текст богослужения на каждый день 2021
Богослужебные указания
Богослужебные указания за 15 ноября 2021 года
2. Понедельник. Мчч. Акиндина, Пигасия, Аффония, Елпидифора и Анемподиста.
Шуйской-Смоленской иконы Божией Матери.
Служба мучеников не имеет праздничного знака, совершается вместе со службой Октоиха.
На вечерне кафизмы нет.
На «Господи, воззвах» стихиры на 6: Октоиха, глас 4‑й – 3, и мучеников, глас тот же – 3. «Слава» – мучеников, глас 6‑й: «Днесь пятозарный мучеников лик…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Архангельски воспоим…».
Входа нет. Прокимен дня.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 4‑й; стих: «Дивен Бог во святых Своих…», и стихира мучеников, глас 1‑й: «Лучи возсияша…». «Слава» – мучеников, глас 2‑й: «Приидите, возрадуемся…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Радуйся, Марие Богородице…».
По Трисвятом – тропарь мучеников, глас 2‑й. «Слава, и ныне» – Богородичен по гласу тропаря, от меньших: «Благоутробия сущи…».
На утрене на «Бог Господь» – тропарь мучеников, глас 2‑й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен по гласу тропаря, от меньших: «Благоутробия сущи…».
Кафизмы 4‑я, 5‑я и 6‑я. Малых ектений нет. Седальны Октоиха. Псалом 50‑й.
Каноны: Октоиха 1‑й со ирмосом на 6 (ирмосы единожды), 2‑й на 4, и мучеников на 4.
Библейские песни «Господеви поем…».
Катавасия по 3‑й, 6‑й, 8‑й и 9‑й песнях – ирмосы канона Минеи.
По 3‑й песни – седален мучеников, глас 8‑й. «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
По 6‑й песни – кондак и икос мучеников, глас 2‑й.
На 9‑й песни поем «Честнейшую».
По 9‑й песни поется «Достойно есть». Ексапостиларий Октоиха. «Слава» – светилен мучеников, «И ныне» – Богородичен Минеи.
«Хвалите Господа с Небес…» и хвалитные псалмы.
Читается вседневное славословие.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 4‑й; стих: «Многи скорби праведным…», и стихира мучеников, глас 2‑й: «Кровными токи…». «Слава» – мучеников, глас 4‑й: «Пятозарная страдалец свеща…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Богородице, всех Царице…».
По Трисвятом – тропарь мучеников, глас 2‑й. «Слава, и ныне» – Богородичен по гласу тропаря, от меньших: «Мати Святая…».
На часах – тропарь и кондак мучеников.
На Литургии вседневные антифоны.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском и Богородицы – тропарь храма, тропарь дня, тропарь мучеников; кондак дня, кондак мучеников. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь дня, тропарь храма, тропарь мучеников; кондак дня, кондак храма, кондак мучеников. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – дня и мучеников.
Апостол и Евангелие – дня и мучеников.
Богослужебные указания с сайта Патриархии на каждый день.
Русская Православная Церковь
Официальный сайт Московского Патриархата
Главные новости
В Неделю 21-ю по Пятидесятнице Святейший Патриарх Кирилл совершил Литургию в Александро-Невском скиту
Святейший Патриарх Кирилл принял участие в Международном съезде учителей и преподавателей русской словесности
Святейший Патриарх Кирилл принял руководителя Правового управления Московской Патриархии игумению Ксению (Чернегу)
Назначен и.о. заместителя председателя Финансово-хозяйственного управления Московского Патриархата
Назначен и.о. генерального директора художественно-производственного предприятия Русской Православной Церкви «Софрино»
Архив
Богослужебные указания за 16 ноября 2021 года
3. Вторник. Мчч. Акепсима епископа, Иосифа пресвитера и Аифала диакона. Обновление храма вмч. Георгия в Лидде.
Служба мучеников и вмч. Георгия не имеет праздничного знака, совершается вместе со службой Октоиха.
На вечерне кафизма 18-я.
На «Господи, воззвах» стихиры на 6: мучеников, глас 8-й – 3, и вмч. Георгия, глас 4-й – 3. «Слава» – вмч. Георгия, глас 6-й: «Достойно имене жительствовал еси…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Никтоже притекаяй. ».
Входа нет. Прокимен дня.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 4-й. «Слава» – мучеников, глас 6-й: «Предпутие образно трисияннаго…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Никтоже притекаяй. ».
По Трисвятом – тропарь мучеников, глас 4-й. «Слава» – тропарь вмч. Георгия, глас тот же, «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «К Богородице прилежно. ».
На утрене на «Бог Господь» – тропарь мучеников, глас 4-й (дважды). «Слава» – тропарь вмч. Георгия, глас тот же, «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «К Богородице прилежно. ».
Кафизмы 7-я, 8-я и 9-я. Малых ектений нет. Седальны Октоиха. Псалом 50-й.
