служба всемилостивому спасу текст

Празднество Всемилостивому Спасу и Пресвятой Богородице (1164)

Историческое содержание

Празднество Всемилостивому Спасу и Пресвятой Богородице установлено по случаю знамений от икон Спасителя, Пресвятой Богородицы и Честного Креста во время сражений святого благоверного князя Андрея Боголюбского (1157–1174) с волжскими булгарами в 1164 году.

Богослужения

Молитвы

С Вы́шних призира́я, убо́гия прие́мля,/ посети́ нас, озло́бленныя грехи́, Влады́ко Всеми́лостиве,// моли́твами Богоро́дицы да́руй душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Перевод: С небес милостиво взирая, нищих принимая, посети нас, изнемогших от грехов, Владыка всемилостивый: по молитвам Богородицы даруй душам нашим великую милость.

Вся́кия скве́рны, Всеми́лостивый Спа́се, аз бых де́латель,/ и во отча́яния ров впа́дся,/ но стеню́ от се́рдца, и вопию́ к Тебе́, Сло́ве:/ ускори́, Ще́дрый, и потщи́ся на по́мощь на́шу,// я́ко Ми́лостив.

Перевод: Всякого дела скверного исполнителем был я, Всемилостивый Спаситель, и в ров отчаяния пал; но стенаю от сердца и взываю к Тебе, Слово: «Поспеши, о Сострадательный, и обратись к нам на помощь, как Милостивый!»

Свети́льниче со́лнечный, Всеми́лостивый Спа́се,/ просвеще́нием сия́ния Твоего́ пода́й и нам сло́во,/ да восхва́лим чи́стою со́вестию/ Твое́ пребоже́ственное пра́зднество,/ Тебе́ же, Единоро́днаго Сы́на,/ единосу́щна с Ду́хом, сла́вяще,// да́руеши бо нам мир и ве́лию ми́лость.

Перевод: Светильник солнечный, Всемилостивый Спаситель, просвещением сияния Твоего подай и нам слово, чтобы мы восхвалили с чистой совестью Твой божественнейший праздник, Тебя же, Единородного Сына, единосущного с Духом, прославляя, ибо даруешь нам мир и великую милость.

Молитва Всемилостивому Спасу

Влады́ко Го́споди Святы́й, в Вы́шних живы́й и всеви́дящим Твои́м о́ком призира́яй на всю тварь! Тебе́ приклоня́ем вы́ю души́ и те́ла, Тебе́ мо́лимся, Свя́те святы́х, простри́ ру́ку Твою́ неви́димую от свята́го жили́ща Твоего́, и благослови́ вся ны, и прости́ нам вся́кое согреше́ние во́льное и нево́льное, сло́вом или́ де́лом соде́янное. Да́руй нам, Го́споди, умиле́ние, да́руй сле́зы сокруше́нныя души́ во очище́ние мно́гих грехо́в на́ших, да́руй ве́лию Твою́ ми́лость ми́ру Твоему́ и нам, недосто́йным рабо́м Твои́м, я́ко благослове́но и препросла́влено есть И́мя Твое́ ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Источник

Тропари и кондаки Господские

Всемилостивому Спасу (1/14 августа)

С вы́шних призира́я, убо́гия прие́мля,/ посети́ нас, озлобле́нныя грехи́, Влады́ко Всеми́лостиве,/ моли́твами Богоро́дицы да́руй душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Свети́льниче со́лнечный, Всеми́лостивый Спа́се,/ просвеще́нием сия́ния Твоего́ пода́й и нам сло́во, да восхва́лим чи́стою со́вестию/ Твое́ пребоже́ственное пра́зднество,/ Тебе́ же, Единоро́днаго Сы́на,/ единосу́щна с Ду́хом, сла́вяще,/ да́руеши бо нам мир и ве́лию ми́лость.

Вся́кия скве́рны, Всеми́лостиве Спа́се, аз бых де́латель,/ и во отча́яния ров впа́дся,/ но стеню́ от се́рдца и вопию́ к Тебе́, Сло́ве:/ уско́ри, Ще́дрый, и потщи́ся на по́мощь на́шу,/ я́ко Ми́лостив.

Благодарственный Спасителю

Благода́рни су́ще недосто́йнии раби́ Твои́, Го́споди,/ о Твои́х вели́ких благодея́ниих на нас бы́вших,/ сла́вяще Тя хва́лим, благослови́м, благодари́м, пое́м и велича́ем Твое́ благоутро́бие/ и ра́бски любо́вию вопие́м Ти:/ Благоде́телю Спа́се наш, сла́ва Тебе́.

Твои́х благодея́ний и даро́в ту́не,/ я́ко раби́ непотре́бнии, сподо́бльшеся, Влады́ко,/ к Тебе́ усе́рдно притека́юще, благодаре́ние по си́ле прино́сим,/ и Тебе́ я́ко Благоде́теля и Творца́ сла́вяще, вопие́м:/ сла́ва Тебе́, Бо́же Преще́дрый.

Индикту (новолетию) (1/14 сентября)

Благода́рни су́ще недосто́йнии раби́ Твои́, Го́споди,/ о Твои́х вели́ких благодея́ниих на нас бы́вших,/ сла́вяще Тя хва́лим, благослови́м, благодари́м, пое́м и велича́ем Твое́ благоутро́бие/ и ра́бски любо́вию вопие́м Ти:/ Благоде́телю Спа́се наш, сла́ва Тебе́.

