всем. Людие: И духови твоему. Диакон: Г лавы наша Господеви приклоним.
Иерей глаголет молитву обычную втай:
Г осподи Боже наш, приклонивый небеса, и сшедый на спасение рода человеческаго, призри на рабы Твоя, и на достояние Твое! Тебе бо страшному и Человеколюбцу Судии, Твои раби своя приклониша главы и своя покориша выи не от человек ожидающе помощи, но Твоея ожидающе милости, и Твоего чающе спасения: яже сохрани на всякое время, и в настоящем часе же и вечере и в приходящую нощь, от всякаго врага, от всякаго сопротиволежащаго действа диавольскаго, помышлений суетных, и воспоминаний лукавых.
Таже возглашает: Б уди держава:
И посем сошедшеся оба лика, поем на стиховне стихиры самогласны, глас 3:
Н ыне в знамение всем яве языцы быша: иудеи бо от нихже по плоти Христос, неверием недуговавше, Божия благодати отпадоша: и Божественнаго света сущии от языков сподобихомся, утвердившеся словесы учеников, вещающих славу Благодетеля всех Бога: с нимиже сердца с коленами приклонше, верою поклонимся Святому Духу, утвердившеся Спасителем душ наших.
Стих: С ердце чисто созижди во мне Боже, и Дух Прав обнови во утробе моей.
Н ыне Утешительный Дух на всякую плоть излияся: от апостольских бо ликов наченший, от тех по причастию верным благодать простре, и уверяет Свое державное наитие во огненном виде, учеником раздаяй языки в песнопение и славу Божию. Темже сердцы умно просвещаеми, в вере утвердившеся Святым Духом, молимся спастися душам нашим.
Стих: Н е отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене.
Н ыне облачатся державою Христовою с высоты апостоли: обновляет бо их Утешитель, в них обновляяся таинственным обновлением разума: иже странными гласы, и высокоглаголивыми проповедающе присносущное Естество же и простое, триипостасное почитати, Благодетеля всех Бога. Темже просветившеся оных ученьми, Отцу поклонимся с Сыном и Духом, молящеся спастися душам нашим.
Слава, и ныне: глас 8:
П риидите людие, триипостасному Божеству поклонимся, Сыну во Отце, со Святым Духом: Отец бо безлетно роди Сына соприсносущна и сопрестольна, и Дух Святый бе во Отце с Сыном прославляемь: едина сила, едино существо, едино Божество. Емуже покланяющеся вси глаголем: Святый Боже, вся содеявый Сыном, содейством Святаго Духа: Святый Крепкий, Имже Отца познахом, и Дух Святый прииде в мир: Святый Безсмертный, утешительный Душе, от Отца исходяй, и в Сыне почиваяй: Троице Святая, слава Тебе.
Таже, Н ыне отпущаеши: Трисвятое. П ресвятая Троице: О тче наш: Тропарь, глас 8: Б лагословен еси Христе Боже наш:
Таже священник творит отпуст сице:
И же от Отчих и Божественных недр истощивый Себе, и с небесе на землю сошедый, и наше все восприемый естество, и обоживый е, по сих же на небеса паки возшедый и одесную седый Бога и Отца: Божественнаго же и Святаго и единосущнаго, и единосильнаго, и единославнаго, и соприсносущнаго Духа низпославый на святыя Своя ученики и апостолы, и Сим просветивый убо их, теми же всю вселенную: Христос истинный Бог наш, молитвами Пречистыя и Пренепорочныя святыя Своея Матере, святых славных, прехвальных, богопроповедников, и духоносных апостолов, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
В ту же Неделю 8-ю, на Повечерии.
Поем канон Святому Духу. Глас 1. Творение Феофаново. Ирмос по дважды: тропари на 4. Егоже краестрочие: Духа пою создавшаго всю тварь.
Ирмос: Г орькия работы избавлься Израиль, непроходимое пройде яко сушу, врага зря потопляема, песнь яко Благодетелю поет Богу, чудодеющему мышцею высокою, яко прославися.
