текст богослужения всенощного бдения
Все́нощное бде́ние
Вели́кая вече́рня [перевод]
Диа́кон: | Воста́ните! Го́споди, благослови́! | Пред началом Всенощного бдения священник возлагает на себя епитрахиль и фелонь и кадит святую трапезу, жертвенник и весь алтарь, в предшествии диа́кона со свечою исходит из Алтаря и вместе с ним кадит Святые врата, и иконы местные, праздника и храма. |
В настоящее время во многих храмах «Прииди́те, поклони́мся…» по традиции поют священнослужители.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Ему́.
Хор: | [Псалом Давида о сотворении мира.] Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. Го́споди, Бо́же мо́й, возвели́чился еси́ зело́. Во испове́дание и в велеле́поту обле́клся еси́. Одея́йся све́том, я́ко ри́зою, простира́яй не́бо, я́ко ко́жу. Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй о́блаки на восхожде́ние Свое́, ходя́й на крилу́ ве́треню. Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный. Основа́яй зе́млю на тве́рди ея́, не преклони́тся в ве́к ве́ка. Бе́здна, я́ко ри́за, одея́ние ея́, на гора́х ста́нут во́ды, от запреще́ния Твоего́ побе́гнут, от гла́са гро́ма Твоего́ убоя́тся. Восхо́дят го́ры и нисхо́дят поля́ в ме́сто, е́же основа́л еси́ и́м. Преде́л положи́л еси́, eгоже не пре́йдут, ниже́ обратя́тся покры́ти зе́млю. Посыла́яй исто́чники в де́брех, посреде́ го́р про́йдут во́ды. Напая́ют вся́ зве́ри се́льныя, жду́т она́гри в жа́жду свою́. На ты́х пти́цы небе́сныя привита́ют, от среды́ ка́мения дадя́т гла́с. Напая́яй го́ры от превы́спренних Свои́х, от плода́ де́л Твои́х насы́тится земля́. Прозяба́яй траву́ ското́м, и зла́к на слу́жбу челове́ком, извести́ хле́б от земли́. И вино́ весели́т се́рдце челове́ка, ума́стити лице́ еле́ем, и хле́б се́рдце челове́ка укрепи́т. Насы́тятся дре́ва польска́я, ке́дри Лива́нстии, и́хже еси́ насади́л. Та́мо пти́цы вогнездя́тся, ероди́ево жили́ще предводи́тельствует и́ми. Го́ры высо́кия еле́нем, ка́мень прибе́жище за́яцем. Сотвори́л е́сть луну́ во времена́, со́лнце позна́ за́пад сво́й. Положи́л еси́ тьму́, и бы́сть но́щь, в не́йже про́йдут вси́ зве́рие дубра́внии. Ски́мни рыка́ющии, восхи́тити и взыска́ти от Бо́га пи́щу себе́. Возсия́ со́лнце и собра́шася и в ло́жах свои́х ля́гут. Изы́дет челове́к на де́ло свое́ и на де́лание свое́ до ве́чера. Я́ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся́ прему́дростию сотвори́л еси́, испо́лнися земля́ тва́ри Твоея́. Сие́ мо́ре вели́кое и простра́нное, та́мо га́ди, и́мже не́сть числа́, живо́тная ма́лая с вели́кими, та́мо корабли́ препла́вают, зми́й се́й, eгоже созда́л еси́ руга́тися eму. Вся́ к Тебе́ ча́ют, да́ти пи́щу и́м во бла́го вре́мя. Да́вшу Тебе́ и́м соберу́т, отве́рзшу Тебе́ ру́ку вся́ческая испо́лнятся бла́гости, отвра́щшу же Тебе́ лице́, возмяту́тся, отъи́меши ду́х и́х, и исче́знут, и в пе́рсть свою́ возвратя́тся. По́слеши Ду́ха Твоего́, и сози́ждутся, и обнови́ши лице́ земли́. Бу́ди сла́ва Госпо́дня во ве́ки, возвесели́тся Госпо́дь о де́лех Свои́х, призира́яй на зе́млю, и творя́й ю́ трясти́ся, прикаса́яйся гора́м, и дымя́тся. Воспою́ Го́сподеви в животе́ мое́м, пою́ Бо́гу моему́, до́ндеже е́смь, да услади́тся Ему́ бесе́да моя́, а́з же возвеселю́ся о Го́споде. Да исче́знут гре́шницы от земли́, и беззако́нницы, я́коже не бы́ти и́м. Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. Со́лнце позна́ за́пад сво́й. Положи́л еси́ тьму́, и бы́сть но́щь. Я́ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся́ прему́дростию сотвори́л еси́. |
Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, Аллилу́иа, Аллилу́иа, сла́ва Тебе́ Бо́же (трижды).
103‑й псало́м посвящен сотворению мира, в нем прославляется премудрость Божия.
Молящиеся также вспоминают первоначальную жизнь прародителей в раю. Открытые Царские врата знаменуют, что тогда райские двери были открыты для всех людей, но вследствие своего грехопадения люди лишились блаженной жизни и были изгнаны из рая. В знамение этого по окончании пения псалма, Царские врата закрываются. Диа́кон выходит из алтаря и становится перед закрытыми вратами, как некогда Адам перед замкнувшимися вратами рая, и возглашает великую ектению́.
В великой ектении́ перечисляются разнообразные наши нужды и прошения ко Господу, а священник в алтаре тайно молится, чтобы Господь призрел на этот храм и молящихся в нем и исполнил их нужды. В словах великой ектении́ «Ми́ром Го́споду помо́лимся…» верующие призываются вознести общецерковную молитву Богу в мире, в мирном состоянии духа, примирившись друг с другом, простить взаимные обиды.
«О свышнем мире» переводится с греческого как «О ниспослании ми́ра свы́ше…».
«О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих церкве́й и соедине́нии все́х…». Под «всеми» в греческом оригинале имеются в виду не церкви, а христиане: верующих приглашают помолиться о соединении всех православных христиан, которые, каждые в своем городе, принадлежат Единой Святой Соборной и Апостольской Церкви.
«Са́ми себе́» – «самих себя».
«Ве́сь живо́т на́ш» – «всю жизнь нашу».
«Живо́т» – одно из 3‑х значений слова «жизнь» (жизнь – вечная, духовная; житие́ – социальная деятельность; живо́т – жизнь телесная).