Твои́х благодея́ний и даро́в ту́не,/ я́ко раби́ непотре́бнии, сподо́бльшеся, Влады́ко,/ к Тебе́ усе́рдно притека́юще, благодаре́ние по си́ле прино́сим,/ и Тебе́ я́ко благоде́теля и Творца́ сла́вяще, вопие́м:/ сла́ва Тебе́, Бо́же Преще́дрый.

Всея́ тва́ри Соде́телю,/ времена́ и ле́та во Свое́й вла́сти положи́вый,/ благослови́ вене́ц ле́та бла́гости Твоея́, Го́споди,/ сохраня́я в ми́ре лю́ди и град Твой/ моли́твами Богоро́дицы и спаси́ ны.

В вы́шних живы́й, Христе́ Царю́,/ всех ви́димых и неви́димых Тво́рче и Зижди́телю,/ И́же дни и но́щи, времена́ и ле́та сотвори́вый,/ благослови́ ны́не вене́ц ле́та,/ соблюди́ и сохрани́ в ми́ре град и лю́ди Твоя́,/ Многоми́лостиве.

Нерукотворенному Образу (Убрусу) Господа Иисуса Христа (16/29 августа)

Пречи́стому Твоему́ Образу покланя́емся, Благи́й,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же:/ во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на крест,/ да изба́виши, я́же созда́л еси́, от рабо́ты вра́жия./ Тем благода́рственно вопие́м Ти:/ ра́дости испо́лнил еси́ вся, Спа́се наш,/ прише́дый спасти́ мир.

Неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ к челове́ком смотре́ния,/ неопи́санное Сло́во Отчее,/ и Образ непи́санный и Богопи́санный победи́телен,/ ве́дуще нело́жнаго Твоего́ воплоще́ния,/ почита́ем Того́ лобызы́юще.

Велича́ем Тя,/ Живода́вче Христе́/ и почита́ем вси Пречи́стаго Ли́ка Твоего́ пресла́вное изображе́ние.

Велича́ем Тя,/ Живода́вче Христе,/ и чтим Образ Твой святы́й,/ и́мже нас спасл еси́/ от рабо́ты вра́жия.

Положению ризы Господней (10/23 июля)

Днесь притеце́м, ве́рнии,/ к Боже́ственней и цельбоно́сней ри́зе Спаси́теля на́шего Бо́га,/ благоизво́лившаго сию́ пло́тию носи́ти,/ и на Кресте́ Святу́ю Свою́ Кровь излия́ти,/ е́юже искупи́ нас от рабо́ты вра́жия./ Тем благодаря́ще вопие́м Ему́:/ спаси́ оте́чество на́ше,/ и архиере́ев, и град, и вся лю́ди/ честно́ю Твое́ю ри́зою защити́, и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Человеколю́бец.

Одея́ние нетле́ния, спаси́тельнаго целе́ния/ всем челове́ком, Влады́ко, дарова́л еси́/ Твое́ Боже́ственное сокро́вище, честну́ю ри́зу,/ я́же есть хито́н,/ е́юже живоно́сную и святу́ю плоть вочелове́чения Твоего́ оде́яти благоволи́л еси́./ Сию́ жела́нием прие́млюще, све́тло пра́зднуем,/ стра́хом же и любо́вию, я́ко Благода́телю воспева́юще, зове́м Ти, Христе́:/ сохрани́ в ми́ре оте́чество на́ше и архиере́ев, и вся лю́ди,/ по вели́цей Твое́й ми́лости.

Велича́ем Тя,/ Живода́вче Христе́,/ и почита́ем вси Боже́ственныя ри́зы Твоея́ честно́е положе́ние.

Обновлению (освящению) храма Воскресения Христова в Иерусалиме (13/26 сентября)

Я́коже вы́шния тве́рди благоле́пие,/ и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ Свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди,/ утверди́ сие́ во век ве́ка/ и приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния, Богоро́дицею,/ всех Животе́ и Воскресе́ние.

Не́бо многосве́тлое Це́рковь показа́ся,/ вся просвеща́ющая ве́рныя,/ в не́йже стоя́ще зове́м:/ сей дом утверди́, Го́споди.

Обновле́ние ду́ха в сердца́х/ и просвеще́ние вну́тренним да́руй,/ ве́рою соверша́ющим свяще́нная обновле́ния хра́ма до́му Твоего́,/ ему́же благоволи́л еси́ созда́тися/ в Твое́ Боже́ственное и́мя,/ Еди́не во святы́х прославля́емый.

Воспоминание явления на небе Креста Господня в Иерусалиме (7/20 мая)

Тропарь Кресту, глас 8

Креста́ Твоего́ о́браз ны́не па́че со́лнца возсия́,/ его́же от горы́ святы́я да́же до Ло́бнаго ме́ста просте́рл еси́,/ и в нем Твою́, Спа́се, кре́пость уясни́л еси́,/ сим укрепля́я и ве́рныя лю́ди Своя́,/ я́же и спаса́й вя́шу в ми́ре,/ моли́твами Богоро́дицы, Христе́ Бо́же, и спаси́ нас.

Отве́рзый небеса́ заключе́нныя,/ на небеси́ пресве́тлыя лучи́,/ на земли́ возсия́ пречестны́й Крест,/ те́мже сия́ние его́ де́йства прие́мше,/ к незаходи́мому наставля́емся све́ту,/ и во бране́х и́мамы его́ ору́жие ми́ра/ непобеди́мую побе́ду.

