рождество пресвятой богородицы тропарь кондак
Рождество пресвятой богородицы тропарь кондак
Р ождество́ Твое́, Богоро́дице Де́во,/ ра́дость возвести́ всей вселе́нней:/ из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце пра́вды Христо́с Бог наш,/ и, разруши́в кля́тву, даде́ благослове́ние,// и, упраздни́в сме́рть, дарова́ нам живо́т ве́чный.
И оаки́м и А́нна поноше́ния безча́дства,/ и Ада́м и Е́ва от тли сме́ртныя свободи́стася, Пречи́стая,/ во святе́м рождестве́ Твое́м./ То пра́зднуют и лю́дие Твои́,/ вины́ прегреше́ний изба́вльшеся,/ внегда́ зва́ти Ти:// непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и пита́тельницу Жи́зни на́шея.
В елича́й, душе́ моя́, / пресла́вное рождество́ Бо́жия Ма́тере.
Ч у́жде ма́терем де́вство / и стра́нно де́вам деторожде́ние; / на Тебе́, Богоро́дице, / обоя́ устро́ишася. / Тем Тя, вся племена́ земна́я, // непреста́нно велича́ем.
О, Пресвята́я и Богоизбра́нная Де́во, Влады́чице на́ша Богоро́дице, Небеси́ и земли́ Цари́це, на ра́дость и утеше́ние всему́ от безпло́дных и безча́дных роди́телей Бо́гом дарова́нная! Роди́вшися Бо́жиим промышле́нием, Ты разреши́ла еси́ непло́дствие ро́ждшия Тя, и ны́не непло́дное се́рдце мое́ плодоно́стно сотвори́ предста́тельством Твои́м у Престо́ла Вседержи́телева, непло́дствовати же соде́лай мя злы́ми де́лы, гнелы́ми словесы́ и нечи́стыми помышле́ньми. О, Всеблаже́нная, да явлю́ся ча́до Бо́жие, доброде́телей благопло́дие при́сно принося́щее. Ты утоли́ла еси́ Пречи́стым Рождество́м Твои́м плач прама́тери на́шея Е́вы, и пра́ведныя роди́тели Твоя́ изба́вила еси́ поноше́ния безча́дства, и ны́не утоли́ плач и воздыха́ния многоболе́зненныя и грехолюбо́вныя души́ моея́ и изба́ви всех нас поноше́ния злосмра́дных дел на́ших, страсте́й безче́стия и от вся́кого порабоще́ния вра́жескаго. Наипа́че же да́руй нам, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, во всесве́тлый день Рождества́ Твоего́ чи́стым се́рдцем разуме́ти и па́мятовати, с коли́кою ра́достию и благодаре́нием непло́дная утро́ба святы́я пра́ведныя А́нны ноша́ше Тя, да и мы не то́чию словесы́, но наипа́че де́лы свои́ми вы́ну бу́дем со умиле́нием серде́чнем прославля́ти Тя, вопию́ще: Сла́ва прише́ствию Твоему́, Чи́стая. Сла́ва Рождеству́ Твоему́. Сла́ва де́вству Твоему́, Ма́ти Безневе́стная. Ку́пно же с Тобо́ю сподо́би нас непреста́нно сла́вити и велича́ти Всесвяты́й Плод Твой, Сло́во воплоще́нно, во чре́ве Твое́м неопа́льно носи́мо, Ему́же сла́ва подоба́ет, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м, и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В елича́ем Тя, Пресвята́я Де́во, и чтим святы́х Твои́х роди́телей, и всесла́вное сла́вим Рождество́ Твое́.
Новости
Обновления на сайте
Добавлены новые и отредактированы старые молитвословия в разделах: Мученик ам; * Новомуч еникам и исповедникам XX века; * Преподобным.
Обновления на сайте
Добавлены новые и отредактированы старые молитвословия в разделах: * Апостолам; * Праведным ; * Мученик ам; * Новомуч еникам и исповедникам XX века; * Преподобным; * Святителям; * Соборам святых
Объявления
Внимание!