Каноны: Октоиха 1-й со ирмосом на 6 (ирмосы единожды), мучеников на 4 и вмч. Георгия на 4.
Библейские песни «Господеви поем…».
Катавасия по 3-й, 6-й, 8-й и 9-й песнях – ирмосы канона Минеи (вмч. Георгия).
По 3-й песни – кондак и икос мучеников, глас 2-й; седален мучеников, глас 8-й. «Слава» – седален вмч. Георгия, глас 1-й, «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
По 6-й песни – кондак и икос вмч. Георгия, глас 8-й.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни поется «Достойно есть». Ексапостиларий Октоиха, светилен мучеников. «Слава» – светилен вмч. Георгия, «И ныне» – Богородичен Минеи.
«Хвалите Господа с Небес…» и хвалитные псалмы.
Читается вседневное славословие.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 4-й; стих: «Воззваша праведнии…», и стихира мучеников, глас 2-й: «О благочестии, святии…». «Слава» – вмч. Георгия, глас 4-й: «Разумнаго адаманта…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «От всех бед. ».
По Трисвятом – тропарь мучеников, глас 4-й. «Слава» – тропарь вмч. Георгия, глас тот же, «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Тя величаем, Богородице, вопиюще: Ты еси купина. ».
На часах – тропарь мучеников. «Слава» – тропарь вмч. Георгия. Кондаки мучеников и вмч. Георгия читаются попеременно.
На Литургии вседневные антифоны.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском и Богородицы – тропарь храма, тропарь дня, тропарь мучеников, тропарь вмч. Георгия; кондак дня, кондак мучеников, кондак вмч. Георгия. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь дня, тропарь храма, тропарь мучеников, тропарь вмч. Георгия; кондак дня, кондак храма, кондак мучеников, кондак вмч. Георгия. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – дня и святых.
Богослужебные указания
Богослужебные указания за 6 ноября 2021 года
Порядок чтений, согласно календарю: Служба совершается согласно 13‑й главе Типикона: по Минее и Октоиху.
24. Димитриевская родительская суббота. Мч. Арефы и с ним 4 299 мучеников.
Иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радость».
Свт. Афанасия, патриарха Цареградского. Прп. Арефы, затворника Печерского, в Ближних пещерах. Блж. Елезвоя, царя Ефиопского.
В отличие от родительских суббот Мясопустной и Троицкой, имеющих общецерковное значение, о Димитриевской субботе Типикон умалчивает, поскольку эта суббота – русское благочестивое установление.
Димитриевское поминовение усопших совершается в субботу перед днем памяти великомученика Димитрия Солунского (26 октября ст. ст.), если с этой субботой не совпадет бденный или полиелейный праздник. При наличии такого совпадения поминовение переносится на субботу, предшествующую субботе перед днем памяти вмч. Димитрия.
Служба мч. Арефы и с ним 4 299 мучеников совершается вместе с субботней службой Октоиха по 13‑й главе Типикона.
На вечерне кафизма 18‑я.
На «Господи, воззвах» стихиры на 6: мучеников, глас 1‑й – 3, и мученичны Октоиха, глас 2‑й (2‑й: «Иже земныя сласти…», 3‑й: «Святым мучеником…», 4‑й: «Лицы мученичестии…»; см. на «Господи, воззвах») – 3. «Слава» – мучеников, глас 4‑й: «Песненно пастыреначальника днесь…», «И ныне» – догматик, глас 2‑й: «Прейде сень законная…».
Входа нет. Прокимен дня, глас 7‑й: «Боже, Заступник мой еси Ты…», со стихом.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 2‑й (с заупокойными припевами: «Блажени, яже избрал…», и проч.). «Слава» – мучеников, глас 8‑й: «Лукавое и неверное злосоветие…», «И ныне» – Богородичен по гласу «Славы», от меньших: «Чистая Дево…».
Примечание. На субботнем богослужении с «Аллилуиа» припевы вечерних стиховных стихир в службе 2‑го и 8‑го гласов приводятся в Октоихе на ряду. При совершении субботней службы 1‑го, 3‑го – 7‑го гласов припевы заимствуются с утренних стиховных стихир Октоиха (см.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 748).
По Трисвятом – тропарь, глас 2‑й: «Апостоли, мученицы и пророцы…». «Слава» – ин тропарь, глас тот же: «Помяни, Господи, яко Благ…», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Мати Святая…».
Тропарь, глас 2‑й: «Апостоли, мученицы и пророцы…» (дважды). «Слава» – ин тропарь, глас тот же: «Помяни, Господи, яко Благ…», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Мати Святая…».