Блаже́н му́ж (первый антифон 1‑й кафизмы, избранные стихи)
Хор: | Блаже́н му́ж, и́же не и́де на сове́т нечести́вых. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Я́ко ве́сть Госпо́дь пу́ть пра́ведных, и пу́ть нечести́вых поги́бнет. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Рабо́тайте Го́сподеви со стра́хом и ра́дуйтеся Ему́ с тре́петом. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Блаже́ни вси́ наде́ющиися На́нь. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Воскресни́, Го́споди, спаси́ мя́, Бо́же мо́й. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Госпо́дне е́сть спасе́ние и на лю́дех Твои́х благослове́ние Твое́. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. Сла́ва Тебе́, Бо́же. (три́жды) | На воскресном бдении читается вся 1‑я кафизма с малыми ектеньями после каждой Славы. |
Вечером накануне Господских двунадесятых праздников Блажен муж: оставляется, за исключением вечера Недели.
Здесь и далее рассматриваются наиболее часто встречающиеся варианты соединения служб; в остальных случаях следует обратиться к Типикону.
Го́споди, воззва́х: (псалмы́ 140,141,129,116)
Канона́рх: | Глас … (глас определяется первой стихирой). Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя́. | Во время пения этих стихов диакон совершает каждение храма, которое означает жертвы, приносимые в Ветхом Завете, а равно и наши молитвы, возносимые к Богу. Этот момент изображает бедственное положение, которому подвергся род человеческий после грехопадения прародителей. Человек просит у Бога прощения грехов и избавления от бед и всю свою надежду возлагает на милость Божию. |
Первый хор: | Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя́: / вонми́ гла́су моле́ния моего́, / внегда́ воззва́ти ми́ к Тебе́. // Услы́ши мя́, Го́споди. | |
Второй хор: | Да испра́вится моли́тва моя́, / я́ко кади́ло пред Тобо́ю, / воздея́ние руку́ мое́ю / – же́ртва вече́рняя. // Услы́ши мя́, Го́споди. | |
Хор: | Если настоятель благословит, поем по чину стихи (из псалма 140): Положи́, Го́споди, хране́ние усто́м мои́м, и две́рь огражде́ния о устна́х мои́х. Не уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, непщева́ти вины́ о гресе́х, с челове́ки де́лающими беззако́ние, и не сочту́ся со избра́нными и́х. Нака́жет мя́ пра́ведник ми́лостию и обличи́т мя́, еле́й же гре́шнаго да не нама́стит главы́ моея́, я́ко еще́ и моли́тва моя́ во благоволе́ниих и́х. Поже́рты бы́ша при ка́мени судии́ и́х: услы́шатся глаго́ли мои́, я́ко возмого́ша. Я́ко то́лща земли́ просе́деся на земли́, расточи́шася ко́сти и́х при а́де. Я́ко к Тебе́, Го́споди, Го́споди, о́чи мои́: на Тя́ упова́х, не отыми́ ду́шу мою́. Сохрани́ мя́ от се́ти, ю́же соста́виша ми́, и от собла́зн де́лающих беззако́ние. Паду́т во мре́жу свою́ гре́шницы: еди́н е́смь а́з, до́ндеже прейду́. |
(из псалма́ 141):
Гла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, гла́сом мои́м ко Го́споду помоли́хся. Пролию́ пред Ни́м моле́ние мое́, печа́ль мою́ пред Ни́м возвещу́. Внегда́ исчеза́ти от мене́ ду́ху моему́: и Ты́ позна́л еси́ стези́ моя́: на пути́ се́м, по нему́же хожда́х, скры́ша се́ть мне́. Смотря́х одесну́ю и возгля́дах, и не бе́ зна́яй мене́: поги́бе бе́гство от мене́, и не́сть взыска́яй ду́шу мою́. Воззва́х к Тебе́, Го́споди, ре́х: Ты́ еси́ упова́ние мое́, ча́сть моя́ еси́ на земли́ живы́х. Вонми́ моле́нию моему́, я́ко смири́хся зело́, изба́ви мя́ от гоня́щих мя́, я́ко укрепи́шася па́че мене́.
В двунадесятый праздник и в отдание его – стихира праздника.
В субботу и пятницу вечером (начало и отдание очередного гласа). Слава:
Минеи, если есть, И ныне: Богородичен, догматик гласа.
В праздник святого, имеющего бдение: Слава: – минеи, И ныне: – догматик по гласу Славы.
В двунадесятый Господский праздник поем стихиры только празднику в какой день недели ни случится.
На воскресном бдении ставим стихом 10, и поем стихиры октоиха воскресны глаза 3, восточны (анатолиевы) 4, и минеи святого 3 (Типико́н, гл.2).
Если в воскресенье есть святой, поемый на шесть, неимеющий полиелея: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточны 3, и минеи святого 4 (Типикон, гл.5).
Если в воскресенье есть святой, имеющий бдение или полиелей: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточен 1, и минеи святого 6 (Типикон, гл.3,4).
Иные случаи соединения праздников между собой и воскресным днем смотри Типикон, гл. 48 (Месяцеслов во весь год с тропари и кондаки, и с Марковыми главами).
Диа́кон: | Го́споду помо́лимся. | Вечерний вход напоминает о том, как ветхозаветные праведники, согласно обетованию Божию, прообразам и пророчествам, ожидали пришествия Спасителя мира и как Он явился в мир для спасения человеческого рода. Когда хор поет Славу, отверзаются Царские врата: из алтаря северными вратами выходит свещеносец, за ним диакон с кадилом, а затем священник. Священник становится на амвоне лицом к вратам, крестообразно благословляет вход, и, по произнесении диаконом слов: «Прему́дрость про́сти!» (т.е. стойте прямо, бодрствуйте), целует икону Спасителя на дверях, благословляет свещеносцев, целует икону Богоматери на вратах, входит в алтарь и становится на горнем месте, при этом диакон совершает каждение и встает одесную священника, а свещеносец продолжает стоять перед амвоном лицом к алтарю до «Ми́р все́м». |
Иере́й: | ||
Диа́кон: | Благослови́, влады́ко, святы́й вхо́д. | |
Иере́й: | Благослове́н вхо́д святы́х Твои́х, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Диа́кон: | Прему́дрость, про́сти. |
Вечерняя песнь Сыну Божию “Све́те Ти́хий”
Хор: | Све́те ти́хий святы́я сла́вы, / Безсме́ртнаго, Отца́ Небе́снаго, / Свята́го Блаже́ннаго, Иису́се Христе́. / Прише́дше на за́пад со́лнца, / ви́девше све́т вече́рний, / пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. / Досто́ин еси́ во вся́ времена́ / пе́т бы́ти гла́сы преподо́бными, / Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й, / те́мже мiр Тя́ сла́вит. |
Проки́мен, гла́с … (и возглашает проки́мен)
Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Если двунадесятый Господский праздник, как то: Крестовоздвижение, Рождество Христово, Богоявление, Преображение Господне – прилучится в субботу, прокимен пятницы на великой вечерне оставляется. Поется же «великий прокимен» вечерни дня праздника. Смотри в службах этих праздников.