ПОИСК ПО САЙТУ
Тропарь Рождеству Пресвятой Богородицы, кондак, величание
Современному человечеству бывает трудно понять реалии Евангельских времен. Тропарь Рождеству Прествятой Богородицы раскрывает перед нами историю Рождения Девы Марии, Матери Господа нашего Иисуса Христа.
Согласно Преданию, Богородица родилась у благочестивой четы Иоакима и Анны, которые долго не имели детей. За праведную жизнь Господь доверил им быть прародителями Спасителя. Иоаким был потомком дома Царя Давида, а праведная Анна происходила из рода священнослужителей. Семья жила в достатке, но долгие годы их печалило то, что Господь нее давал детей. В те времена бездетность считалась наказанием за грехи, а Иокаим и Анна вели праведную и достойную жизнь. Однажды к Анне явился Ангел Господень, чтобы возвестить великую радость: «Твоя молитва услышана Богом, и ты зачнешь и родишь дочь благословенную, выше всех земных дочерей. Ради Нее благословятся все роды земные. Нареки Ее Мария».
Праведная Анна возрадовалась: «Жив Господь Бог мой! Если у меня действительно родится дитя, то я отдам его Господу на служение. Пусть оно служит Ему, восхваляя Его имя во всю жизнь!».
Иокаим также услышал радостную весть от ангела: «Бог милостиво принял твои молитвы. Жена твоя Анна зачнет и родит дочь, о которой весь мир будет радоваться. Вот и знамение верности моих слов: иди в Иерусалим, и там у Золотых ворот ты встретишь свою жену».
Супруги в благодарность Богу за дарованное Дитя, соблюли все данные ими обеты. В день Рождества Богородицы, все христиане радуются рождению Пречистой Девы, родившей на свет Спасителя всего человечества.
Тропарь, глас 4:
Рождество́ Твое́, Богоро́дице Де́во,/ ра́дость возвести́ всей вселе́нней:/ из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце пра́вды Христо́с Бог наш,/ и, разруши́в кля́тву, даде́ благослове́ние,// и, упраздни́в сме́рть, дарова́ нам живо́т ве́чный.
Тропарь Рождеству Пресвятой Богородицы. Аудио. Византийский хор Киккского монастыря
Кондак, глас 4:
Иоаки́м и А́нна поноше́ния безча́дства,/ и Ада́м и Е́ва от тли сме́ртныя свободи́стася, Пречи́стая,/ во святе́м рождестве́ Твое́м./ То пра́зднуют и лю́дие Твои́,/ вины́ прегреше́ний изба́вльшеся,/ внегда́ зва́ти Ти:// непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и пита́тельницу Жи́зни на́шея.
Иоаким и Анна освободились от поношения за бездетность, а Адам и Ева – от смерной гибели святым Твоим Рождением, Пречистая. Его празднуют и люди Твои, избавившиеся от тяготы греховной, громко Тебе восклицая: неплодная рождает Богородицу и питательницу Жизни нашей.
Задостойник
Велича́й, душе́ моя́, / пресла́вное рождество́ Бо́жия Ма́тере.
Чу́жде ма́терем де́вство / и стра́нно де́вам деторожде́ние; / на Тебе́, Богоро́дице, / обоя́ устро́ишася. / Тем Тя, вся племена́ земна́я, // непреста́нно велича́ем.
Величание
Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во, и чтим святы́х Твои́х роди́телей, и всесла́вное сла́вим Рождество́ Твое́.
Читайте также:
Тропари, кондаки, величания и задостойники на двунадесятые праздники
Рождество Пресвятой Богородицы. 8/21 сентября
Тропарь, глас 4-й
Кондак, глас 4-й
Иоаки́м и Áнна поношéния безчáдства, и Адáм и Éва от тли смéртныя свободи́стася, Пречи́стая, во святéм рождествé Твоéм. То прáзднуют и лю́дие Твои́, вины́ прегрешéний избáвльшеся, внегдá звáти Ти: неплóды раждáет Богорóдицу и питáтельницу жи́зни нáшея.
Величание
Величáем Тя, Пресвятáя Дéво, и чтим святы́х Твои́х роди́телей, и всеслáвное слáвим рождествó Твоé.