Обре́занию Господню (1/14 января)

Тропарь Обре́занию, глас 1

На престо́ле огнезра́чнем/ в Вы́шних седя́й со Отце́м Безнача́льным и Боже́ственным Твои́м Ду́хом,/ благоволи́л еси́ роди́тися на земли́/ от Отрокови́цы Неискусому́жныя, Твоея́ Ма́тере, Иису́се,/ сего́ ра́ди и обре́зан был еси́, я́ко челове́к осмодне́вный./ Сла́ва всеблаго́му Твоему́ сове́ту,/ сла́ва смотре́нию Твоему́,/ сла́ва снизхожде́нию Твоему́, Еди́не Человеколю́бче.

Всех Госпо́дь обре́зание те́рпит/ и челове́ческая прегреше́ния, я́ко Благ, обре́зует,/ дае́т спасе́ние днесь ми́ру,/ ра́дуется же в вы́шних и Созда́телев иера́рх,/ и светоно́сный, Боже́ственный таи́нник Христо́в Васи́лий.

Велича́ем Тя,/ Живода́вче Христе́,/ и почита́ем пречи́стыя пло́ти Твоея́/ зако́нное обре́зание.

Кресту Господню (1/14 августа)

Тропарь Кресту, глас 1

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ победы́ на сопроти́вныя да́руя,/ и Твое́ сохраняя Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на супоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра,/ непобеди́мую побе́ду.

Велича́ем Тя, Живода́вче Христе́,/ и чтим Крест Твой святы́й,/ и́мже нас спасл еси́/ от рабо́ты вра́жия.

Ипостасной Премудрости Божией, Спасителю нашему Господу Иисусу Христу (16/29 августа)

На престо́ле огнезра́чнем/ в Вы́шних седя́й со Отце́м Безнача́льным и Боже́ственным Твои́м Ду́хом,/ благоволи́л еси́ яви́тися на земли́, я́ко челове́к,/ исполня́я предве́чный о нас Сове́т Святы́я Тро́ицы, Христе́ Иису́се;/ сего́ ра́ди и пострада́л еси́ пло́тию,/ да спасе́ши мир и вознесе́ши избра́нныя Твоя́,/ иде́же при́сно, я́ко Бог, во сла́ве ца́рствуеши./ Сла́ва всеблаго́му Твоему́ Сове́ту,/ сла́ва прему́дрому смотре́нию Твоему́,/ сла́ва неизрече́нному снизхожде́нию Твоему, Еди́не Человеколю́бче.

Прему́дрость о́тчая,/ Сия́ние сла́вы и о́бразе Ипоста́си Его́,/ в нача́ле Небеса́ и зе́млю основа́вый,/ благослови́ достоя́ние Твое́,/ сохрани́ в ми́ре Це́рковь и град Твой и лю́ди Твоя́ спаси́.

Избра́нному пре́жде век соде́лати спасе́ние ми́ра,/ Вели́каго Сове́та Ангелу, Сы́ну Бо́жию, Иису́су Христу́,/ прииди́те, ве́рнии, поклони́мся и препаде́м Ему́,/ сла́вяще неизрече́нное о нас Боже́ственное смотре́ние,/ и, я́ко изба́вленнии от ве́чныя сме́рти,/ вознесе́м Ему́, Спаси́телю на́шему и Бо́гу, благода́рственную песнь,/ душа́ми чи́стыми и нескве́рными устна́ми взыва́юще:/ сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Велича́ем Тя,/ Единоро́дный Сы́не Бо́жий, Иису́се Христе́,/ вся прему́дростию Твое́ю в нача́ле сотво́ршаго,/ и челове́ческий па́дший род от ве́чныя сме́рти/ всеми́лостивно искупи́вшаго.

h2 Тропари и кондаки Богородичные

В праздники Богородичные

К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,/ Тя бо и Еди́ну наде́жду и́мамы.

Ин тропарь, глас тойже

Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице, си́лы Твоя́ глаго́лати недосто́йнии,/ а́ще бо Ты не бы предстоя́ла моля́щи,/ кто бы нас изба́вил от толи́ких бед?/ Кто же бы сохрани́л доны́не свобо́дны?/ Не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе ́,/ Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ ходата́йство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на помо́щь нас,/ ве́рно зову́щих Ти:/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,/ предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Не и́мамы ины́я по́мощи,/ не и́мамы ины́я наде́жды,/ ра́зве Тебе́, Влады́чице, Ты нам помози́,/ на Тебе́ наде́емся/ и Тобо́ю хва́лимся,/ Твои́ бо есмы́ раби́, да не постыди́мся.

Досто́йно есть велича́ти Тя,/ Богоро́дице,/ честне́йшую Херуви́м/ и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м.

Похвала Пресвятой Богородицы (в Субботу Акафиста)

Повеле́нное та́йно прие́м в ра́зуме,/ в кро́ве Ио́сифове, тща́нием предста́ безпло́тный,/ глаго́ля Неискусобра́чней:/ Приклони́вый схожде́нием Небеса́/ вмеща́ется неизме́нно весь в Тя,/ Его́же и ви́дя в ложесна́х Твои́х, прие́мша ра́бий зрак,/ ужаса́юся зва́ти Тебе́:/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Взбра́нной Воево́де победи́тельная,/ я́ко изба́вльшеся от злых,/ благода́рственная воспису́ем Ти, раби́ Твои́, Богоро́дице,/ но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую,/ от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти:/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Досто́йно есть велича́ти Тя,/ Богоро́дице,/ честне́йшую Херуви́м/ и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м.