Припев: С лава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Б ожественный Душе Святый, Иже всем разделяяй дарования, и вся творяй волею, вдохни ми светоносное Твое дарование, яко да славлю Тя Отцу и Сыну совокупляема.
И же небесным силам святостнаго дохновения Твоего благодать даяй, Утешителю, моего смысла яко Благ скверну исчистив, святости Твоея покажи исполнена.
Слава: И сточниче жизни веруемый, и струя естественныя благости, Душе Божий Святый, ум мой умерщвленный оживотворив, Твоим действом возстави пети Твое Божество.
И ныне: Богородичен: Х рам Дево бывши Божий, нашествием Духа, содетельною силою Его, силу дарующа рождественну Благодатная, еюже родила еси плотию Слово безначальное.
Ирмос: П режде век от Отца рожденному нетленно Сыну, и в последняя от Девы воплощенному безсеменно, Христу Богу возопиим: вознесый рог наш, Свят еси Господи.
И мея по естеству, хотения силу стечну, небесныя премирныя, яко Бог содетельствуя, Дух Святый непрестанно учит вопити: Свят еси Господи.
П есньми немолчными, облиставшую благодать Духа богоглаголивых апостол, в дыхании бурне, согласно славим, со безплотными вопиюще лики: Свят еси Господи.
Слава: Е дину власть, и Божество едино, и силу, едино начало и Царство Святыя Троицы, мудрствующе поем, в трисвятом гласе вопиюще: Свят еси Господи.
И ныне: Богородичен: К олеснице светоносная, и светлое пребывалище Всечистая, херувим вышши сущи, Бога бо на руку носившая. Темже Ти вси вопием Чистая: радуйся Всеблаженная.
Ирмос: Ж езл из корене Иессеова, и цвет от него Христе от Девы прозябл еси, из горы хвальный, приосененныя чащи, пришел еси воплощся от Неискусомужныя невещественный и Боже, слава силе Твоей Господи.
В еликая даруяй нам Дух Всесвятый, на апостолы найде яко Божествен, яко Благ, яко исполняя всяческая, яко боготворя, яко освящая, яко всех творителен, владыческий, и самовластен.
Н а престоле Христе Отеческом сед, низпослал еси учеником Твоим Утешителя, якоже обещался еси Спасе, яко Бога грядуща: посылая же несопротивна, яко всех Содетеля, из Отца исходяща.
Слава: Г лаголати языки пророк будущая научи Дух древле Всесвятый: языки же премудрых апостол вещает величия Божия во гласе дыхания бурнейша, ныне существенне спребываяй.
И ныне: Богородичен: В рата умнаго света именуем Тебе Богомати, имиже вниде к нам Христос, красен явися блистаньми Божества, в плотстем одеянии покровен, невидимь яко Бог: ныне же по нам видимь.
Ирмос: Б ог сый мира, Отец щедрот, великаго совета Твоего Ангела, мир подавающа послал еси нам. Тем богоразумия к свету наставльшеся, от нощи утренююще, славословим Тя Человеколюбче.
О Душе премудрости и страха Божия, истины, совета и разума, мир подаваяй, вселися в ны, яко да освятившеся Твоим вселением, из нощи утренююще, славословим Тя Человеколюбче.
И же вся содержай, и всех сый Господь, Иже тварь соблюдаяй непадаему, подаждь святьбу нам и просвещение, яко да насытившеся Твоего светодательства, из нощи утренююще, славословим Тя Человеколюбче.
Слава: И же древле закон начертавый Моисею, новаго завета веления, и закон благодати излагает ясно, во апостольских сердцах написав, Божественный Утешитель нашед, яко Человеколюбец.
И ныне: Богородичен: К лятву Евину всех матере, Твоим Рождеством Дево, упразднила еси, миру благословение возсиявши Христа. Темже радующеся, усты и разумом Богородицу воистинну Тя исповедающе блажим.
Ирмос: И з утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият: в Деву же всельшееся Слово, и плоть приемшее пройде сохраншее нетленну. Егоже бо не пострада истления, рождшую сохрани неврежденну.
Т воим учеником исполняя обещание, Духа Христе сим послал еси, действо великих чудес дарующа, и языки огнезрачныя дарствующа, да Твоего познания язык стада исполнят.