Задостойник, глас 8-й
Чу́жде мáтерем дéвство, и стрáнно дéвам деторождéние; на Тебé, Богорóдице, обоя́ устрóишася. Тем Тя вся племенá земнáя непрестáнно величáем.
Воздвижение Честного и Животворящего Креста 14/27 сентября
Тропарь, глас 1-й
Спаси́, Гóсподи, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твоé, побéды правослáвным христиáном на сопроти́вныя дáруя, и Твоé сохраня́я Крестóм Твои́м жи́тельство.
Кондак, глас 4-й
Вознесы́йся на Крест вóлею, тезоимени́тому Твоему́ нóвому жи́тельству щедрóты Твоя́ дáруй, Христé Бóже; возвесели́ нас си́лою Твоéю, побéды дая́ нам на супостáты, посóбие иму́щим Твоé, ору́жие ми́ра, непобеди́мую побéду.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Крест Твой святы́й, и́мже нас спасл еси́ от рабóты врáжия.
Задостойник, глас 8-й
Тáин еси́, Богорóдице, рай, невоздéланно возрасти́вший Христá, И́мже Крéстное живонóсное на земли́ насади́ся дрéво. Тем ны́не возноси́му, покланя́ющеся ему́, Тя величáем.
Введение во храм Пресвятой Богородицы 21 ноября/4 декабря
Тропарь, глас 4-й
Днесь благоволéния Бóжия предображéние и человéков спасéния проповéдание, в хрáме Бóжии я́сно Дéва явля́ется и Христá всем предвозвещáет. Той и мы велеглáсно возопии́м: рáдуйся, смотрéния Зи́ждителева исполнéние.
Кондак, глас 4-й
Пречи́стый храм Спáсов, многоцéнный чертог и Дéва, свящéнное сокрóвище слáвы Бóжия, днесь ввóдится в дом Госпóдень, благодáть совводя́щи, я́же в Ду́се Божéственном, ю́же воспевáют Áнгели Бóжии; Сия́ есть селéние небéсное.
Величание
Величáем Тя, Пресвятáя Дéво, Богоизбрáнная Отрокови́це, и чтим éже в храм Госпóдень вхождéние Твоé.
Задостойник, глас 4-й
Я́ко одушевлéнному Бо́жию киво́ту, да никáкоже коснéтся рукá сквéрных; устнé же вéрных, Богорóдице немóлчно глас Áнгела воспевáюще, с рáдостию да вопию́т: и́стинно вы́шши всех еси́, Дéво Чи́стая.
Рождество Гóспода нашего Иисуса Христа 25 декабря/7 января
Тропарь, глас 4-й
Рождествó Твоé, Христé Бóже наш, возсия́ ми́рови свет рáзума, в нем бо звездáм служáщии звездóю учáхуся Тебé клáнятися, Сóлнцу прáвды, и Тебé вéдети с высоты́ Востóка. Гóсподи, слáва Тебé!
Кондак, глас 3-й
Дéва днесь Пресущéственнаго раждáет, и земля́ вертéп Непристу́пному принóсит; Áнгели с пáстырьми славослóвят, волсви́ же со звездóю путешéствуют; нас бо рáди роди́ся Отрочá млáдо, превéчный Бог.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, нас рáди ны́не плóтию рóждшагося от безневéстныя и Пречи́стыя Дéвы Мари́и.
Задостойник, глас 1-й
Люби́ти у́бо нам, я́ко безбéдное стрáхом, удóбее молчáние, любóвию же, Дéво, пéсни ткáти спротя́женно сложéнныя, неудóбно есть: но и, Мáти, си́лу, ели́ко есть произволéние, даждь.
Крещение Господа нашего Иисуса Христа 6/19 января
Тропарь, глас 1-й
Во Иордáне крещáющуся Тебé, Гóсподи, Трóическое яви́ся поклонéние: Роди́телев бо глас свидéтельствоваше Тебé, возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я, и Дух, в ви́де голуби́не, извествовáше словесé утверждéние. Явлéйся, Христé Бóже, и мир просвещéй, слáва Тебé.