Собору Пресвятой Богородицы (26 декабря/8 января)

Пречи́стая Богома́ти, Богоро́дице,/ Собо́р Твой честны́й укра́шен многоразли́чными добро́тами,/ да́ры Ти прино́сят, Госпоже́, мно́ги мирсти́и лю́дие,/ у́зы на́ша гре́шныя раздери́ Свое́ю ми́лостию/ и спаси́ ду́ши на́ша.

И́же пре́жде денни́цы от Отца́ без ма́тере Роди́выйся,/ на земли́ без отца́ воплоти́ся днесь из Тебе́,/ те́мже звезда́ благовеству́ет волхво́м,/ а́нгели же с па́стырьми пою́т/ несказа́нное рождество́ Твое́, Благода́тная.

Положению честной ризы Божией Матери во Влахерне (2/15 июля)

Богоро́дице Присноде́во, челове́ков Покро́ве,/ ри́зу и по́яс пречи́стаго Твоего́ телесе́,/держа́вное гра́ду Твоему́ обложе́ние дарова́ла еси́,/ безсе́менным рождество́м Твои́м нетле́нна пребыва́ющи,/ о Тебе́ бо и естество́ обновля́ется и вре́мя,/ Те́мже мо́лим Тя, мир гра́ду Твоему́ дарова́ти/ и ду́шам на́шим ве́лию ми́лость.

Одея́ние всем ве́рным нетле́ния,/ Богоблагода́тная Чи́стая,/ дарова́ла еси́ свяще́нную ри́зу Твою́,/ е́юже свяще́нное те́ло Твое́ покрыва́ла еси́,/ Покро́ве всех челове́ков,/ ея́же положе́ние пра́зднуем любо́вию/ и вопие́м со стра́хом Ти, Чи́стая:/ ра́дуйся, Де́во, христиа́н Похвало́.

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим святы́я ри́зы Твоея́ честно́е положе́ние.

Положению честного пояса Пресвятой Богородицы (31 августа/13 сентября)

Богоро́дице Присноде́во, челове́ков Покро́ве,/ ри́зу и по́яс пречи́стаго Твоего́ телесе́,/ держа́вное гра́ду Твоему́ обложе́ние дарова́ла еси́,/ безсе́менным рождество́м Твои́м, нетле́нна пребыва́ющи,/ о Тебе́ бо и естество́ обновля́ется и вре́мя./ Те́мже мо́лим Тя, мир гра́ду Твоему́ дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Богоприя́тное Твое́ чре́во, Богоро́дице,/ объе́мший по́яс Твой честны́й,/ держа́ва гра́ду Твоему́ необори́ма/ и сокро́вище есть благи́х неоску́дно,/ еди́на ро́ждшая, Присноде́во.

Честна́го по́яса Твоего́ положе́ние/ пра́зднует днесь Твой, Препе́тая, храм,/ и приле́жно взыва́ет Ти:/ ра́дуйся, Де́во,/ христиа́н похва́ле.

Покрову Пресвятой Богородицы (1/14 октября)

Днесь благове́рнии лю́дие,/ све́тло пра́зднуем,/ осеня́еми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом,/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ спасти́ ду́ши на́ша.

Де́ва днесь предстои́т в Це́ркви,/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ а́нгели со архиере́и покла́няются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:/ нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим Покро́в Твой честны́й,/ Тя бо ви́де святы́й Андре́й на возду́се,/ за ны Христу́ моля́щуюся.

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего,/ и всесла́вный сла́вим Покро́в Твой.

Сретению Пресвятой Богородицы и праведной Елисаветы, матери Иоанна Предтечи (30 марта/12 апреля)

Де́во Безневе́стная/ и Ма́ти Всечи́стая,/ прие́мши от Арха́нгела благове́щение,/ со тща́нием востекла́ еси́ в Го́рняя,/ и, целова́вши ю́жику Твою́, всечестну́ю Елисаве́ть,/ Ма́терию Го́спода от сия́ наречена́ была́ еси́,/ и возвели́чила возвели́чившаго Тя Го́спода:/ Благослове́нна Ты в жена́х,/ и благослове́н Плод чре́ва Твоего́.

Вои́стинну блаже́нна еси́,/ Свята́я Де́во Мари́е/ и вся́кия хвалы́ превосходя́щая,/ я́ко из Тебе́ провозсия́ Со́лнце Пра́вды,/ Христо́с Бог наш.

Зачатию праведной Анною Пресвятой Богородицы (9/22 декабря)

Днесь безча́дия у́зы разреша́ются,/ Иоаки́ма бо и А́нну услы́шав, Бог/ па́че наде́жды роди́ти тем я́ве обещава́ет Богоотрокови́цу,/ из Нея́же Сам роди́ся Неопи́санный, Челове́к быв,/ А́нгелом повеле́в вопи́ти Ей:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Пра́зднует днесь вселе́нная А́ннино зача́тие,/ бы́вшее от Бо́га,/ и́бо та породи́ па́че сло́ва Сло́во Ро́ждшую.

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим святы́х Твои́х роди́телей/ и всесла́вное сла́вим/ зача́тие Твое́.