Кафизма 16‑я. Обычная малая ектения. Седальны Октоиха, глас 2‑й: «Апостоли, мученицы и пророцы…» (см. по 1‑м стихословии), «Иже просветивый святыя Твоя…» (см. по 2‑м стихословии), стих: «Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев», и седален: «Страстотерпцы Господни…», стих: «Блажени, яже избрал…», и седален: «Помяни, Господи, яко Благ…». «Слава, и ныне» – Богородичен Октоиха (см. по 2‑м стихословии): «Богородице Дево Марие…». (Ср.: Типикон, гл. 13.)
Затем произносится малая заупокойная ектения: «Паки и паки…», певцы: «Господи, помилуй» (единожды); «Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имя рек)…», певцы: «Господи, помилуй» (единожды); «Яко да Господь Бог учинит души их…», певцы: «Господи, помилуй» (единожды); «Милости Божия…», певцы: «Подай, Господи». «Господу помолимся», певцы: «Господи, помилуй» (40). Иерей тайно читает молитву: «Боже духов и всякия плоти…». Возглас: «Яко Ты еси Воскресение…». Певцы: «Аминь».
После этого начинается пение 2‑й статии: «Твой есмь аз…» с припевом к стихам: «Спасе, спаси мя» 59 ; последние стихи статии: «Жива будет душа моя…», «Заблудих, яко овча погибшее…», поются (с припевом) трижды.
Затем на 5‑й глас поются тропари по Непорочных 60 : «Святых лик…» и прочее, с припевом: «Благословен еси, Господи…». Произносится малая заупокойная ектения (см. по 1‑й статии). В конце ее «Господи, помилуй» – 40 раз, а иерей тайно читает молитву «Боже духов…». По возгласе поется седален, глас 5‑й: «Покой, Спасе наш…». «Слава, и ныне» – Богородичен, глас тот же: «От Девы возсиявый…». Псалом 50‑й.
В храме Господском и Богородицы – храма со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды), мучеников на 4 и Октоиха 1‑й (мученичный) на 4.
Примечание. О пении канонов в храме Воскресения Христова в субботу см. Октоих, ч. 1, с. 699.
В храме святого – канон мучеников со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды), храма на 4 и Октоиха 1‑й (мученичный) на 4.
Библейские песни «Господеви поем…».
Катавасия по 3‑й, 6‑й, 8‑й и 9‑й песнях – ирмосы 1‑го (мученичного) канона Октоиха.
По 3‑й песни – обычная малая ектения; кондак («Веселия ходатай нам наста…») и икос мучеников, глас 4‑й; седален мучеников, глас 8‑й: «Креста силою…». «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «В напасти многоплетенныя…».
На 9‑й песни поем «Честнейшую».
Примечание. Типикон указывает при аллилуйной службе в субботу петь светилен Октоиха. Светилен заимствуется из приложения Октоиха «Светильны дневнии во всю седмицу» и берется по рядовому гласу Октоиха (в данном случае 2‑го гласа). Светилен исполняется дважды через «Слава, и ныне», первый раз оканчиваясь словами: «Молитвами, Господи, святых Твоих, и спаси мя», а второй – «Молитвами, Господи, Богородицы, и спаси мя».
«Хвалите Господа с Небес…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры Октоиха (мученичны), глас 2‑й – 4 (первая стихира – дважды). «Слава» – мертвен Октоиха, глас тот же: «Увы мне…», «И ныне» – Богородичен Октоиха, глас тот же: «Приидите, Матерь Света…».
«Тебе слава подобает…» не читается, но сразу чтец: «Слава Тебе, показавшему нам свет». Читается вседневное славословие.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 2‑й (со своими припевами: «Блажени, яже избрал…», и проч.). «Слава, и ныне» – Богородичен Октоиха, глас тот же: «Егда плотскаго соуза…».
По Трисвятом – тропарь, глас 2‑й: «Апостоли, мученицы и пророцы…». «Слава» – ин тропарь, глас тот же: «Помяни, Господи, яко Благ…», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Мати Святая…».
На часах – тропари: «Апостоли, мученицы и пророцы…». «Слава» – «Помяни, Господи, яко Благ…». Кондак: «Со святыми упокой…».
Блаженны Октоиха – 6.
По входе – тропарь, глас 2‑й: «Апостоли, мученицы и пророцы…», ин тропарь, глас тот же: «Помяни, Господи, яко Благ…». «Слава» – кондак, глас 8‑й: «Со святыми упокой…», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Тебе и Стену, и Пристанище…».
Прокимен – дня (субботы), глас 8‑й: «Веселитеся о Господе…», и заупокойный, глас 6‑й: «Души их во благих…».
Апостол – дня и заупокойный (1 Сол., зач. 270).
Аллилуиарий – дня (субботы): «Воззваша праведнии…», стих: «Многи скорби праведным…»; и заупокойный: «Блажени, яже избрал…».
Евангелие – дня и заупокойное (Ин., зач. 16).