Паремии́ праздника (чтение Св. Писания)
Диа́кон: | На великой вечерне, если есть паремии́, диа́кон глаголет: Прему́дрость. | В праздники с полиеле́ем после проки́мна читаются паремии́ (как правило три). При этом священник во время чтения пареми́й из Ветхого Завета сидит на горнем месте «одесну́ю страны́ престо́ла», а Царские врата на чтении закрываются. |
Чте́ц: | Заглавие паремии́. | |
Диа́кон: | Во́нмем. | |
Иере́й: | Ми́р Ти́. | |
Чте́ц: | И ду́хови твоему́. |
Диа́кон: | Рце́м вси́ от всея́ души́ и от всего́ помышле́ния на́шего рце́м. | К сугубой ектении могут добавляться особые прошения, например, поминовение о здравии (по просьбам прихожан): «О ми́лости, ми́ре, жи́зни, здра́вии, спасе́нии рабо́в Бо́жиих (и́мя) и все́х зде́ предстоя́щих и моля́щихся и о е́же умно́жити ле́та живота́ и́х» и др. |
Бывает также чтение молитв после сугубой ектении. Тогда диакон произносит: «Го́споду помо́лимся», хор: «Го́споди, поми́луй», и читается священником молитва, например, о болящем.
Обратим внимание на паузу: «Зде́ лежа́щих (пауза) и повсю́ду правосла́вных».
Тайная молитва священника
Молитва усердного моления Го́споди Бо́же на́ш, приле́жное сие́ моле́ние приими́ от Твои́х ра́б, и поми́луй на́с по мно́жеству ми́лости Твоея́, и щедро́ты Твоя́ низпосли́ на ны́ и на вся́ лю́ди Твоя́, ча́ющыя от Тебе́ бога́тыя ми́лости.
Я́ко ми́лостив и Человеколю́бец Бо́г еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Молитва при наступлении вечера «Сподо́би Го́споди»
Хор: | Сподо́би, Го́споди, в ве́чер се́й без греха́ сохрани́тися на́м. / Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших, / и хва́льно и просла́влено и́мя Твое́ во ве́ки, ами́нь. / Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на на́с, я́коже упова́хом на Тя́. / Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя́ оправда́нием Твои́м. / Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя́ оправда́нием Твои́м. / Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя́ оправда́нии Твои́ми. / Го́споди, ми́лость Твоя́ во ве́к, де́л руку́ Твое́ю не пре́зри. / Тебе́ подоба́ет хвала́. Тебе́ подоба́ет пе́ние, / Тебе́ сла́ва подоба́ет, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. |
Диа́кон: | Испо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви. | По́сле моли́твы «Сподо́би, Го́споди…» диа́кон произно́сит просительную ектению́: «Испо́лним (доведем до полноты, принесем во всей полноте) вечернюю молитву нашу Го́сподеви (Господу)…». Эта ектения́ состоит из ряда прошений, оканчивающихся словами «у Го́спода про́сим», на которые певчие отвечают словами: «пода́й Го́споди». |
Хор: | Го́споди поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Ве́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди | |
Диа́кон: | А́нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля ду́ш и теле́с на́ших у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | До́брых и поле́зных душа́м на́шим, и ми́ра мiрови у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на стра́шнем суди́щи Христо́ве про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Пресвяту́ю, пречи́стую, преблагослове́нную, сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иере́й: | Я́ко бла́г и человеколю́бец Бо́г еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. | |
Иере́й: | Ми́р все́м. | |
Хор: | И ду́хови твоему́. | |
Диа́кон: | Главы́ на́ша Го́сподеви прикло́ним. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. |
Тайная молитва священника
Молитва главопреклоне́ния Го́споди Бо́же на́ш, приклони́вый небеса́ и соше́дый на спасе́ние ро́да челове́ческаго, при́зри на рабы́ Твоя́ и на достоя́ние Твое́. Тебе́ бо стра́шному и человеколю́бцу судии́, Твои́ раби́ подклони́ша главы́, своя́ же покори́ша вы́я, не от челове́к ожида́юще по́мощи, но Твоея́ ожида́юще ми́лости и Твоего́ ча́юще спасе́ния, я́же сохрани́ на вся́кое вре́мя и по настоя́щем ве́чере, и в приходя́щую но́щь, от вся́каго врага́, от вся́каго проти́внаго де́йства диа́вольскаго и от помышле́ний су́етных, и воспомина́ний лука́вых.
Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Диа́кон: | В дни, когда совершается всенощное бдение, выходим в притвор храма с пением лити́йных стихи́р храма (под воскресенье) или праздника для совершения лити́и. Священник и диакон с кадилом, предшествуемые двумя свещеносцами выходят из алтаря северными вратами и становятся в притворе. Диакон совершает каждение святых икон в притворе, настоятеля, поющих и народа. По окончании пения стихи́р диакон (а если его нет – священник) произносит следующие молитвенные прошения: |
Спаси́, Бо́же, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́, посети́ мiр Тво́й ми́лостию и щедро́тами, возвы́си ро́г христиа́н правосла́вных и низпосли́ на ны́ ми́лости Твоя́ бога́тыя, моли́твами всепречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́, предста́тельствы честны́х Небе́сных Си́л безпло́тных, честна́го, сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна, святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол, и́же во святы́х оте́ц на́ших и вселе́нских вели́ких учи́телей и святи́телей, Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго, и́же во святы́х отца́ на́шего Никола́я, архиепи́скопа Мирлики́йскаго, чудотво́рца, святы́х равноапо́стольных Мефо́диа и Кири́лла, учи́телей слове́нских, святы́х равноапо́стольных вели́каго кня́зя Влади́мира и вели́кия княги́ни О́льги, и́же во святы́х оте́ц на́ших всея́ Росси́и чудотво́рцев, Михаи́ла, Петра́, Алекси́я, Ио́ны, Фили́ппа и Ермоге́на, святы́х, сла́вных и добропобе́дных му́чеников, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших, святы́х и пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны (святого храма и святых дня), и все́х святы́х. Мо́лим Тя́, многоми́лостиве Го́споди, услы́ши на́с, гре́шных, моля́щихся Тебе́, и поми́луй на́с.