Кондак, глас 4-й
Яви́лся еси́ днесь вселéнней, и свет Твой, Гóсподи, знаменáся на нас, в рáзуме пою́щих Тя; пришéл еси́ и яви́лся еси́, Свет непристу́пный.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, нас рáди ны́не плóтию крести́вшагося от Иоáнна в водáх Иордáнских.
Тропари на водоосвящении, глас 8-й
Глас Госпóдень на водáх вопиéт глаго́ля: прииди́те, приими́те вси Ду́ха прему́дрости, Ду́ха рáзума, Ду́ха стрáха Бóжия, я́вльшагося Христá.
Днесь вод освящáется естествó, и разделя́ется Иордáн, и свои́х вод возврáщает стру́и, Влады́ку зря крещáема.
Я́ко человéк на рéку пришéл еси́, Христé Царю́, и рáбское крещéние прия́ти тщи́шися, Блáже, от Предтéчеву руку́, грех рáди нáших, Человеколю́бче!
Ко глáсу вопию́щаго в пусты́ни, уготóвайте путь Госпо́день, пришéл еси́, Гóсподи, зрак рáбий прии́м, крещéния прося́, не вéдый грехá. Ви́деша Тя вóды и убоя́шася, трéпетен бысть Предтéча, и возопи́ глагóля: кáко просвети́т свети́льник Свéта, кáко ру́ку положи́т раб на Влады́ку? Освяти́ менé и вóды, Спáсе, взéмляй ми́ра грех.
Задостойник, глас 2-й
Недоумéет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумевáет же ум и преми́рный пéти Тя, Богорóдице; обáче Благáя су́щи, вéру приими́, и́бо любóвь вéси божéственную нáшу: Ты бо христиáн еси́ Предстáтельница, Тя величáем.
Сретение Господа нашего Иисуса Христа 2/15 февраля
Тропарь, глас 1-й
Рáдуйся, Благодáтная Богорóдице Дéво, из Тебé бо возсия́ Сóлнце прáвды, Христóс Бог наш, просвещáяй су́щия во тьме. Весели́ся и ты, стáрче прáведный, приéмый во объя́тия Свободи́теля душ нáших, дáрующаго нам воскресéние.
Кондак, глас 1-й
Утрóбу Дéвичу освяти́вый рождествóм Твои́м, и ру́це Симеóне благослови́вый, я́коже подобáше, предвари́в, и ны́не спасл еси́ нас, Христé Бóже; но умири́ во брáнех жи́тельство, еди́не Человеколю́бче.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Пречи́стую Мáтерь Твою́, Éюже по закóну ны́не принéслся еси́ в храм Госпóдень.
Задостойник, глас 3-й
В зако́не, сéни и писáний о́браз ви́дим вéрнии, всяк му́жеский пол, ложеснá разверзáя, свят Бóгу. Тем перворождéнное Слóво Отцá Безначáльна, Сы́на первородя́щася Мáтерию неискусому́жно, величáем.
Благовещение Пресвятой Богородицы 25 марта/7 апреля
Тропарь, глас 4-й
Днесь спасéния нáшего глави́зна, и éже от вéка тáинства явлéние; Сы́н Бóжий Сы́н Дéвы бывáет, и Гаврии́л благодáть благовеству́ет. Тéмже и мы с ним Богоро́дице возопии́м: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Кондак, глас 8-й
Взбрáнной Воевóде победи́тельная, я́ко избáвльшеся от злых, благодáрственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богорóдице, но я́ко иму́щая держáву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свободи́, да зовéм Ти: рáдуйся, Невéсто Неневéстная.
Величание
Архáнгельский глас вопиéм Ти, Чи́стая: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Задостойник, глас 4-й
Я́ко одушевлéнному Бóжию Кивóту, да никáкоже коснéтся рукá сквéрных. Устнé же вéрных Богорóдице немóлчно, глас Áнгела воспевáюще, с рáдостию да вопию́т: рáдуйся, Благодáтная, Госпóдь с Тобóю.