П рииди к нам Душе Святый, причастники Твоея содевая святости, и света невечерняго, и Божественныя жизни, и благоуханнейшаго раздаяния: Ты бо река Божества, из Отца Сыном происходящий.
Слава: С паси Утешителю, верно поющих боголепное пришествие Твое, и очисти от всякия скверны, яко благоутробен, и покажи достойны Твоего осияния, и светом Твоим боговиднейшим сотвори я нескверненна зерцала.
И ныне: Богородичен: В есь лик пророческий от Бога тайнонаучимь, предглагола таинство неизреченнаго и Божественнаго воплощения Бога Слова, из Тебе Дево Мати: Ты бо истиннейший и древний совет явила еси.
Седален, глас 8.
Подобен: П ремудрости Слова:
В сесвятый Дух ныне сошед на апостолы, видом огненным, ужасом исполни языков собрания: языки бо глаголющих огненными Человеколюбче, свою кийждо беседу слышаше. Темже и чудо неверным, яко пиянство, верным же спасительное воистинну познавашеся. Сего ради славим державу Твою Христе Боже, прегрешений оставления просяще низпослати богатно рабом Твоим.
Ирмос: О троцы благочестию совоспитани, злочестиваго веления небрегше, огненнаго прещения не убояшася, но посреди пламене стояще пояху: отцев Боже благословен еси.
Н ыне обетования предложение Христова исполняется: разделения бо языков Духа пришествие показа учеником, облиставшее от Троицы единаго Пребожественнаго.
Д ревле убо разделися согласие языков безсловесное: ныне же ко единому сличеству яве собрашася, самодействующу Честному и Божественному Духу, от Троицы Пребожественныя единому.
Слава: С выше носиму дохновению Святаго Духа, величия Божия преславно вещаху апостоли Христовы, согласно поюще: отцев Боже благословен еси.
И ныне: Богородичен: О браз Твоего Рождества трие отроцы в пещи показаша: яко бо пребыша огнем невредими, сохранилася еси чиста, приемши во чреве огнь нестерпимый, отцев Бога Благословеннаго.
Ирмос: Ч уда преестественнаго росодательная изобрази пещь образ: не бо яже прият палит юныя, яко ниже огнь Божества Девы, в нюже вниде утробу. Тем воспевающе воспоем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
С вятый Душе происходяй от Бога, святость всем подаждь в Тя верующим: Свят бо, и подателен человеком святости, Ты еси. Тем воспевающе воспоем: да благословит тварь всякая Господа, и превозносит во вся веки.
Д аеши подательне яко Благодетель дар благости, Тебе поющим Утешителю: благих бо подателен еси, и благости пучина. Тем воспевающе воспоем: да благословит тварь всякая Господа, и превозносит во вся веки.
Слава: Г осподь животворящ есть Дух, самодвижимь, самовластен, разделяя якоже хощет даров раздаяния, самовладычен, самоповелителен, безначален. Тем воспевающе воспоим: да благословит тварь всякая Господа, и превозносит во вся веки.
И ныне: Богородичен: К то Твоему премножеству благоутробия не дивится, Безначальне Слове? Нас бо ради обнищал еси богат сый, и во чреве Девы святыя вселился еси. Тем воспевающе воспоим: да благословит тварь всякая Господа, и превозносит во вся веки.
Ирмос: Р адуйся девственная похвало, радуйся Мати Пречистая, Юже вся тварь божественными песньми величаем.
С е к нам Утешителя иного низпослал еси, единосущна Тебе Слове, и Отцу Твоему сопрестольна.
С паси от искушения Утешителю, Бога мудрствующия Тя, и славословящия Твое превечное бытие.
Слава: П рииди к нам Утешителю, Твоего утешения исполняяй, славою Твоею неизреченною богословящия.
И ныне: Богородичен: Н евесто Божия Всенепорочная, славословящия Тя и чтущия достойно, избави от искушений молитвами Твоими.
Вместо Достойно: поем ирмос тойже. По Трисвятом кондак праздника.