Стоит отметить, что в современной практике, диакон обычно кадит иконостас, настоятеля и клиросы, поскольку притворы теперь устраиваются малые и практически не приспособлены для служения
Влады́ко многоми́лостиве, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же на́ш, моли́твами всепречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́, предста́тельствы честны́х Небе́сных Си́л безпло́тных, честна́го, сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна, святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол, святы́х сла́вных и добропобе́дных му́чеников, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших, и́же во святы́х оте́ц на́ших и вселе́нских вели́ких учи́телей и святи́телей: Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго, и́же во святы́х отца́ на́шего Никола́я, архиепи́скопа Мирлики́йскаго, чудотво́рца, святы́х равноапо́стольных Мефо́диа и Кири́лла, учи́телей слове́нских, святы́х равноапо́стольных вели́каго кня́зя Влади́мира и вели́кия княги́ни О́льги, и́же во святы́х оте́ц на́ших всея́ Росси́и чудотво́рцев, Михаи́ла, Петра́, Алекси́я, Ио́ны и Фили́ппа и Ермоге́на, и святы́х и пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, (святого храма и святых дня) и все́х святы́х Твои́х, благоприя́тну сотвори́ моли́тву на́шу, да́руй на́м оставле́ние прегреше́ний на́ших, покры́й на́с кро́вом крилу́ Твое́ю, отжени́ от на́с вся́каго врага́ и супоста́та, умири́ на́шу жи́знь. Го́споди, поми́луй на́с и мiр Тво́й, и спаси́ души́ на́ша, я́ко бла́г и человеколю́бец.
Стихи́ры на стихо́вне
Сти́х 1: | Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся. | «Стихи́рами на стихо́вне» называются особые стихи, написанные в память воспоминаемого события. Канона́рх возглашает первую строфу стихиры. Хор повторяет её и поет стихиру. Первая стихира не имеет стиха. Затем канонарх возглавшает первую половину первого стиха, хор поет вторую половину и стихиру. Стихиры праздников, святым и запевы к ним смотри в минеях и триодях. Запевы к стихирам всегда написаны перед ними. Пение стихир на стиховне на вечерне бывает при закрытых царских вратах. |
Сти́х 2: | И́бо утверди́ вселе́нную, / я́же не подви́жется. | |
Сти́х 3: | До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня / Го́споди, в долготу́ дни́й. | |
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен. |
Молитва Симео́на Богоприи́мца
Хор: | Ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко, / по глаго́лу Твоему́ с ми́ром; / я́ко ви́деста о́чи мои́ спасе́ние Твое́, / е́же еси́ угото́вал пред лице́м все́х люде́й, / све́т во открове́ние язы́ков, / и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля. | Конец вечерни – молитва св. Симеона Богоприимца и Ангельское приветствие Богородице – указывают на исполнение обетования Божия о Спасителе. В некоторых приходах укрепился обычай петь «Ны́не отпуща́еши» на всякой вечерне, но эта молитва поется только на всенощном бдении. После стихир — «Ны́не отпуща́еши» «Трисвято́е», «О́тче на́ш» и тропа́рь. Диа́кон кадит трижды вокруг столика, на котором на блюде лежат хлеба и сосуды с пшеницею, вином и елеем, также священника и, наконец, снова кадит стол (спереди). Прот. К. Никольский указывает, после троекратного каждения столика, кадить икону праздника на аналое среди церкви, потом иерея и, наконец, опять стол спереди |
* В воскресенье до отдания двунадесятого праздника Богородице, Дево: (дважды) и тропарь праздника. Если служится святому, имеющему бдение, то:
• в воскресенье: Богоро́дице, Де́во: (дважды) и тропа́рь святому
• в будни: тропа́рь святому (дважды) и Богоро́дице, Де́во: (единожды).
«Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй на́с (три́жды).
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй на́с; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй (три́жды).
Сла́ва, и ны́не.
О́тче на́ш, И́же еси́ на небесе́х! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хле́б на́ш насу́щный да́ждь на́м дне́сь; и оста́ви на́м до́лги на́ша, я́ко же и мы́ оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ на́с во искуше́ние, но изба́ви на́с от лука́ваго.
Моли́тва на освяще́ние хле́бов
Диа́кон: | Го́споду помо́лимся. | Вслед за литией совершается благословение и освящение пяти хлебов, пшеницы, вина и елея, в память также древнего обычая раздавать пищу молящимся, приходившим иногда издалека, чтобы они могли подкрепиться во время продолжительного Богослужения. Пять хлебов благословляются в воспоминание насыщения Спасителем пяти тысяч пятью хлебами. Благословение хлебов бывает только на всенощном бдении. Освященным елеем священник во время утрени помазывает молящихся. После благословения хлебов священнослужители заходят в алтарь, а первенствующий священник становится перед Царскими вратами, ожидая окончания пения 33-го псалма, который поется до слов: «Не лиша́тся вся́каго бла́га», благословляет народ, говоря: «Благослове́ние Госпо́дне на ва́с …» (При произнесении этих слов священник благословляет народ с солеи одинажды, архиерей — на три страны). После этого заходит в алтарь. Царские врата затворяются, а чтец, заблаговременно испросив благословения у священника, выходит в храм для чтения Шестопсалмия |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Иере́й: | Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же на́ш, благослови́вый пя́ть хле́бов и пя́ть ты́сящ насы́тивый, Са́м благослови́ и хле́бы сия́, пшени́цу, вино́ и еле́й, и умно́жи сия́ во гра́де се́м (или́ в ве́си се́й, или́ во святе́й оби́тели се́й), и во все́м мiре Твое́м, и вкуша́ющыя от ни́х ве́рныя освяти́. Я́ко Ты́ еси́ благословля́яй и освяща́яй вся́ческая, Христе́ Бо́же на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и всесвяты́м, и благи́м, и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. Бу́ди И́мя Госпо́дне благослове́но от ны́не и до ве́ка (три́жды). |
Хор: | Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя, вы́ну хвала́ Его́ во усте́х мои́х. О Го́споде похва́лится душа́ моя́, да услы́шат кро́тцыи и возвеселя́тся. Возвели́чите Го́спода со мно́ю и вознесе́м и́мя Его́ вку́пе. Взыска́х Го́спода и услы́ша мя́, и от все́х скорбе́й мои́х изба́ви мя́. Приступи́те к Нему́ и просвети́теся, и ли́ца ва́ша не постыдя́тся. Се́й ни́щий воззва́, и Госпо́дь услы́ша и́, и от все́х скорбе́й eго спасе́ и́. Ополчи́тся А́нгел Госпо́день о́крест боя́щихся Его́, и изба́вит и́х. Вкуси́те и ви́дите, я́ко бла́г Госпо́дь; блаже́н му́ж, и́же упова́ет На́нь. Бо́йтеся Го́спода, вси́ святи́и Его́, я́ко не́сть лише́ния боя́щымся Его́. Бога́тии обнища́ша и взалка́ша, взыска́ющии же Го́спода не лиша́тся вся́каго бла́га. |
Иере́й: | Благослове́ние Госпо́дне на ва́с. Того́ благода́тию и человеколю́бием, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. |
Хор: | Ами́нь. |
У́треня
Чте́ц: | Сла́ва в вы́шних Бо́гу, и на земли́ ми́р, в челове́цех благоволе́ние (трижды). Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́ (дважды). |
Псало́м 3 Го́споди, что́ ся́ умно́жиша стужа́ющии ми́? Мно́зи востаю́т на мя́, мно́зи глаго́лют души́ мое́й: не́сть спасе́ния eму в Бо́зе eго. Ты́ же, Го́споди, Засту́пник мо́й еси́, сла́ва моя́ и вознося́й главу́ мою́. Гла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, и услы́ша мя́ от горы́ святы́я Своея́. А́з усну́х, и спа́х, воста́х, я́ко Госпо́дь засту́пит мя́. Не убою́ся от те́м люде́й, о́крест напа́дающих на мя́. Воскресни́, Го́споди, спаси́ мя́, Бо́же мо́й, я́ко Ты́ порази́л еси́ вся́ вражду́ющыя ми́ всу́е: зу́бы гре́шников сокруши́л еси́. Госпо́дне е́сть спасе́ние, и на лю́дех Твои́х благослове́ние Твое́.
А́з усну́х, и спа́х, воста́х, я́ко Госпо́дь засту́пит мя́.
Псало́м 37 Го́споди, да не я́ростию Твое́ю обличи́ши мене́, ниже́ гне́вом Твои́м нака́жеши мене́. Я́ко стре́лы Твоя́ унзо́ша во мне́, и утверди́л еси́ на мне́ ру́ку Твою́. Не́сть исцеле́ния в пло́ти мое́й от лица́ гне́ва Твоего́, не́сть ми́ра в косте́х мои́х от лица́ гре́х мои́х. Я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою́, я́ко бре́мя тя́жкое отяготе́ша на мне́. Возсмерде́ша и согни́ша ра́ны моя́ от лица́ безу́мия моего́. Пострада́х и сляко́хся до конца́, ве́сь де́нь се́туя хожда́х. Я́ко ля́двия моя́ напо́лнишася поруга́ний, и не́сть исцеле́ния в пло́ти мое́й. Озло́блен бы́х и смири́хся до зела́, рыка́х от воздыха́ния се́рдца моего́. Го́споди, пред Тобо́ю все́ жела́ние мое́ и воздыха́ние мое́ от Тебе́ не утаи́ся. Се́рдце мое́ смяте́ся, оста́ви мя́ си́ла моя́, и све́т о́чию мое́ю, и то́й не́сть со мно́ю. Дру́зи мои́ и и́скреннии мои́ пря́мо мне́ прибли́жишася и ста́ша, и бли́жнии мои́ отдале́че мене́ ста́ша и нужда́хуся и́щущии ду́шу мою́, и и́щущии зла́я мне́, глаго́лаху су́етная и льсти́вным ве́сь де́нь поуча́хуся. А́з же я́ко глу́х не слы́шах и я́ко не́м не отверза́яй у́ст свои́х. И бы́х я́ко челове́к не слы́шай и не имы́й во усте́х свои́х обличе́ния. Я́ко на Тя́, Го́споди, упова́х, Ты́ услы́шиши, Го́споди Бо́же мо́й. Я́ко ре́х: да не когда́ пора́дуют ми́ ся́ врази́ мои́: и внегда́ подвижа́тися нога́м мои́м, на мя́ велере́чеваша. Я́ко а́з на ра́ны гото́в, и боле́знь моя́ предо мно́ю е́сть вы́ну. Я́ко беззако́ние мое́ а́з возвещу́ и попеку́ся о гресе́ мое́м. Врази́ же мои́ живу́т и укрепи́шася па́че мене́, и умно́жишася ненави́дящии мя́ без пра́вды. Воздаю́щии ми́ зла́я воз блага́я, оболга́ху мя́, зане́ гоня́х благосты́ню. Не оста́ви мене́, Го́споди Бо́же мо́й, не отступи́ от мене́. Вонми́ в по́мощь мою́, Го́споди спасе́ния моего́.
Не оста́ви мене́, Го́споди Бо́же мо́й, не отступи́ от мене́. Вонми́ в по́мощь мою́, Го́споди спасе́ния моего́.
Псало́м 62 Бо́же, Бо́же мо́й, к Тебе́ у́тренюю, возжада́ Тебе́ душа́ моя́, ко́ль мно́жицею Тебе́ пло́ть моя́, в земли́ пу́сте и непрохо́дне, и безво́дне. Та́ко во святе́м яви́хся Тебе́, ви́дети си́лу Твою́ и сла́ву Твою́. Я́ко лу́чши ми́лость Твоя́ па́че живо́т, устне́ мои́ похвали́те Тя́. Та́ко благословлю́ Тя́ в животе́ мое́м, о и́мени Твое́м воздежу́ ру́це мои́. Я́ко от ту́ка и ма́сти да испо́лнится душа́ моя́, и устна́ма ра́дости восхва́лят Тя́ уста́ моя́. А́ще помина́х Тя́ на посте́ли мое́й, на у́тренних поуча́хся в Тя́. Я́ко бы́л еси́ Помо́щник мо́й, и в кро́ве крилу́ Твое́ю возра́дуюся. Прильпе́ душа́ моя́ по Тебе́, мене́ же прия́т десни́ца Твоя́. Ти́и же всу́е иска́ша ду́шу мою́, вни́дут в преиспо́дняя земли́, предадя́тся в ру́ки ору́жия, ча́сти ли́совом бу́дут. Ца́рь же возвесели́тся о Бо́зе, похва́лится вся́к клены́йся И́м, я́ко загради́шася уста́ глаго́лющих непра́ведная.
На у́тренних поуча́хся в Тя́. Я́ко бы́л еси́ Помо́щник мо́й, и в кро́ве крилу́ Твое́ю возра́дуюся. Прильпе́ душа́ моя́ по Тебе́, мене́ же прия́т десни́ца Твоя́.
Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́ Бо́же (трижды, без поклонов).
Го́споди поми́луй, (три́жды). Сла́ва, и ны́не:
Тайные молитвы священника
Молитва первая Благодари́м Тя́, Го́споди Бо́же на́ш, возста́вившаго на́с от ло́жей на́ших, и вложи́вшаго во уста́ на́ша сло́во хвале́ния, е́же покланя́тися, и призыва́ти и́мя Твое́ свято́е, и мо́лимся Твои́м щедро́там, и́хже всегда́ употребля́л еси́ о на́шей жи́зни. И ны́не посли́ по́мощь Твою́ на предстоя́щия пред лице́м святы́я сла́вы Твоея́, и ожида́ющия от Тебе́ бога́тыя ми́лости, и да́ждь и́м, со стра́хом и любо́вию всегда́ Тебе́ служа́щым, хвали́ти неисповеди́мую Твою́ бла́гость.
Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва вторая От но́щи у́тренюет ду́х на́ш к Тебе́, Бо́же на́ш, зане́ све́т повеле́ния Твоя́ на земли́. Пра́вду и святы́ню соверша́ти во стра́се Твое́м вразуми́ ны́: Тебе́ бо сла́вим, вои́стинну су́щаго Бо́га на́шего. Приклони́ у́хо Твое́ и услы́ши ны́, и помяни́, Го́споди, су́щия и моля́щияся с на́ми вся́ по и́мени, и спаси́ я́ си́лою Твое́ю, благослови́ лю́ди Твоя́ и освяти́ достоя́ние Твое́. Ми́р мiрови Твоему́ да́руй, це́рквам Твои́м, свяще́нником и все́м лю́дем Твои́м.
Я́ко благослови́ся и просла́вися всечестно́е и великоле́пое и́мя твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва третия От но́щи у́тренюет ду́х на́ш к Тебе́, Бо́же, зане́ све́т повеле́ния Твоя́. Научи́ на́с, Бо́же, пра́вде Твое́й, за́поведем Твои́м и оправда́нием Твои́м. Просвети́ о́чи мы́слей на́ших, да не когда́ у́снем во гресе́х в сме́рть. Отжени́ вся́кий мра́к от серде́ц на́ших. Да́руй на́м со́лнце пра́вды, и ненаве́тну жи́знь на́шу соблюди́ печа́тию Свята́го Твоего́ Ду́ха. Испра́ви стопы́ на́ша на пу́ть ми́ра. Да́ждь на́м ви́дети у́тро и де́нь в ра́довании, да Тебе́ у́тренния возсыла́ем моли́твы.
Я́ко Твоя́ держа́ва, и Твое́ е́сть Ца́рство, и си́ла и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва четвертая Влады́ко Бо́же, святы́й и непостижи́мый, реки́й из тьмы́ све́ту возсия́ти, упоко́ивый на́с в нощне́м сне́ и возста́вивый к славосло́вию и мольбе́ Твоея́ бла́гости. Умоля́емь от Своего́ Ти́ благоутро́бия, приими́ на́с и ны́не покланя́ющихся Тебе́ и по си́ле благодаря́щих Тя́, и да́руй на́м вся́, я́же ко спасе́нию, проше́ния. Покажи́ ны́ сы́ны све́та и дне́ и насле́дники ве́чных Твои́х бла́г. Помяни́, Го́споди, во мно́жестве щедро́т Твои́х и вся́ лю́ди Твоя́, су́щия и моля́щияся с на́ми, и всю́ бра́тию на́шу, я́же на земли́, на мо́ри, на вся́ком ме́сте влады́чествия Твоего́, тре́бующих Твоего́ человеколю́бия и по́мощи, и все́м пода́й вели́кую Твою́ ми́лость. Да спасе́ни душе́ю же и те́лом всегда́ пребыва́юще, со дерзнове́нием сла́вим чу́дное и благослове́нное и́мя Твое́ – Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Я́ко Бо́г ми́лости, щедро́т и человеколю́бия еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва пятая Благи́х сокро́вище, исто́чниче приснотеку́щий, О́тче святы́й, чудотво́рче, всеси́льне и Вседержи́телю, вси́ Тебе́ покланя́емся и Тебе́ мо́лимся Твоя́ ми́лости, и Твоя́ щедро́ты призыва́юще на по́мощь и заступле́ние на́шего смире́ния. Помяни́, Го́споди, Твоя́ рабы́, приими́ все́х на́с у́тренняя моле́ния, я́ко кади́ло пред Тобо́ю, и да ни еди́наго от на́с неиску́сна сотвори́ши, но вся́ ны́ снабди́ щедро́тами Твои́ми. Помяни́, Го́споди, бдя́щыя и пою́щия во сла́ву Твою́, и единоро́днаго Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего, и Свята́го Твоего́ Ду́ха; бу́ди те́м помо́щник и засту́пник, приими́ и́х мольбы́ в пренебе́сный и мы́сленный Тво́й же́ртвенник.
Я́ко Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва шестая Благодари́м Тя́, Го́споди Бо́же спасе́ний на́ших, я́ко вся́ твори́ши во благоде́тельство жи́зни на́шея, да всегда́ к Тебе́ взира́ем Спа́су и благоде́телю ду́ш на́ших. Я́ко препоко́ил еси́ на́с в мимоше́дшее но́щи число́ и воздви́гл еси́ ны́ от ло́ж на́ших, и поста́вил еси́ в поклоне́ние честна́го и́мене Твоего́. Те́мже мо́лим Тя́, Го́споди, да́ждь на́м благода́ть и си́лу, да сподо́бимся пе́ти Тебе́ разу́мно и моли́тися непреста́нно, во стра́се и тре́пете свое́ спасе́ние соде́ловающе заступле́нием Христа́ Твоего́. Помяни́, Го́споди, и в нощи́ к Тебе́ вопию́щия, услы́ши я́ и поми́луй, и сокруши́ под но́зе и́х неви́димыя и бори́тельныя враги́.
Ты́ бо еси́ Ца́рь ми́ра, и Спа́с ду́ш на́ших, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва седма́я Бо́же и О́тче Го́спода на́шего Иису́са Христа́, возста́вивый ны́ от ло́жей на́ших и собра́вый ны́ в ча́с моли́твы, да́ждь на́м благода́ть во отверзе́ние у́ст на́ших, и приими́ на́ша по си́ле благодаре́ния, и научи́ ны́ оправда́нием Твои́м: зане́ помоли́тися, я́коже подоба́ет, не ве́мы, а́ще не Ты́, Го́споди, Святы́м Твои́м Ду́хом наста́виши ны́. Те́мже мо́лимся Тебе́, а́ще что́ согреши́хом да́же до настоя́щаго часа́, сло́вом, или́ де́лом, или́ помышле́нием, во́лею или́ нево́лею, осла́би, оста́ви, прости́; а́ще бо беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто́ постои́т, я́ко у Тебе́ избавле́ние е́сть. Ты́ еси́ еди́н святы́й, помо́щник держа́вный, защи́титель жи́зни на́шея, и о Тебе́ пе́ние на́ше всегда́.
Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва осма́я Го́споди Бо́же на́ш, со́нное уны́ние отгна́вый от на́с и сопризва́вый ны́ зва́нием святы́м, е́же и в но́щи воздева́ти руки́ на́ша и испове́датися Тебе́ о судьба́х пра́вды Твоея́. Приими́ мольбы́ на́ша, моле́ния, испове́дания, нощны́я слу́жбы, и да́руй на́м, Бо́же, ве́ру непосты́дну, наде́жду изве́стну, любо́вь нелицеме́рну, благослови́ на́ша вхо́ды и исхо́ды, дея́ния, дела́, словеса́, помышле́ния, и да́ждь на́м пости́гнути в нача́ло дне́, хва́лящим, пою́щим, благословя́щым Твоея́ неизрече́нныя благосты́ни бла́гость.
Я́ко благослови́ся всесвято́е и́мя Твое́, и просла́вися Ца́рство Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва девятая Возсия́й в сердца́х на́ших, человеколю́бче Влады́ко, Твоего́ богоразу́мия нетле́нный све́т, и мы́сленныя на́ша отве́рзи о́чи во ева́нгельских Твои́х пропове́даний разуме́ние. Вложи́ в на́с и блаже́нных Твои́х за́поведей стра́х, да плотски́я по́хоти вся́ попра́вше, духо́вное жи́тельство про́йдем, вся́ я́же ко благоугожде́нию Твоему́ и му́дрствующе и де́юще.
Ты́ бо еси́ освяще́ние и просвеще́ние ду́ш и теле́с на́ших, Христе́ Бо́же, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м и всесвяты́м и благи́м и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва десятая Го́споди Бо́же на́ш, покая́нием оставле́ние челове́ком дарова́вый, и во о́браз на́м позна́ния грехо́в и испове́дания, проро́ка Дави́да покая́ние к проще́нию показа́вый, Са́м Влады́ко, во мно́гая ны́ и вели́кая па́дшия согреше́ния, поми́луй по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ния на́ша, я́ко Тебе́ согреши́хом, Го́споди, и безве́стная и та́йная се́рдца челове́ческаго ве́дущему, и еди́ному иму́щему вла́сть оставля́ти грехи́. Се́рдце же чи́сто созда́в в на́с, и Ду́хом Влады́чним утверди́в на́с, и ра́дость спасе́ния Твоего́ сказа́в на́м, не отри́ни на́с от лица́ Твоего́, но благоволи́, я́ко бла́г и человеколю́бец, да́же до после́дняго на́шего издыха́ния, приноси́ти Тебе́ же́ртву пра́вды и возноше́ние во святы́х Твои́х же́ртвенницех.
Ми́лостию, и щедро́тами, и человеколю́бием единоро́днаго Твоего́ Сы́на, с ни́мже благослове́н еси́, со всесвяты́м, и благи́м, и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва перваяна́десять Бо́же, Бо́же на́ш, у́мныя и слове́сныя соста́вивый Си́лы Твое́ю во́лею, Тя́ мо́лим и Тебе́ ми́ли де́емся: приими́ на́ше по си́ле славосло́вие, со все́ми созда́нии Твои́ми, и бога́тыми Твоея́ бла́гости возда́ждь дарова́ньми. Я́ко Тебе́ преклоня́ется вся́кое коле́но небе́сных, и земны́х, и преиспо́дних, и вся́кое дыха́ние и созда́ние пое́т непостижи́мую Твою́ сла́ву: еди́н бо еси́ Бо́г и́стинный и многоми́лостивый.
Я́ко Тя́ хва́лят вся́ Си́лы Небе́сныя, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва втораяна́десять Хва́лим, пое́м, благослови́м и благодари́м Тя́, Бо́же оте́ц на́ших, я́ко преве́л еси́ се́нь нощну́ю, и показа́л еси́ на́м па́ки све́т дневны́й. Но мо́лим Твою́ бла́гость, очи́сти грехи́ на́ша и приими́ моле́ние на́ше вели́ким Твои́м благоутро́бием, я́ко к Тебе́ прибега́ем ми́лостивому и всеси́льному Бо́гу. Возсия́й в сердца́х на́ших и́стинное со́лнце пра́вды Твоея́, просвети́ у́м на́ш, и чу́вства вся́ соблюди́, да я́ко во дни́ благообра́зно ходя́ще путе́м за́поведей Твои́х, дости́гнем в жи́знь ве́чную, я́ко у Тебе́ е́сть исто́чник жи́зни, и в наслажде́нии бы́ти сподо́бимся непристу́пнаго Твоего́ све́та.
Я́ко Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Псало́м 87 Го́споди Бо́же спасе́ния моего́, во дни́ воззва́х, и в нощи́ пред Тобо́ю. Да вни́дет пред Тя́ моли́тва моя́: приклони́ у́хо Твое́ к моле́нию моему́, я́ко испо́лнися зо́л душа́ моя́, и живо́т мо́й а́ду прибли́жися. Привмене́н бы́х с низходя́щими в ро́в, бы́х я́ко челове́к без по́мощи, в ме́ртвых свобо́дь, я́ко я́звеннии спя́щии во гро́бе, и́хже не помяну́л еси́ ктому́, и ти́и от руки́ Твоея́ отринове́ни бы́ша. Положи́ша мя́ в ро́ве преиспо́днем, в те́мных и се́ни сме́ртней. На мне́ утверди́ся я́рость Твоя́, и вся́ во́лны Твоя́ наве́л еси́ на мя́. Уда́лил еси́ зна́емых мои́х от мене́, положи́ша мя́ ме́рзость себе́: пре́дан бы́х и не исхожда́х. О́чи мои́ изнемого́сте от нищеты́, воззва́х к Тебе́, Го́споди, ве́сь де́нь, возде́х к Тебе́ ру́це мои́. Еда́ ме́ртвыми твори́ши чудеса́? Или́ вра́чеве воскреся́т, и испове́дятся Тебе́? Еда́ пове́сть кто́ во гро́бе ми́лость Твою́, и и́стину Твою́ в поги́бели? Еда́ позна́на бу́дут во тьме́ чудеса́ Твоя́, и пра́вда Твоя́ в земли́ забве́нней? И а́з к Тебе́, Го́споди, воззва́х и у́тро моли́тва моя́ предвари́т Тя́. Вску́ю, Го́споди, отре́еши ду́шу мою́, отвраща́еши лице́ Твое́ от мене́? Ни́щ е́смь а́з, и в труде́х от ю́ности моея́; возне́с же ся́, смири́хся, и изнемого́х. На мне́ преидо́ша гне́ви Твои́, устраше́ния Твоя́ возмути́ша мя́, обыдо́ша мя́ я́ко вода́, ве́сь де́нь одержа́ша мя́ вку́пе. Уда́лил еси́ от мене́ дру́га и и́скренняго, и зна́емых мои́х от страсте́й.
Го́споди Бо́же спасе́ния моего́, во дни́ воззва́х, и в нощи́ пред Тобо́ю. Да вни́дет пред Тя́ моли́тва моя́: приклони́ у́хо Твое́ к моле́нию моему́.
Псало́м 102 Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, и вся́ вну́тренняя моя́ и́мя свято́е Его́. Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, и не забыва́й все́х воздая́ний Его́, очища́ющаго вся́ беззако́ния твоя́, исцеля́ющаго вся́ неду́ги твоя́, избавля́ющаго от истле́ния живо́т тво́й, венча́ющаго тя́ ми́лостию и щедро́тами, исполня́ющаго во благи́х жела́ние твое́: обнови́тся я́ко о́рля ю́ность твоя́. Творя́й ми́лостыни Госпо́дь, и судьбу́ все́м оби́димым. Сказа́ пути́ Своя́ Моисе́ови, сыново́м Изра́илевым хоте́ния Своя́: Ще́др и Ми́лостив Госпо́дь, Долготерпели́в и Многоми́лостив. Не до конца́ прогне́вается, ниже́ во ве́к вражду́ет, не по беззако́нием на́шым сотвори́л е́сть на́м, ниже́ по грехо́м на́шым возда́л е́сть на́м. Я́ко по высоте́ небе́сней от земли́, утверди́л е́сть Госпо́дь ми́лость Свою́ на боя́щихся Его́. Ели́ко отстоя́т восто́цы от за́пад, уда́лил е́сть от на́с беззако́ния на́ша. Я́коже ще́дрит оте́ц сы́ны, уще́дри Госпо́дь боя́щихся Его́. Я́ко То́й позна́ созда́ние на́ше, помяну́, я́ко пе́рсть есмы́. Челове́к, я́ко трава́ дни́е eго, я́ко цве́т се́льный, та́ко оцвете́т, я́ко ду́х про́йде в не́м, и не бу́дет, и не позна́ет ктому́ ме́ста своего́. Ми́лость же Госпо́дня от ве́ка и до ве́ка на боя́щихся Его́, и пра́вда Его́ на сыне́х сыно́в, храня́щих заве́т Его́, и по́мнящих за́поведи Его́ твори́ти я́. Госпо́дь на Небеси́ угото́ва Престо́л Сво́й, и Ца́рство Его́ все́ми облада́ет. Благослови́те Го́спода вси́ А́нгели Его́, си́льнии кре́постию, творя́щии сло́во Его́, услы́шати гла́с слове́с Его́. Благослови́те Го́спода вся́ Си́лы Его́, слуги́ Его́, творя́щии во́лю Его́. Благослови́те Го́спода вся́ дела́ Его́, на вся́ком ме́сте влады́чества Его́, благослови́, душе́ моя́, Го́спода.
На вся́ком ме́сте влады́чества Его́, благослови́, душе́ моя́, Го́спода.
Псало́м 142 Го́споди, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ моле́ние мое́ во и́стине Твое́й, услы́ши мя́ в пра́вде Твое́й и не вни́ди в су́д с рабо́м Твои́м, я́ко не оправди́тся пред Тобо́ю вся́к живы́й. Я́ко погна́ вра́г ду́шу мою́, смири́л е́сть в зе́млю живо́т мо́й, посади́л мя́ е́сть в те́мных, я́ко ме́ртвыя ве́ка. И уны́ во мне́ ду́х мо́й, во мне́ смяте́ся се́рдце мое́. Помяну́х дни́ дре́вния, поучи́хся во все́х де́лех Твои́х, в творе́ниих руку́ Твое́ю поуча́хся. Возде́х к Тебе́ ру́це мои́, душа́ моя́, я́ко земля́ безво́дная Тебе́. Ско́ро услы́ши мя́, Го́споди, исчезе́ ду́х мо́й, не отврати́ лица́ Твоего́ от мене́, и уподо́блюся низходя́щым в ро́в. Слы́шану сотвори́ мне́ зау́тра ми́лость Твою́, я́ко на Тя́ упова́х. Скажи́ мне́, Го́споди, пу́ть во́ньже пойду́, я́ко к Тебе́ взя́х ду́шу мою́. Изми́ мя́ от вра́г мои́х, Го́споди, к Тебе́ прибего́х. Научи́ мя́ твори́ти во́лю Твою́, я́ко Ты́ еси́ Бо́г мо́й. Ду́х Тво́й Благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву. И́мене Твоего́ ра́ди, Го́споди, живи́ши мя́, пра́вдою Твое́ю изведе́ши от печа́ли ду́шу мою́. И ми́лостию Твое́ю потреби́ши враги́ моя́ и погуби́ши вся́ стужа́ющыя души́ мое́й, я́ко а́з ра́б Тво́й е́смь.
Услы́ши мя́, Го́споди, в пра́вде Твое́й и не вни́ди в су́д с рабо́м Твои́м. Услы́ши мя́, Го́споди, в пра́вде Твое́й и не вни́ди в су́д с рабо́м Твои́м. Ду́х Тво́й Благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву.
Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́ Бо́же (трижды).
В дни праздников Сла́ва в вы́шних Бо́гу: и Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши: может петь хор.
В течение года Шестопсалмие никогда не опускается, кроме Пасхальной седмицы.
В псалмах изображается греховное состояние людей, исполненное бед и напастей, и горячо выражается ожидающаяся людьми единственная надежда на милосердие Божие.
Когда чтец прочитывает половину «Шестопса́лмия», священник целует престол и выходит на амвон. Стоя с непокрытой головой перед вратами, он читает тайные молитвы.
- текст благословения матери невесты с иконой перед загсом слова
- текст богослужения на завтра