Вход Господень в Иерусалим (последнее воскресенье перед Пасхой)
Тропарь, глас 1-й
Óбщее воскресéние прéжде Твоея́ стрáсти уверя́я, из мéртвых воздви́гл еси́ Лáзаря, Христé Бо́же. Тéмже и мы, я́ко óтроцы побéды знáмения нося́ще, Тебé победи́телю смéрти вопиéм: осáнна в вы́шних, благословéн Гряды́й во и́мя Госпóдне.
Тропарь, глас 4-й
Спогрéбшеся Тебé крещéнием, Христé Бóже наш, безсмéртныя жи́зни сподóбихомся воскресéнием Твои́м, и воспевáюще зовéм: осáнна в вы́шних, благословéн Гряды́й во и́мя Госпóдне.
Кондак, глас 6-й
На престóле на небеси́, на жребя́ти на земли́ носи́мый, Христé Бóже, Áнгелов хвалéние и детéй воспевáние прия́л еси́ зову́щих Ти: благословéн еси́, гряды́й Адáма воззвáти.
Задостойник, глас 4-й
Бог Госпóдь и яви́ся нам, состáвите прáздник, и веселя́щеся прииди́те, возвели́чим Христá, с вáиями и вéтвьми, пéсньми зову́ще: благословéн Гряды́й во и́мя Гóспода Спáса нáшего!
Светлое Христово Воскресение. Пасха
Стихира, глас 6-й
Воскресéние Твоé, Христé Спáсе, Áнгели пою́т на небесéх, и нас на земли́ сподóби чи́стым сéрдцем Тебé слáвити.
Тропарь, глас 5-й
Кондак, глас 8-й
Áще и во гроб снизшéл еси́, Безсмéртне, но áдову разруши́л еси́ си́лу, и воскрéсл еси́, я́ко Победи́тель, Христé Бóже, женáм миронóсицам вещáвый: рáдуйтеся! и Твои́м апóстолом мир дáруяй, пáдшим подая́й воскресéние.
Ексапостиларий Пасхи
Плóтию усну́в, я́ко мертв. Царю́ и Го́споди, триднéвен воскрéсл еси́, Адáма воздви́г от тли и упраздни́в смерть: Пасхá нетлéния, мира спасéние.
Задостойник, глас 1-й
Áнгел вопия́ше Благодáтней: Чи́стая Дéво, рáдуйся! И пáки реку́: рáдуйся! Твой Сы́н воскрéсе триднéвен от грóба, и мéртвыя воздви́гнувый: лю́дие, весели́теся.
Свети́ся, свети́ся, нóвый Иерусали́ме: слáва бо Госпóдня на тебé возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сиóне. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богорóдице, о востáнии Рождествá Твоегó.
Вознесение Господа нашего Иисуса Христа (в 40-й день по Воскресении)
Тропарь, глас 4-й
Вознéслся еси́ во слáве, Христé Бóже наш, рáдость сотвори́вый ученикóм обетовáнием Святáго Ду́ха, извещéнным им бы́вшим благословéнием, я́ко Ты еси́ Сы́н Бóжий, Избáвитель ми́ра.
Кондак, глас 6-й
Éже о нас испóлнив смотрéние, и я́же на земли́ соеди́нив небéсным, вознéслся еси́ во слáве, Христé Бóже наш, никáкоже отлучáяся, но пребывáя неотсту́пный, и вопия́ лю́бящим Тя: Аз есмь с вáми и никтóже на вы.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и почитáем éже на небесá с пречи́стою Твоéю Плóтию Божéственное вознесéние.
Задостойник, глас 1-й
Тя пáче ума и словесé Мáтерь Бóжию, в лéто Безлéтнаго неизречéнно Рóждшую, вéрнии единому́дренно величáем.
Пятидесятница. День Святой Троицы (50-й день по Воскресении)
Тропарь, глас 8-й
Благословéн еси́, Христé Бóже наш, И́же прему́дры ловцы́ явлéй, низпослáв им Ду́ха Святáго, и тéми уловлéй вселéнную, Человеколю́бче, слáва Тебé.