Поделиться ссылкой на выделенное

Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»

Источник

Служба Всемилостивому Спасу, 1 Августа, по Троицкой Лаврской рукописи № 599, л. 141 об., конца XV—начала XVI века

Служба Всемилостивому Спасу, 1 Августа.

По Троицкой Лаврской рукописи № 599, л. 141 об., конца XV—начала XVI века, служба имеет себя:

Стихиры на Господи воззвал:

«Днесь радуется верных множство».

«Да радуеться тварь (и) играет».

«Паче солнечные заря хотяй мирови».

(В печатной Минее ины или вторые стихиры на Господи воззвах).

«Град твои пресветло чтить Тя».

«Отчьскых не оставив недр».

«Хвалим твое празднество вернии».

(В печатной Минее первые стихиры на Господи воззвах)

«Глас пророка твоего Моисиа, Боже».

Чтения три, — которые 16 Августа («Рече Моиси. Собра Моиси. Ста Соломан». )

На стиховне: (стихиры и Слава святым) И ныне: «Егоже древле, Моиси». (в печати. «И ныне» на Господи воззвах).

«Светилниче солнечный миру».

На 1-й стихол. седален: «Яко Владыце всех и Подателю».

На 2-й стихол. седален: «Свету быти повелев».

Но полиелее сед.: «Господи щедрый и милостивый Спасе».

Но 50-м псалме стихира:

«Живоначалный источник, всемилостивый Христос».

Канонов два: Кресту и Милостивому (Спасу).

1-го канона 1-я песнь:

«Кресту, верных спасению. Победоносна явися на страсти и бесы. Лучезарна облистает сияния».

2-го канона 1-я песнь:

«Море очустиваа, погрузив. Грядете, вернии, хвалами. Ум да возвышается всех. Скрижаль богописана утроба. Веселиться светло верх».

(В печатной Минее те же самые два канона, но только переставлены).

«Таин еси, Богородице».

Милостивому: «Милосердия источник ниспосли». Кресту:

«Крест, хранитель всей вселенней». (второй в печатн. тот же).

Стихиры на хвалитех:

«Небесная шествия, крест честный».

«Кланяющеся верою кресту».

«Горесть древле услажай».

(В печатн. ины или вторые стихиры).

Служба Покрову Божией Матери, 1 Октября.

По Синодальной богослужебной Минее за месяц Октябрь, № 377 у л. 1, XV I века, служба имеет себя:

«Яко богонасаженый рай».

«Освящается небо и земля».

(В печатной Минее ины или вторые стихиры на великой вечерне).

«Придете вси празднолюбци, честный покров».

«Град чтущиим тя и должно хвалящиим».

«На вышних престолех опочиваяй».

«Полата одушевлена Христова». (В печатной Минее на малой вечерне: первая—на стиховне Слава, остальные—самогласны и в другом порядке).

На стиховне стихиры:

«Слава на небесех и на земли».

«Приидите вернии в святую церковь».

«Пречистая Богородице, не забуди».

(В печати, на стиховне на малой вечерне).

«Яко венцем пресветлым, всечистая Богородице». (в печати, на стиховне на великой вечерне).

«Приими, Владычице, верою притекающи».

«Яко древняго в истину пречестнеи кивота». (печ. седален по полиелее).

1-я песнь: «С чинми святых ангел. Скинию тя, Моисии. Не яко пред кивотом древле. Поють тя, Богородицей., (в печати, канон тот же. Во 2-м стихе 8-й песни в печати., как и в рукописях: «за ны грешные Богу помолися, твоего покрова праздник в российстей земли прославлшыя»).

Стихиры на хвалитех: «Тебе припадающе. Поють тя. Паче Аарона (в печати, те же). И ныне: «Смысл очистимте».

В Синодальной Следованной Псалтири XIV века, которой мы не имеем под руками, канон тот же, что выше, но между стихирами

есть, кажется, иные, — см. Опис. Синодд. ркпп. № 431 л. 126 об. (Еще известен нам канон Покрову в Академич. ркп. из Волоколл. № 389 л. 1: он—тот же, что выше).

Служба св. Владимиру, 15 Июля.

По Троицкой Лаврской рукописи № 613, представляющей службу в ее обширнейшей, известной нам, редакции (выше стр. 392, прим.), последняя имеет себя:

Стихиры на Господи воззвах:

«О преславное чюдо, величавы разумы погубляются днесь».

«Дивная чюдом пучина, жестосердии Бога не разумеша».

«Радуйся русьская похвало, радуйся верным правителю».

(В печати, эти три стихиры—на стиховне).

«Веселится вечно светлосияющия ( sic ) гора Синайская».

«Яко отец дьхну (духовно?), цесарь же чювьственно русским бысть, Василие».

«Корень правоверия ты бысть, Василие».

«Приидете, стецемся вси к честней памети отца».

(В печатной Минее наши иные стихиры — стихиры на Господи воззвах, но с лишнею на первом месте: «Вторый ты был еси Константин, словом и делом», которая в нашей рукописи — Слава на стиховне).

Чтения три, — которые 5 Июля (Память праведнаго. Уста праведнаго. Праведных души. ).

Стихиры на стиховне:

«Светозарно, святе и благообразно, отче сланный Владимире».

«Пресвятая твоя паметь, освещающи мира, ныне приспе».

«Второй ты Константин бысть словом и делом».