Причастен – дня (субботы): «Радуйтеся, праведнии…», и заупокойный: «Блажени, яже избрал…».
Примечание. При совершении в субботу службы с «Аллилуиа» (по 13‑й главе Типикона) на Литургии Апостол и Евангелие святого не читается, а прокимен, аллилуиарий и причастен святого не поется.
53 При совершении бденной или полиелейной службы в честь иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радость» можно руководствоваться (с учетом действия рядового гласа Октоиха) схемами богослужения, изложенными 22 октября в «Богослужебных указаниях на 2017 год» (М., 2016. С. 799–800), а также 28 июня (вариант А) и 12 июля (вариант А) в «Богослужебных указаниях на 2020 год» (М., 2019. С. 554–556, 589–590).
54 В субботней службе Октоиха 1‑го, 2‑го, 3‑го и 8‑го гласа на стиховне вечерни – один мученичен и два мертвена, а в службе 7‑го гласа – два мученична и два мертвена.
55 «Аллилуиа» обыкновенно поется трижды по трижды (ср.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 754–755).
56 Порядок священнодействий иерея и диакона см. в субботу Мясопустную.
57 Ср.: Богослужебные указания на 1958 год для священно-церковнослужителей. М., 1958. С. 25; Последование исходное монахов, Требник [Большой]. М., 1884. СПб., 1995р. Л. 109, 112, 116.
58 Ср.: Богослужебные указания на 1957 год для священно-церковнослужителей. М., 1956. С. 45; Афанасий (Сахаров), еп. О поминовении усопших по Уставу Православной Церкви. СПб., 1995. С. 166–167; Последование парастаса, сиречь великия панихиды и всенощнаго бдения, певаемых по усопшим. Петроград, 1884. Л. 6–6 об., 10; Октоих, последование панихиды.
59 По возгласе: «Яко Ты еси Воскресение…» правый лик начинает петь вторую статию: «Твой есмь аз…». Иерей с диаконом (или диакон) совершают, по традиции, малое каждение (тетрапод окрест, иконостас, лики, народ, местные иконы иконостаса, тетрапод спереди, то есть с западной стороны).
60 Во время пения тропарей по Непорочных священник с диаконом совершают, по обычаю, полное каждение всего храма.
61 По традиции, во время пения катавасии 6‑й песни, через северные и южные (или через царские) врата священник с диаконом выходят к тетраподу. У тетрапода произносится малая заупокойная ектения (по обычаю, с кадилом). Во время пения кондака «Со святыми упокой…» иерей с диаконом (или диакон) совершают малое каждение (окрест тетрапода, иконостас и предстоящих). После пения кондака и икоса священник с диаконом возвращаются в алтарь.
62 Ср.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 764.
63 Поскольку в службе мучеников в Минее есть светилен, ексапостиларии допустимо петь следующим образом: светилен мучеников; «Слава» – ексапостиларий Октоиха: «Иже и мертвыми, и живыми обладаяй…», «И ныне» – Богородичен Октоиха: «Мы о Тебе хвалимся…».
Богослужебные указания с сайта Патриархии на каждый день.
Последование Божественной Литургии
Приблизительное время чтения: 28 мин.
Диакон: Благослови, владыко.
Иерей: Благословено Царство Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Диакон: Миром Господу помолимся.
Великая ектения
Диакон: Миром Господу помолимся.
Хор: Господи помилуй. (На каждое прошение.)
О Свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.
О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.
О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.
О великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем, Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), честнем пресвитерстве, вo Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.
О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.
О граде сем [или: о веси сей; если в монacmыpe, то: о святей обители сей], всяком граде, стране и верою живущих в них, Господу помолимся.
О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных, Господу помолимся.
О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их. Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Антифоны изобразительные
Первый антифон
Вседневные антифоны (они напечатаны после изобразительных) положено петь в будни, за исключением особых указаний.
Благослови, душе моя, Господа. / Благословен еси, Господи. / Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя Имя святое Его.
Благослови, душе моя, Господа, / и не забывай всех воздаяний Его. Очищающаго вся беззакония твоя, / исцеляющаго вся недуги твоя.Избавляющаго от истления живот твой, / венчающаго тя милостию и щедротами. Исполняющаго во благих желание твое: / обновится, яко орля, юность твоя.. Творяй милостыни Господь, / и судьбу всем обидимым. Сказа пути Своя Моисеови, / сыновом Израилевым хотения Своя.. Щедр и милостив Господь, /долготерпелив и многомилостив. Не до конца прогневается, / ниже в век враждует. Не по беззаконием нашим сотворил есть нам, / ниже по грехом нашим воздал есть нам. Яко по высоте небесней от земли, / утвердил есть Господь милость Свою на боящихся Его. Елико отстоят востоцы от запад, / удалил есть от нас беззакония наша. Якоже щедрит отец сыны, / ущедри Господь боящихся Его.Яко Той позна создание наше, / помяну, яко персть есмы. Человек, яко трава дние его, / яко цвет сельный, тако оцветет. Яко дух пройде в нем, / и не будет, / и не познает ктому места своего.
Милость же Господня от века и до века / на боящихся Его. И правда Его на сынех сынов, / хранящих завет Его, / и помнящих заповеди Его / творити я.Господь на небеси уготова Престол Свой, / и Царство Его всеми обладает. Благословите Господа, ангели Его, / сильнии крепостию, творящии слово Его, / услышати глас словес Его. Благословите Господа, вся силы Его, / слуги Его, творящии волю Его. Благословите Господа, вся дела Его, /на всяком месте владычества Его.Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Благослови, душе моя, Господа, / и вся внутренняя моя, имя святое Его. / Благословен еси, Господи.
Ектения малая
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков,
Возглас: Яко Твоя держава и Твое есть Царство, и сила и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Второй антифон
Хвали, душе моя, Господа. / Восхвалю Господа в животе моем, / пою Богу моему, дондеже есмь. Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, / в них же несть спасения. Изыдет дух его, / и возвратится в землю свою: / в той день погибнут. вся помышления его. Блажен, емуже Бог Иаковль помощник его, / упование его на Господа Бога своего. Сотворшаго небо и землю, / море и вся, яже в них.
Хранящаго истину в век, / творящаго суд обидимым, / дающаго пищу алчущим Господь решит окованныя, / Господь умудряет слепцы. Господь возводит низверженныя, / Господь любит праведники. Господь хранит пришельцы, / сира и вдову приимет, / и путь грешных погубит. Воцарится Господь во век, / Бог твой, Сионе, в род и род. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Песнь Господу Иисусу Христу
Ектения малая
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Диакон: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков,
Иерей: Яко благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Третий антифон. Блаженны
Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, / егда приидеши во Царствии Твоем.
Блажени нищий духом, / яко тех есть Царство Небесное.
Блажени плачущии, / яко тии утешатся.
Блажени кротции, / яко тии наследят землю.
Блажени алчущии и жаждущии правды, / яко тии насытятся.
Блажени милостивии, / яко тии помиловани будут.
Блажени чистии сердцем, / яко тии Бога узрят.
Блажени миротворцы, / яко тии сынове Божии нарекутся.
Блажени изгнани правды ради, / яко тех есть Царство Небесное.
Блажени есте, егда поносят вам, / и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради.
Радуйтеся и веселитеся, / яко мзда ваша многа на небесех Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Антифоны вседневные (будничные)
Антифон 1-й
Благо есть исповедатися Господеви. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Благо есть исповедатися Господеви,/ и пети имени Твоему, Вышний. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас
1Возвещати заутра милость Твою,/ и истину Твою на всяку нощь. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас
Яко прав Господь Бог наш,/ и несть неправды в Нем. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу: Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас
И ныне и присно и во веки веков. Амин. Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас
Антифон 2-й
Господь воцарися, в лепоту облечеся. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас.
Господь воцарися, в лепоту облечеся,/ облечеся Господь в силу, и препоясася. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас
Ибо утверди вселенную,/ яже не подвижится. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас
Свидения Твоя уверишася зело:/ дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний. Молитвами святых Твоих, Спасе, спаси нас
Песнь Господу Иисусу Христу
Антифон 3-й
Приидите возрадуемся Господеви,/ воскликнем Богу Спасителю нашему. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Предварим лице Его во исповедании,/ и во псалмех воскликнем Ему: Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко Бог Велий Господь,/ и Царь Велий по всей земли. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко в руце Его вси концы земли,/ и высоты гор Того суть. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Яко Того есть море, и Той сотвори е, и сушу руце Его создаете. Спаси ны, Сыне Божий,/ во святых дивен сый, поющия Ти: аллилуиа.
Вход с Евангелием
Диакон: Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон (возглашает): Премудрость, прости.
Хор: Приидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти: аллилуиа.
Тропари и кондаки
При архиерейском служении: когда архиерей кадит, хор поет: Ис полла эти, дэспота. (На многая лета, господин).
Перед Трисвятым: Тон дэспотин кэ архиерэа имон, Кирие филатте. (Господина и архиерея нашего, Господи, сохрани).
Ис полла эти, дэспота. (Трижды).
При хиротонии:
Святии мученицы, иже добре страдавше и венчавшеся,/ молитеся ко Господу/ спастися душам нашим.
Слава Тебе, Христе Боже,/ апостолов похвало и мучеников веселие,/ ихже проповедь Троица Единосущная.
Исаие, ликуй,/ Дева име во чреве,/ и роди Сына Еммануила,/ Бога же и человека. Восток имя Ему;/ Егоже величающе,/ Деву ублажаем.
Аксиос, аксиос, аксиос, (Достоин).
Кирие, элеисон (или: Господи, помилуй). (Трижды)>
Иерей: Яко Свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно.
Диакон: И во веки веков.
Трисвятое
В праздники Рождества Христова, Богоявления, в Лазареву и Великую субботы, во все дни пасхальной седмицы и в период Пятидесятницы вместо Трисвятого поется: «Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся. Аллилуиа». В праздник Воздвижения Креста Господня и в Неделю крестопоклонную поется: «Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и Святое Воскресение Твое славим».
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Святый Безсмертный, помилуй нас.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас.
Чтец Апостола: И духови твоему. Прокимен. Псалом Давидов, глас..
В Богородичные праздники: «Прокимен, песнь Богородицы: Величит душа Моя Господа/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем». Прокимны печатаются в Апостоле, Служебнике, Ирмологионе, Типиконе, Октоихе, Минеях и Триодях. Здесь даны Прокимны воскресные и дневные. Прокимен произносит чтец, называя глас его, хор поет прокимен, чтец произносит стих, хор повторяет прокимен, чтец произносит первую половину прокимна, хор поет вторую половину его. Когда бывает два прокимена, первый поется дважды, т.е. чтец: прокимен, хор: прокимен, чтец: стих, хор: прокимен, затем чтец произносит второй прокимен, и хор поет его один раз.
Прокимны и аллилуиарии воскресные на литургии
Глас 1-й: Буди, Господи, милость Твоя на нас,/ якоже уповахом на Тя.
Стих: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Аллилуиа: Бог даяй отмщение мне и покоривый люди под мя.
Стих: Величай спасения царева и творяй милость Христу Своему Давиду и семени его до века.
Глас 2-й: Крепость моя и пение мое Господь./ и бысть мне во спасение.
Стих: Наказуя наказа мя Господь, смерти же не предаде мя.
Аллилуиа: Услышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля.
Стих: Господи, спаси царя и услыши ны, в оньже аще день призовем Тя.
Глас 3-й: Пойте Богу нашему, пойте/ пойте Цареви нашему, пойте.
Стих: Вси языцы, восплещите руками, воскликните Богу гласом радования.
Аллилуиа: На Тя, Господи, уповах, да не постыжуся во век.
Стих: Буди ми в Бога Защитителя и в дом прибежища, еже спасти мя.
Глас 4-й: Яко возвеличишася дела Твоя, Господи,/ вся премудростию сотворил еси.
Стих: Благослови, душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.
Аллилуиа: Наляцы и успевай и царствуй, истины ради и кротости, и правды.
Стих: Возлюбил еси правду и возненавидел еси беззконие.
Глас 5-й: Ты, Господи, сохраниши ны/ и соблюдеши ны от рода сего и во век.
Стих: Спаси мя, Господи, яко оскуде преподобный.
Аллилуиа: Милости Твоя, Господи, во век воспою, в род и род возвещу истину Твою усты моими.
Стих: Зане рекл еси: в век милость созиждется, на небесех уготовится истина Твоя.
Глас 6-й: Спаси, Господи, люди Твоя/ и благослови достояние Твое.
Стих: К Тебе, Господи, воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.
Аллилуиа: Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится.
Стих: Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.
Глас 7-й: Господь крепость людем Своим даст/Господь благословит люди Своя миром.
Стих: Принесите Господеви сынове Божии, принесите Господеви сыны овни,
Аллилуиа: Благо есть исповедатися Господеви и пети Имени Твоему, Вышний.
Стих: Возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь.
Глас 8-й: Помолитеся и воздадите/ Господеви Богу нашему.
Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие Имя Его.
Аллилуиа: Приидите, возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему.
Стих: Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.
Прокимны и аллилуиарии дневные (будничные)
В понедельник, гл. 4-й: Творяй ангелы Своя духи,/ и слуги Своя пламень огненный.
Стих: Благослови, душе моя. Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.
Аллилуиа, гл. 5-й: Хвалите Господа, вси ангели Его, хвалите Его, вся силы Его.
Стих: Яко Той рече, и быша; Той повеле, и создашася.
Во вторник, гл. 7-й: Возвеселится праведник о Господе/ и уповает на Него.
Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молитися ми к Тебе.
Аллилуиа, гл. 4-й: Праведник яко финикс процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится.
Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего процветут.
В среду, гл. 3-й: Величит душа Моя Господа,/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.
Стих: Яко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.
Аллилуиа, гл. 8-й: Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое.
Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.
В четверг, гл. 8-й: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
Стих: Небеса поведают славу Божию, творение же руку Его возвещает твердь.
Аллияуиа, гл. 1-й: Исповедят небеса чудеса, Господи, ибо истину Твою в Церкви святых.
Стих: Бог прославляем в совете святых.
В пятницу, гл. 7-й: Возносите Господа Бога нашего,/ и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.
Стих: Господь воцарися, да гневаются людие.
Аллилуиа, гл. 1-й: Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва.
Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреди земли.
В субботу, гл. 8-й: Веселитеся о Господе,/ и радуйтеся, праведнии.
Стих: Блажени, ихже оставишася беззакония и ихже прикрышася греси.
Заупокойный, гл. 6-й: Души их/ во благих водворятся.
Аллилуиа, гл. 4-й: Воззваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех скорбей их избави их.
Стих: Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь.
Стих: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.
Чтец: Деяний святых апостол чтение. (Или: Соборнаго послания Петрова [или: Иоаннова, причем не принято говорить, какое это послание — первое, или второе, или третье] чтение. Или: К римляном [К коринфяном; К галатом; К Тимофею и т.п.] послания святаго апостола Павла чтение.)
Чтение Апостола. Когда чтение закончится, иерей говорит чтецу: Мир ти.
Чтец: И духови твоему.
Чтец: Аллилуиа, глас.
Хор поет «Аллилуиа» — трижды на указанный глас, чтец произносит аллилуиарий (особые стихи, напечатанные там же, где и прокимены (в конце Апостола, например)). Хор: «Аллилуиа», чтец — второй стих аллилуиария, хор поет в третий раз «Аллилуиа».
Диакон: Благослови, владыко, благовестителя святаго апостола и евангелиста (имя евангелиста).
Священник, благословляя его, произносит: Бог, молитвами святаго, славнаго, всехвальнаго апостола и евангелиста (имярек), да даст тебе глагол, благовествующему силою многою, во исполнение Евангелиа Возлюбленнаго Сына Своего, Господа нашего Иисуса Христа.
Иерей: Премудрость, прости, услышим святаго Евангелиа. Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Диакон: От (имя) святаго Евангелиа чтение.
Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.
И читается Евангелие. По окончании чтения
хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.
Ектения сугубая
Диакон: Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.
Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Хор: Господи, помилуй. (Трижды, на каждое прошение)
Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о Господине нашем Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имярек), и всей во Христе братии нашей.
Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.
Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях. зде лежащих и повсюду, православных.
Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих. братии святаго храма сего (если в монастыре: святыя обители сея).
Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.
Иерей: Яко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
В некоторые дли церковного года (кроме двунадесятых и храмовых праздников) за сугубой ектенией читается следующая ектения об усопших, при открытых царских аратах и с кадильницей:
Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.
Хор: Господи помилуй. (на каждое прошение).
Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имена) и о еже проститися им всякому прегрешению, вольному же и невольному. Яко да Господь Бог учинит души их, идеже праведнии упокояются. Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Бсзсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.
Диакон: Господу помолимся.
Иерей: Яко Ты еси воскресение, и живот, и покой усопших раб Твоих (имени), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.
Царские врата закрываются
Ектения об оглашенных
Диакон: Помолитеся, оглашеннии, Господеви.
Хор: Господи, помилуй, (На каждое прошение).
Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.
Огласит их словом истины.
Открыет им Евангелие правды.
Соединит их Святей Своей, Соборней и Апостольстей Церкви.
Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.
Да и тии с нами славят пречестное и великолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Диакон: Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии, изыдитс; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Иерей: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Малая ектения
Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).
О свышнем мире и спасении душ наших. Господу помолимся.
О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.
О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Иерей: Яко да под державою Твоею всегда храними, Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Отверзаются царские врата
Хор: Аминь, и поет Херувимскую песнь (Вместо Херувимской на литургии в Великий четверг поется «Вечери Твоея Тайныя…», а в Великую субботу — «Да молчит всякая плоть…»).
Иже Херувимы тайно образующе и Животворящей Троице Трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.
Великий вход
Диакон: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального архиерея), да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Иерей: Вас и всех православных христиан да помянет Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и прирно и во веки веков.
Яко да Царя всех подымем ангельскими невидимо дориносима чинми. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Диакон: Исполним молитву нашу Господеви.
Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).
О предложенных честных Дарех Господу помолимся.
О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение).
Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
Прощения и оставления грехов и прегрсшений наших, у Господа просим.
Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.
Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.
Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшном Судищи Христове, просим.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Щедротами Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во реки веков.
Диакон: Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы.
Хор: Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущую и Нераздельную.
Диакон: Двери, двери, премудростию вонмем.
Открывается завеса царских врат
Символ веры
Верую во Единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради, человек, и нашего ради спасения сшедшаго с Небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погрсбенна. воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Его же Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино Крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.
Диакон: Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.
Хор: Милость мира, Жертву хваления.
Иерей: Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Иерей: Горе имеим сердца.
Хор: Имамы ко Господу.
Иерей: Благодарим Господа.
Хор: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.
Иерей: Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще:
Хор: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.
Иерей: Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов. (На литургии св. Василия Великого эти возгласы начинаются словами: «Даде святым Своим учеником и апостолом, рек. »).
Иерей: Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
Иерей: Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся.
Хор: Тебе поем. Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся. Боже наш.
Иерей: Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.
Хор: Достойно есть, яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
В двунадесятые праздники и их попразднества вместо «Достойно…» поется припев и ирмос 9-й песни канона (так называемый «застойник»),— они указаны в службах праздников. В Великий четверг поется ирмос 9-й песни «Странствия Владычня…», в Великую субботу — «Не рыдай Мене, Мати…», в Неделю ваий — «Бог Господь…».
Если же литургия св. Василия Великого, вместо «Достойно… поем: «О Тебе радуется. Благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный храме и раю словесный, девственная похвало, из Неяже Бог воплотися и Младенец бысть, прежде век сый Бог наш; ложесна бо Твоя престол сотвори и чрево Твое пространнее небес содела. О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе.»
Иерей: В первых помяни Господи, Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального епископа), ихже даруй святым Твоим Церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоей истины.
Иерей: И даждь нам единеми усты и единем сердцем славити и воспевати Пречестное и Всликолепое Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Иерей: И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Ектения просительная
Диакон: Вся святыя помянувше, паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй. (На каждое прошение).
О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся.
Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.
О избавится нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Твоею благодатию.
Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна,.у Господа просим.
Хор: Подай, Господи. (На каждое прошение).
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.
Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.
Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове, просим.
Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати:
Хор (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится Имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь, и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава. Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните,
Иерей: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.
Закрываются царские врата и завеса.
Иерей: Святая святым.
Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.
Причастны
Любой причастен заканчивается троекратным «аллилуиа». Устав о пении причастных стихов находится в богослужебных книгах вместе с уставом о прокимнах и аллилуариях, и за редким исключением подобен последним, т. е. когда читается два Апостола, поется два причастна, однако «аллилуиа» поется только после второго. Праздничные причастны указаны в службах праздников.
В воскресенье: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
В понедельник: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.
Во вторник: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
В среду: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.
В четверг: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
В пятницу: Спасение соделал еси посреде земли, Боже.
В субботу: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Заупокойный: Блажени, яже избрал и приял еси, Господи, и память их в род и род.
В праздники Богородицы: Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.
В праздники апостолов: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.
В дни памяти святых: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
Открываются царские врата.
Диакон, вынося Святую Чашу, возглашает: Со страхом Божиим и верою приступите!
Передает Чашу священнику.
Хор: Благословен Грядый во Имя Господне, Бог Господь и явися нам. (В пасхальную седмицу поется «Христос воскресе. »)
Иерей (и с ним все, желающие причаститься): Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от них же первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.
Причащая мирян, иерей говорит: Причащается раб Божий (имя) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов своих и в Жизнь Вечную.
Хор (во время причащения): Тело Христово приимите, Источника безсмертнаго вкусите. (В Великий четверг поется «Вечери Твоея тайныя. »; а пасхальную седмицу — «Христос воскресе. »)
Иерей: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое,
Хор: Видехом Свет истинный,/ прияхом Духа Небеснаго,/ обретохом веру истинную,/ Нераздельней Троице покланяемся:/ Та бо нас спасла есть. (Вместо «Видехом свет истинный. » от Пасхи до отдания поется «Христос воскресе из мертвых. »; от Вознесения до отдания — тропарь Вознесения; а Троицкую родительскую субботу — «Глубиною мудрости. »)
Иерей: Всегда, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь. Да исполнятся уста наша/ хваления Твоего, Господи,/ яко да поем славу Твою,/ яко сподобил еси нас причаститися/ Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам;/ соблюди нас во Твоей святыни,/ весь день поучатися правде Твоей./Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. (В Великий четверг вместо «Да исполнятся…» поется «Вечери Твоея тайныя…»; в пасхальную седмицу «Христос воскресе…»)
Диакон: Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Иерей: Яко Ты еси Освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков,
Иерей: С миром изыдем,
Хор: О имени Господни.
Диакон: Господу помолимся.
Молитва заамвонная
Иерей (стоя пред амвоном): Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоего; Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою, и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим. Яко всякое даяние благо, и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца Светов; и Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь. Буди Имя Господне благословено отныне и до века (трижды) (На пасхальной седмице поется «Христос воскресе…»)
Псалом 33
На пасхальной седмице поется многократно «Христос воскресе..»
Иерей: Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Слава, и ныне. Господи, помилуй (Трижды). Благослови.
Иерей произносит отпуст (в воскресенье)
Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистый Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго (или: св. Василия Великаго, архиепископа Кесарии Каппадокийския), и святаго (храма и святого, которого память в этот день), святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец
Многолетие
Хор: Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Прсосвященнейшаго (имя) митрополита (или: архиепископа, или: епископа) (епархиальный титул его), братию святаго храма сего и вся православныя христианы, Господи, сохрани их на многая лета.