Кондак, глас 8-й
Егдá снизшéд язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки Вы́шний, егдá же óгненныя язы́ки раздая́ше, в соединéние вся призвá; и соглáсно слáвим Всесвятáго Ду́ха.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и чтим Всесвятáго Ду́ха Твоего́, Его́же от Отцá послáл еси́ божéственным ученикóм Твои́м.
Задостойник, глас 1-й
Рáдуйся, Цари́це, матеродéвственная слáво: вся́ка бо удобообращáтельная благоглагóливая устá витии́ствовати не мóгут, Тебé пéти достóйно; изумевáет же ум всяк Твоé рождествó разумéти. Тéмже Тя соглáсно слáвим.
Преображение Господа нашего Иисуса Христа 6/19 августа
Тропарь, глас 7-й
Преобрази́лся еси́ на горé, Христé Бóже, показáвый ученико́м Твои́м слáву Твою́, я́коже можáху; да возсия́ет и нам грéшным свет Твой присносу́щный, моли́твами Богорóдицы, Светодáвче, слáва Тебé.
Кондак, глас 7-й
На горé преобрази́лся еси́, и я́коже вмещáху ученицы́ Твои́, слáву Твою́, Христé Бóже, ви́деша; да егдá Тя узрят распинáема, страдáние у́бо уразумéют во́льное, ми́рови же проповéдят, я́ко Ты еси́ вои́стинну Óтчее сия́ние.
Величание
Величáем Тя, Живодáвче Христé, и почитáем пречи́стыя плóти Твоея́ преслáвное преображéние.
Задостойник, глас 4-й
Рождествó Твоé нетлéнно яви́ся, Бог из боку́ Твоéю прóйде, я́ко Плотонóсец яви́йся на земли́, и с человéки поживé. Тя, Богорóдице, тем вси величáем.
Успение Пресвятой Богородицы 15/28 августа
Тропарь, глас 1-й
В рождествé дéвство сохрани́ла еси́, во успéнии ми́ра не остáвила еси́, Богорóдице, престáвилася еси́ к живóту, Мáти су́щи Животá, и моли́твами Твои́ми избавля́еши от смéрти ду́ши нáша.
Кондак, глас 2-й
В моли́твах неусыпáющую Богорóдицу и в предстáтельствах непрелóжное уповáние, гроб и умерщвлéние не удержáста: я́коже бо Живóта Мáтерь, к животу́ престáви во утрóбу Всели́выйся приснодéвственную.
Величание
Величáем Тя, Пренепорóчная Мáти Христá Бóга нáшего, и всеслáвное слáвим успéние Твоé.
Задостойник, глас 1-й
Побеждáются естествá устáвы в Тебé, Дéво чи́стая, дéвствует бо рождествó, и живóт предобручáет смерть; по рождествé Дéва, и по смéрти живá, спасáеши при́сно, Богорóдице, наслéдие Твоé.
«Радость возвести всей вселенней»
Комментарий к тропарю и кондаку праздника Рождества Богородицы (+АУДИО)
8/21 сентября Церковь празднует Рождество Пресвятой Богородицы. Предлагаем читателям сайта Православие.Ru богословско-филологический комментарий к тропарю и кондаку этого праздника.
Рождество Пресвятой Богородицы вспоминается на восьмой день после церковного новолетия и является первым двунадесятым праздником, совершаемым в церковном году. Такое положение этого праздника неслучайно. Рождение Матери Божией становится последним знамением окончания ветхозаветной эпохи и началом эпохи новозаветной.
Согласно православному преданию, у родителей Девы Марии долгое время не было детей, отчего они сильно скорбели и просили Бога о даровании им потомства. Молитвы праведной четы были услышаны Господом. У них родилась Дочь, Которой было уготовано стать Матерью Спасителя.
Рождение Матери Божией становится последним знамением окончания ветхозаветной эпохи и началом эпохи новозаветной
Большинству верующих хорошо знакомы тексты тропаря и кондака праздника. В них отражено церковное отношение к событиям этого дня. Предлагаем ближе познакомиться с православным преданием о Рождестве Божией Матери через рассмотрение этих молитвословий.
На церковнославянском языке они звучат так:
Русский перевод может быть таким:
«Иоаким и Анна освободились от поношения за бездетность, а Адам и Ева — от смертного тления, Пречистая, святым Твоим Рождением. Его празднуют и люди Твои, избавленные от осуждения за грехи, восклицая Тебе: неплодная рождает Богородицу и питательницу Жизни нашей».
Исполнение пророчеств
«Итак, Сам Господь даст вам знамение: се, Дева во чреве приимет и родит Сына, и нарекут имя Ему: Еммануил» (Ис. 7, 14).
Пророк указывает на то, что Матерью воплощенного Сына Божия будет Дева. Это впоследствии и исполнилось. Именно данный факт отражен в церковнославянском переводе тропаря.
В другом пророчестве рожденный от Девы Сын аллегорически назван «Солнцем Правды»:
«А для вас, благоговеющие пред именем Моим, взойдет Солнце правды и исцеление в лучах Его» (Мал. 4, 2),
Радость для всего человечества
Этот день полагает начало истории спасения рода человеческого
Радость грядущего после Рождения Божией Матери восшествия Солнца правды возвещается всему человечеству, но принята может быть лишь христианами.
«Смерть! где твое жало?» (1Кор. 15, 55)
Тема победы Христа над смертью — ключевая как для тропаря, так и для кондака праздника. Эта победа — основание нашей веры, в ней состоит радость любого христианского праздника: «Если Христос не воскрес, то вера ваша тщетна» (1 Кор. 15, 17).
Кондак начинается с сопоставления двух событий: избавление родителей Девы Марии от бесплодия и освобождение Адама и Евы от «тли смертныя».
Как мы знаем из церковного Предания, Иоаким и Анна, родители Богородицы, долгое время не могли родить ребенка. В то время в израильском обществе бесплодие считалось пороком, и праведную чету признавали богооставленной. Чудесное рождение дочери освободило их от осуждения. Однако в Рождении Богородицы Церковь видит и еще большую радость — избавление людей от смерти.
Под Адамом и Евой в кондаке следует понимать все человечество
Своей смертью и Воскресением Спаситель даровал каждому человеку возможность наследовать жизнь вечную. Под Адамом и Евой в кондаке следует понимать все человечество: «Как в Адаме все умирают, так во Христе все оживут» (1 Кор. 15, 22).
Христос — наша Жизнь
Заключение кондака — общее для ряда богослужебных текстов праздника.
С помощью контрастирующих образов автор службы кратко и ясно показывает значение празднуемого события. Бесплодная женщина рождает Богородицу. Та, которая не могла родить в мир новую жизнь, рождает питательницу (кормилицу) самой Жизни нашей — Христа: «Я есмь путь и истина и жизнь» (Ин. 14, 6).
Данный сюжет напоминает и о том, что нам неизвестны замыслы Бога о каждом человеке, ибо поистине «непостижимы судьбы Его и неисследимы пути Его» (Рим. 11, 33).
Рождество Пресвятой Богородицы — один из наиболее радостных праздников в числе двунадесятых. Он полон надежды и ободрения. В нем заключена радость о великом деле спасения людей, в котором важная роль отведена Господом Матери Божией. Родилась Богородица, а это значит, что родился и Богочеловек Христос, и Он ждет нас в своем Царстве вместе со своей Матерью и Заступницей нашей Пресвятой Богородицей для жизни вечной.
21 сентября 2021 г.
[1] Битбунов Г.С. Двунадесятые праздники (историко-литургическое описание). М., 2011. С. 40.
[2] Минея сентябрь. М., 2002. С. 236, 243.
[4] Феодорит Кирский, блаженный. Творения. Ч. 5. М., 1857. С. 174.
[5] Игнатий (Брянчанинов), святитель. Аскетическая проповедь // Полное собрание творений. Т. IV. М. 2002. С. 41.
[6] Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 3. М., 1976. C. 123.
[7] Liddell H.G., Scott. R. Greek-English Lexicon. P. 1031.
[8] Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 7. М., 1980. C. 91.
[9] Liddell H.G., Scott. R. Greek-English Lexicon. P. 909.
[10] Седакова О.А. Словарь трудных слов из богослужения: церковнославяно-русские паронимы. М., 2008. С. 200.