«Уподобивыйся купцю, ищущи доброго бисера». (в печати.—тоже).

По 1-й кафисме седалснг: «Скоро и твердо стяжал еси тщание». (в печати, это—седален по полиелее).

По 2-й кафисме седален: «Просветився днесь, преблажене отче и учителю».

Каноны, которых два:

1-го канона 1-я песнь: «Придете, празднолюбци, песнь духовную. Иже даруяй семени сеющему. Избрал еси своего владыку, кроткаго царя. Честнейшю верховных чинов».

Этот первый канон читается по рукописям в двух редакциях, различающихся между собою тем, что в каждой песни есть в них стихи розные. Второй редакции 1-я песнь: «Приидите, празднолюбци. Иже даруяй семени. Иже волею и нужею к себе всех призывавши»

2-го канона 1-я песнь: «Събезначалное Слово, иже древле четырем стихиам. Выспрь вшед, свыше Владыко. Матерем и девам».

(В печатной Минее те же самые два канона, но только переставлены; при этом наш первый канон—во второй редакции).

«Мудростию и разумом истинным крещение вод духовных».

Стихиры на хвалитех:

«Преславная верста, Богом возлюбленная».

«В небесные обители яко апостол вшел еси».

«От вражия нападения соблюди град свой».

«Апостолом ревнителя, Владимера преблаженнаго».

В других, виденных нами, рукописях служба Владимиру имеет себя:

В Троицкой Лаврской рукописи № 578 л. 246, XV века: На Господи воззвах — три первые стихиры и слава предыдущей рукописи, канон — первый предыдущей рукописи (второй редакции), в котором по 3-й песни седален: «Яко началника и корень вере» (в печати, седален по первой стихологии), на хвалитех — одна стихира, и своя: «Апостолом ревнителя Володимера» (в печати, стихира по 50-м псалме).

В Волокол. ркп. № 389 л. 275 об.: четыре тропаря: «Уподобися купцу, ищуще. Отеческую прелесть и идоли, яко суетни. Вторый ты бысть Костянтин. Правовериа наставниче и всей Руси просветителю». ; канон —первый Лаврск. ркп. № 613 (второй редакции).

В Волокол. ркп. № 394 л. 395: тропарь —первый предидущей рукописи; канон — второй Лаврской ркп. № 613 (первый печатной Минеи).

В Волокол. ркп. № 651 л. 262, XV в.: стихиры на Господи воззвах —первыя Лаврской ркп. № 613: на стиховне свои стихиры: «Ратным сверепьствуя воружься духом. Миролюбен и верен к своим богом. Верен к ним и мирен богов ( sic ) отъиде. (самогласен) Събьритеся усердно вси рускыя державы началницы». ; тропарь: «Уподобися купьцю»; канон —первый Лаврской ркп. № 613 (второй редакции).

Служба св. Ольге, 11 Июля.

По двум, находящимся в нашем распоряжении рукописям. Волоколл. № 372 л. 161 об., и № 389 л. 263 об., служба имеет себя:

Стихиры на Господи воззвах :

«Яко солнце восия нам преславная память».

«Разума духовного, имже посрамила еси».

«Духовно возвеселитеся рустии вси концы».

(В печатной Минее ины или вторые стихиры на Господи воззвах).

«Крилома богоразумия вперивше ум». (в печат. Слава на стиховне).

1-я песнь·. «Величие наше и похвала ты еси, Олго».

«Величавого дьявола из Руси прогнала еси».

«Ревность духовную ( sic ) банею крещенна».

«Исаия тя жезл нарецаем».

(В печат. тот же канон).

«Празднуем светло память честного княженья».

(В № 372: стихиры, тропарь, канон и светилен; в № 389: тропарь и канон).

Источник

Канон Всемилостивому Спасу

В 1168 году при митрополите Киевском Константине в этот день устанавливается празднование Всемилостивому Спасу, который в народе получил название «Первый Спас». Поводом к установлению этого празднования на Руси послужила победа 1 августа 1164 г. князя Андрея Боголюбского над волжскими булгарами.

Канон, глас 8-й

Тропарь, глас 8-й

С вышних призирая, убогия приемля, призри Спасе, и посети нас озлобленыя грехи, Владыко Всемилостиве, молитвами Богородицы, даруй душам нашим велию милость.

Песнь 1. Ирмос

Г рядите вернии, хвалами и песньми светоносную Церковь ублажающе, благочестия Держателем просиявшу. В ней же Всемилостиваго Христа Бога нашего, да прославим вопиюще, поем Тебе Богу нашему, яко прославися.

Запев. У м да возвышается всех верных к Небеси, выспрь седящему, в Пребожественей Его Церкви. И ликовствующе верно, божественое празднество, смирившаго земная с небесными.

Слава. Богородичен. С крижаль богописанна утроба Твоя Богородице, в ней же Слово Отчее написася, Его же чювствено нам порождьши, к Нему молися, избавити ны от всякия нужди и скорби.

И ныне. Богородичен. В еселится светло верх пророческии, о Тебе Девице. Исаия безмужное Твое рожество видя, пророчествует: Отчее бо Слово рождьши нам и по рожестве Девою пребысть.

Песнь 3. Ирмос

У твердися сердце мое о Господе, вознесеся рог мой о Бозе моем, разширишася уста моя на враги моя, возвеселихся о спасении Твоем.

Запев. Л иковствуют с нами днесь купно вся ангельская чиноначалия, не чювствено, но духовно обступающе Владыко, Твою святую Церковь. Ты же свыше мир Свой подаждь нам, яко Всемилостив.

Запев. Л икует днесь с нами лик пророческии, купно же и апостольскии Спасе, и вси мученичестии лицы, Духом прозряще Тебе многоименитаго Бога, верными славима.

Слава. Богородичен. Д авыдски Ты именовася усыренна гора Девице, безлетное Слово Отчее, омладевшееся во утробе си прием, и рождьши плотию, Божию составную мудрость.

И ныне. Богородичен. М ысленыи сокрушися томитель, от горняго неисцельную язву прием камене, от чрева Твоего Христа Бога нашего. Прошед бо земная с небесными совокупи. Катавасия.

Слава, и ныне. Седален, глас 4-й. С корое, и твердое и крепкое утешение, Всемилостиве посли нам. Да Ти во гласе хваления, трисвятую песнь возсылаем, душею сокрушенною припадающе молимся, Спасе всего мира, Ты еси Бог кающихся.

Песнь 4. Ирмос

П ророк Аввакум умныма очима провиде Господи пришествие Твое. Тем же и взываше, от юга приидет Бог, слава силе Твоей, слава Христе пришествию Твоему.

Запев. Ш естокрильнии Милостиве, и многоочитии Херувими Владыко, Твоему Престолу предстояще славят. Их же посли нам верным, и освяти Твою Божественую Церковь с вопиющими: слава силе Твоей, слава Христе пришествию Твоему.

Запев. Д авыд возвеличися Спасе, Твоим Божественым просия Духом, проповедавыи от Девы Твое рожество. Ты же яко Всемилостив, возвеличи и возвыси Твою святолепную Церковь Божественую.

Слава. Богородичен. Л ук крепкаго миродержца, Твоим прижитием Владычице сокрушися. Ты бо плоть божественаго воплощения, светоносне подавши удице Отчу Слову, прадедна улови нашего врага. Тем Ему вопием, слава силе Твоей Господи.

И ныне. Богородичен. Д авыдски возвеличися, и гласы пророчески, гора Божия усырена явися Девице. Камень усеченыи от чрева Твоего раждается Христос Бог, Ему же поем, слава силе Твоей, слава Христе пришествию Твоему. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

Г осподи Боже наш, Твое смирение даждь нам. Господи Боже наш, стяжи нас. Господи, разве бо Тебе иного не знаем, имя Твое именуем.

Запев. Ц арствует присно Твое пребожественое имя, Отче Слове же и Душе. Любящим Тя свыше яко Милостив, мирную управляй жизнь.

Запев. В еком сыи Творец, смотрением си плоти приближися. Да плоть обожив возвел еси на высоту ко Отцу, и к Своему хотению.

Слава. Богородичен. Т рапезу Слова жизненаго браконеискусная Марие, разумехом Тя вернии, от плода поползшиися. Плодом же чрева Твоего, к свету разумному приведени быхом.

И ныне. Богородичен. С ияют пророчестии гласи, яко солнце лучи пресветлыя пущающе, Твое провозвещающе безмужное Дево рожество: Отец изволи, Сын же хотением во чреве Твоем младеньствует, действом Святаго Духа, и пребываеши Девою. Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

Я ко воды морьския Человеколюбче, волны житейския погружают мя. Тем же яко Иона, Тебе вопию Слове, возведи из тли живот мой благоутробне Господи.

Запев. Т оржествует весело днесь великоименитыи град, христоименитии людие, от Тебе свыше просят великих даров Спасе. Ты же яко Благ и Всемилостив, стадо Свое сохраняй.

Запев. К репкое утвержение, свыше посли Христе Спасе, крепкаго Тя сведущим, и Всемилостиваго Бога, и христоименитую Церковь утверди яко всемогай.

Слава. Богородичен. И збави мя лютых Девице, умолящи победителя лютому врагу, и сподоби мя достойно одесную стати Твоего Сына.

И ныне. Богородичен. Т ы обожи мя Владычице, Бога рождьши. Ты мертвеное существо ми от смерти к жизни преведе. Да моего преступления клятву потребит, божественою любовию Тя ублажающа. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 4-й. В сякия скверны, Всемилостивыи Спасе, аз бых делатель, и во отчаяния ров впадся. Но стеню от сердца, и вопию к Тебе Слове, ускори Щедрыи, и потщися на помощь нашу, яко Милостив.

Икос. И муще Тебе Всемилостивыи Спасе крепкое утвержение, и пречистую Матерь Твою, стену неразориму, и тихое пристанище, не убоимся никогда же вражиих востании. Твоим бо невидимым разумом сохраняеми и покровом, видимыя и невидимыя враги побеждаем. Твою пречистую Матерь имеюще помощницу, вражиих козней яко от сетей избегаем. Радостию воспеваем, Прерадованная, ускори Щедрыи и потщися на помощь нашу, яко Милостив.

Песнь 7. Ирмос

Х алдейская пещь огнем распалаема, прохлаждашеся Божия Духа наитием, отроцы же пояху, благословен Бог отец наших.

Запев. Т ы еси небеснаго круга верхотворче Господи, Тя сведуще Всемилостиваго припадаем Ти вопиюще, ускори Щедрыи и потщися на помощь нашу, отрочески поющих, благословен Бог отец наших.

Запев. Д верь милосердием отверзл еси нам неизглаголанныя пищи. Отверзи и ныне Всемилостиве Спасе, Твоя свыше божественыя дары Тебе верно вопиющим, благословен Бог отец наших.

Слава. Троичен. О тца прославим, и Сына и Духа, во Едином Божестве, трисоставное естество, существо нераздельно, несозданно, безначально, и пресуществено.

И ныне. Богородичен. П рообразиша Твою неопалимую утробу, неопалимыя в пещи огненей юноши, огнем Божества прохлажаеми. Его же приимши породи Бога Слова поющим, благословен Бог отец наших. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

А нгели Небес, иже на Престоле славы носимаго, и яко Бога непрестанно славимаго, благословите, и превозносите Его во веки.

Запев. Д ержаву царствия сохраняй Слове, яко Всемилостив, праотец молитвами, крепкою Ти силою. Крепость же и силу, неоскудно на противныя подаждь, да вопием, благословите вся дела Господня Господа.

Запев. П еснь божественую приносяще Тебе Всемилостиве в пречистей Церкви, избраннии людие Твои Тебе хвалят. Ты же яко Всемилостив, осени вышнею Ти силою, да вопием Ти, благословите вся дела Господня Господа.

Слава. Богородичен. К лас животен неделанен возрастивши божественыи, чистая Дево, тричислена Божества сияние, Отчее безлетное Слово в лето порождьши. К Нему же за ны яко Мати молися, о поющих Тя.

И ныне. Богородичен. Б езначальна Родителя недр не отступль, в недрех Девицы водворяяся, и рождься плотию, очищая ми плоть и душу падшую. Ему же поем, благословите, хвалите, и превозносите Его во веки. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

Ч юже есть матерем девьство, и странно девам дети раждати, на Тебе Богородице обоя смотришася. Тем же Тя вся племена земная непрестанно величаем.

Запев с поклоном. Ч ювственно Владыко днесь хвалят Тя божествении собори, в пречюдней Ти церкви, цари купно и люди, и священных собори. Ты же яко милостив спасай, да Тя вся колена земная непрестанно величаем.

Запев. П еснь возсылаем днесь вернии, многоименитому Тебе Христу Богу всех, и Твое Всемилостиве духовно празднующе празднество, просим от Тебе, да утвердиши недвижимо державу нашю.

Слава. Богородичен. Е ммануила, Бога же и Человека, Отца безначальнаго Слова, явися Мати Девице, Владычество призывающее Тя призри и утвержай, противныя покаряющи в день брани.

И ныне. Богородичен. О тъими о, Девице, вещь тленную ума моего, Ум небесныи плотию рождьшая. Просвети глубокую тму моего неразумия, Свет прижившая, и превзыти мя сподоби крилома разумныма, в тишину божественаго хотения. Катавасия.

Отпуст: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Ти Матере, и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. А минь.

Библиотека. Архив «Русской веры»

Библиотека нашего сайта — это уникальная коллекция материалов, жемчужиной которого является «Лицевой летописный свод Ивана Грозного». Кроме того, в библиотеке впервые размещён старообрядческий Архив Канцелярии архиепископа Московского и Всея Руси (РГАДА, фонд 1475).

Русская вера и русские традиции: старообрядчество и староверы вчера и сегодня

Последние годы в Росиии, в силу известных политических и экономических событий, растет интерес к своим корням и самоопределению русской нации. Идет поиск тех незыблемых, родных ценностей, которыми так богата наша история, наш народ. Русская культура, русские традиции, русская истрия и русская вера — вот основные тематики, которыми все чаще интересуются наши соотечественники, настоящие русские люди! Старообрядчество является живым примером того созидательного мировоззрения, на котором можно построить прочную и незыблемую патриотическую основу для духовной, культурной и научно-экономической жизни общества.

Сама история старообрядчества показывает невероятные примеры стойкости и патриотизма, защиты делом своей веры и традиций, истории и культуры своей Родины — святой Руси. Уже сейчас многие как светские, так и церковные авторы публикуют материалы, посвященные духовному и культурному наследию, истории и современности старообрядчества. Однако сам феномен старообрядчества, его философия, мировоззрение и особенности терминологии исследованы до сих пор слабо. «Кто такие староверы?» — на этот вопрос пока нет однозначного ответа, понятного для каждого нашего соотечественника.

Сайт «Русская вера» является самым обновляемым источником информации, рассказывающий об истории и современной жизни старообрядчества в целом и старообрядческих согласий в частности, таких как: РПСЦ, РДЦ, ДПЦ, Старопоморы-федосеевцы и другие, а также Старообрядные приходы в лоне РПЦ. Наш проект дает возможность читателю отслеживать актуальные новости старообрядчества, найти прямую дорогу и посетить старообрядческий храм, вспомнить прекрасные русские традиции, прикоснуться к архивным документам и памятникам культуры, каковым является Лицевой Летописный свод (Лицевой свод Ивана Грозного). Сайт первым начал собирать истории и биографии из жизни особо значимых деятелей прошлого (протопоп Аввакум, Митрополит Амвросий) и наших современников (Агафья Лыкова, Митрополит Алимпий). На страницах нашего ресурса можно задать вопрос священнику и побеседовать с единомышленниками. Мы приглашаем всех небезразличных патриотов поддержать нашу идею и объединиться в деле восстановления нашей общей родины — святой Руси!

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *