Что такое матч кат
Теория монтажа. Часть 5
Предыдущие части конспекта по курсу “Основы монтажа” от Дмитрия Ларионова:
Match Cut
Это склейка двух планов через общий объект или действие.
Стоит отметить, что не всегда объект или действие должны присутствовать в обоих кадрах — иногда достаточно “намекнуть” зрителю на него, не показывая дважды сам объект.
Благодаря компьютерной графике, чем более современный фильм, тем более точными и сложными в нем будут матч-каты.
Уровни монтажа
Для удобства рассмотрения и классификации все приемы и правила монтажа можно разнести на разные уровни монтажа.
На первом, базовом уровне будут монтажные приемы в чистом виде, т.е. те, что можно реализовать непосредственно в монтажной программе, работая с отснятым материалом. Они связаны с манипуляциями склейками и чаще всего работают в рамках одной или двух (нескольких) сцен.
Ко второму уровню будут относиться приемы, которые необходимо планировать ещё на этапе съёмок. Создание их в монтажной программе либо невозможно, либо требует значительных усилий. Этот уровень работает с композицией кадра, глубинной мизансценой и обычно тоже не выходит за рамки одной или двух сцен.
К третьему, смысловому, уровню будут относится приемы и правила, которые требуется заложить еще до съемок, возможно на этапе сценария. На этом уровне оценка приемов и правил монтажа идет на уровне эпизодов и частей.
Зачем нужно разделение на уровни? Прежде всего, чтобы “примирить” различные точки зрения, считать ли тот или иной прием относящимся к “чистому” монтажу или к операторской работе или к работе режиссера. Пример: внутрикадровый монтаж, который по-факту, не является манипуляцией со склейкам, а значит, не является монтажом в чистом виде. Однако, если рассматривать его как операторский уровень монтажа, то все становится на свои места.
По мере удаления от центра, абстрактность монтажа возрастает.
Внутрикадровый монтаж
Внутрикадровый монтаж — это движение камеры, приводящее к изменению композиции, крупности или содержимого кадра.
Обратите внимание, что необязательно должны меняться все три параметра — возможно изменение только одного или двух.
Сюда же относится и перевод фокуса (rack focus).
Формально, внутрикадровый монтаж с натяжкой можно отнести к монтажу, т.к. нет ни изменений в склейках, а значит нет и монтажа. Правильней было бы считать его просто движением камеры. Однако, благодаря уровням монтажа, мы можем отнести его операторскому уровню.
Эмоциональная кривая сцены
Для поддержания вовлеченности зрителя в действие на экране, сцена должна строится по нарастающей — то есть, заинтересованность зрителя должна постоянно возрастать.
Это плавное возрастание и есть эмоциональная кривая сцены.
На монтаже необходимо подчеркнуть эту кривую с помощью плавного возрастания крупности кадра по мере приближения к самой главной мысли сцены (то есть к тому, ради чего мы эту сцены показываем зрителю).
Метод возрастания крупностей
Крупности должны постепенно возрастать, подчеркивая эмоциональну кривую сцены: от общего плана в начале сцены до крупного плана в ее кульминации.
А.Хичкок описывал этот метод фразой “мы должны «втанцевать» в сцену”.
Как мы можем “втанцевать” в сцену? С помощью постепенного увеличения крупности кадра. Зачем вообще “втанцовывать”? Чтобы постепенно выдавать информацию, и вызывать эмоцию зрителя, не утомляя и не запутывая его. И для того, чтобы “приберечь” самые эмоциональные планы для кульминационного момента сцены.
Наибольший эмоциональный заряд несут крупные планы.
Важно: иногда, открывающий план может быть крупным, предельно крупным, или даже деталью. Такой план используется для визуальной связки сцен и не противроречит данной теме, т.к. после такого плана все равно будет “отскок” на более общий план.
Экономия планов
При монтаже сцены не следует начинать с крупных планов — потому что когда потребуется подчеркнуть главную мысль сцены, все крупные планы будут уже заявлены, и не смогут воздействовать на зрителя в полной мере.
Вольно этот принцип можно сформулировать как “не надо заходить с козырей”.
Хичкок по этому поводу использовал фразу Earn your Close-Ups (“заработайте ваши крупные планы”).
Монтаж по взгляду (eye-line match)
При монтаже диалога, актеры должны «попадать» друг другу в глаза взглядом.
При монтаже плана героя с его субъективом (POV), субъектив должен быть снят с предполагаемой точки зрения героя.
Три вопроса сцены
Это необходимый минимум вопросов, ответы на которые мы должны получить в каждой сцене.
Не следует вопринимать эти вопросы как “схему построения” сцены. Скорее, это чек-лист, которым можно пользоваться при определении причин, по которым сцена может “не работать”.
Ассоциативный монтаж
Это монтаж при котором прямое сопоставление образов (двух кадров) складывается в метафору.
Например, у Чаплина в “Modern Times”: план отары овец склеен с толпой людей, идущих на работу.
Является одним из методов монтажа Эйзенштейна.
Match cut: эффект визуального совпадения
Match cut — монтаж с эффектом совпадения (совмещения). Монтаж выполняется таким образом, что объект в финале предыдущей сцены совпадает (или очень похож, по внешнему виду или свойствам) с предметом в начале следующей сцены. Селия Гомес сделала очередное замечательное видео о кино, об исскустве оператора и монтажера. От Стэнли Кубрика и Альфреда Хичкока до Тима Бёртона и Кристофера Нолана.
В видео использованы кадры из фильмов (в порядке появления):
Порочные игры Stoker (2013)
Психо Psycho (1960)
Фрида Frida (2002)
Смысл жизни по Монти Пайтону The meaning of life (1983)
Особое мнение Minority Report (2002)
Вверх Up (2009)
Пираты Карибского моря: Проклятие Чёрной жемчужины Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
Форрест Гамп Forrest Gump (1994)
Эд Вуд Ed Wood (1994)
Индиана Джонс и последний крестовый поход Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
Шрек Shrek (2001)
Помни Memento (2000)
Идеальная грусть Perfect Blue (1997)
Страшилы The Frighteners (1996)
Бриолин Grease (1978)
Выпускник The Graduated (1967)
Столкновение Crash (2004)
Близкие контакты третьей степени Close Encounters of the Third Kind (1997)
Скотт Пилигрим против всех Scott Pilgrim vs The World (2010)
Властелин колец: Две крепости The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)
Тарзан Tarzan (1999)
Титаник Titanic (1997)
Космическая одиссея 2001 года 2001: A Space Odyssey (1968)
Андалузский пёс Un Chien Andalou (1929)
Город Бога City of God (2002)
Что такое матч кат
Match cut — это склейка между двумя различными кдрами в которых объекты, пространство или композиции визуально схожи или совпадают друг с другом. Этот прием помогает установить непрерывность действия и связать два кадра, придав им новый смысл.
Совпадения могут служить различным целям. Они могут помочь сделать символическую связь в пределах фильма, они могут ускорить переход между частями рассказа, они могут сделать тонкий, бессловесный комментарий по характеру или сценарию. Или они могут нести несколько смыслов одновременно.
Вот четыре веские причины использовать эту технику:
1. Символические прыжок
Давайте посмотрим на эту кость — корабль. Когда кость подбрасывается в воздухе, мы можем рассматривать это и как признак волнения, вызванного гигантским черным обелиском, который только что приземлился посреди примитивов, и как жест триумфа, символизирующий вид энергии, которая необходима для данного типа инновации, которые могли бы привести к развитию и появлению космического корабля. Кубрик хочет, чтобы мы увидели: Сегодня, кость. Завтра мы путешествуем через космическое пространство.
2. Переходы в повествовании
Match cut может показать поворот в истории.
3. Бессловесные комментарии
В Близких контактах третьего рода, структура горы в телевизоре. Имеется в виду, что наличие разумной жизни из других планет, притягивает всех.
4. Творческий взрыв
Луиса Бунюэля Андалузском псе, мы видим снимок облаков, проходящих через Луну, символизируя нарез глазного яблока, но все немного сложнее. Здесь, главное значение это искра, которая происходит, когда два изображения располагаются рядом друг с другом. Ум выискивает, поиск возможных ассоциаций, где они не могли существовать раньше. Такого рода реакции лежат в основе сюрреализма.
Рубрики: Уроки | Комментариев нет »
Добавить комментарий Отменить ответ
Для отправки комментария вам необходимо авторизоваться.
Match Cuts & Creative Transitions with Examples – Editing Techniques
E veryone loves to see a great scene transition, but how do you connect scenes on a deeper level? Consider using a match cut. Using similar colors, shapes, actions or even dialogue, match cuts add that extra level of meaning to create a more cohesive and seamless narrative. In today’s post, we’re going to break down match cuts so that you not only understand how they work but also why they are so much more effective than a normal scene transition.
Watch: Match Cuts and Creative Transitions
Subscribe for more filmmaking videos like this.
FILM EDITING TECHNIQUES
Match cut basics
The match cut has been involved in arguably the greatest moments in cinema, and in some cases they are the greatest moments in cinema. Cutting from scene to the next is a necessary filmmaking convention but that doesn’t mean it has to be done without meaning or purpse.
Images and sounds can carry subtext. The same goes for your transitions and each one is an opportunity to make connections, strengthen theme, accelerate pacing, and more. Transitions like the graphic match, match on action cut, and sound bridge are excellent ways to achieve these benefits.
So, what is a match cut and what’s so special about them? Before we dive into the types of film transitions, let’s start with a match cut definition.
MATCH CUT DEFINITION
What is a match cut?
A match cut is any transition, audio or visual, that uses elements from the previous scene to fluidly bring the viewer through to the next scene. They also have the ability to do so with both impact, and subtext. They differ from regular cuts because they provide a thematic connection between two separate events or concepts.
What are the different types of match cuts?
GRAPHIC MATCH CUT EXAMPLES
Types of graphic match cuts
Graphic match cuts can be used as visual metaphors. They imply that the objects are one-and-the-same, and they do this through a visible transformation. You can also use graphic match cuts for a seamless passage of time. It can be with a dissolve or a straight cut.
How much time has actually passed will help you decide how you go about one of these cuts, but it’s all about the feeling you want to create. You can graphic match cut across multiple transitions, allowing a single physical object to act as a visual throughline for your scene.
Watch below as Citizen Kane does this multiple times in the opening scene, and the entire sequence ends with a perfect graphic match. Notice how the light from Kane’s room stays in the exact same spot until the end of the scene, constantly begging you to ask, “What’s up there?”
Graphic Match Cuts • Citizen Kane
Symbolic Graphic Match Cut
In this example from Citizen Kane, the same object is used to connect the shots but what happens when you cut between two dissimilar objects? Our immediate response to consider the connection being made between them. When done thoughtfully, the connection can be humorous, dramatic, or even existential.
There’s a prime example of a «symbolic match cut» in one of Hitchcock’s many masterpieces, Psycho. Watch the scene and pay attention to the graphic match after Marion collapses.
Graphic Match Cuts • Psycho
Hitchcock dissolves from the water swirling into the shower drain to a rolling extreme close-up of Marion’s eye. Why? Most people consider the connection to be the life literally draining from Marion’s body. It’s a poetic and tragic way to show an allegory for death and dying.
Color Graphic Match Cut
Another type of graphic match is cutting between the same color. And if you’re going to talk about this technique, there’s really only one example to show: the cut from flame to sunrise in Lawrence of Arabia. You’ve probably seen this example a hundred times but once more won’t kill you — it’s just so good!
Color Match • Lawrence of Arabia
It’s the definitive «match cut,» get it?! There’s not a ton of symbolism in this transition but you can see how powerful it is. It’s also a great reminder of how color in film can overwhelm imagery in the most simple yet beautiful ways.
Jumping Through Time
If you want to transition between different points on your narrative timeline, the graphic match can also help you make the jump. This can be done with either a straight cut or a dissolve, depending on how abrupt or smooth you want the transition to be.
In this scene from one of the best James Cameron movies, Titanic, Rose begins her story of what happened 84 years in the past. Behind her, the image of the sunken ship dissolves to the titular ship in her flashback as she prepares to set sail.
The Passage of Time • Titanic
Perhaps the single largest leap through time using a graphic match is also one of the most iconic cuts in history. You guessed it: the «bone into satellite» transition in one of the best Stanley Kubrick movies, 2001: A Space Odyssey.
Unlike the dissolve we saw in the Titanic example, Kubrick and editor Ray Lovejoy send us across millions of years in the blink of an eye.
Millions of Years in the Blink of an Eye
You’ll notice the transition here didn’t just match the shape of the bone and satellite, it also cut in the middle of the bone’s rotation. This is a great example not only of the genius of Stanley Kubrick’s directing style but also of what’s called a «match on action cut,» which is our focus in the next section.
RELATED POSTS
MATCH on Action CUT EXAMPLES
Transition with match on action cuts
When you use a match on action cut, it draws a direct connection between the actions within both scenes. Functionally, movement is action, and it’s easier to connect two shots or scenes that are strung together by a quick transition.
It should be noted here that match on action cuts are also used, and more frequently, between shots in the same scene. Shooting dynamic fight scenes, for example, often employ match on action cuts when a punch lands or when a gun is fired to intensify the action itself.
Story-wise, match on action cuts generate a narrative momentum that highlight the physical connections between two scenes. Take these quick examples from one of the best movies of 2010 Scott Pilgrim vs. The World, directed by Edgar Wright, who operates in the creative transition game on expert mode.
Match on Action Cuts in Scott Pilgrim
Here’s another great example of how to use a match on action cut transition between two scenes and locations. In this landmark New Hollywood movie, The Graduate, Benjamin is a lost soul, vacantly floating through an affair and an existential crisis. This transition comes inside a montage full of creative transitions but pay attention to this one. Benjamin pulls himself up onto an inflatable raft in a swimming pool but when we cut, he lands somewhere else.
Match on Action Cut Transition in The Graduate
This example from The Graduate is effective because it clear visualizes Benjamin’s detached state of mind. He is floating through his summer without really understanding where he is or what he is doing with his life. The typical montage structure is designed to help show the passing of time but the match on action cuts amplify the meaning.
Sound Bridge EXAMPLES
Transitions using a sound bridge
Any time audio is used in a scene transition, it falls under the umbrella term called a «sound bridge.» Audio is perhaps the most natural way to smoothly transition from one scene to the next. And there a few ways this is done.
Voice-over is a great example of a sound bridge, guiding us from scene to scene. Music, especially in a montage, is also another effective way to use audio to connect scenes.
There are also two very common sound transitions: the J-cut and the L-cut. In those techniques, the sound of one scene is used to «overlap» the two scenes. With a J-cut, the sound of Scene 1 is continued into the Scene 2. With an L-cut, Scene 2 is heard before we see the images.
For our purposes, we’ll focus on a true audio match cut, where the scene transition is guided with the use of similar sound design. This means that a single sound is «shared» between the two shots. For an insanely clever example, we need to turn to our main man, Edgar Wright.
At the beginning of one of the best horror movies, Shaun of the Dead, our title character is completely oblivious to the zombie apocalypse brewing around him. To hammer this joke home, Wright uses this scene of Shaun flipping through channels to tell him exactly what’s happening.
Litmatch 12+
Shanghai Construct Technology Co.,Ltd
Снимки экрана (iPhone)
Описание
Litmatch is about meeting up new friends and having fun, where leads you for a new friendship by providing diverse communication tools.
Litmatch is a safe and warm community where you can share your honest thoughts and feelings. You can always encounter cool and interesting people in Litmatch. People here can experience emotional communication comfortably through different online interactive features. Most of our users have become actual friends by taking initiative first moves inspired by Litmatch’s amazing features.
MEET NEW FRIENDS IN LITMATCH
Litmatch empowers your encounter with a new friend with a diverse communication platform.
DIVERSE INTERACTIVE COMMUNICATION
Experience an emotional conversation with a new friend here by using Litmatch’s powerful tools.
AWESOME AVATAR JUST FOR YOU
Show your personality by customizing your unique avatar in the Litmatch’s library.
SHARE EVERY MOMENT OF YOUR LIFE
Explore Litmatch community where you can feel free to be yourself and share everything from your daily moments to life’s highlights.
——————— DISCOVER OUR AMAZING FEATURES ———————
SOUL GAME- TEXT, LIKE, CONNECT!
Know your new friends with text conversation in real-time.
Create a new connection once both of you have liked each other.
VOICE GAME- STAND OUT BY YOUR VOICE!
Have a brief voice call to know each other better.
Enjoy tender and sweet voices whenever and wherever.
PARTY CHAT- GROUP CHATTING & GIFTS!
Share your talents and thoughts on the mic in a party room.
Receive warm supports and interesting gifts from other people.
LITMATCH COMMUNITY- DIVERSITY, SAFETY & RESPECT
Litmatch is a platform that consistently ensures safety and respect within our community. We do not tolerate any kind of inappropriate behaviours and have strict community guidelines, as well as an extensive list of safety features to ensure you the best communication experience on this platform.
——————— JOIN LITMATCH NOW TO EXPLORE MORE SURPRISES ———————
Litmatch is free to download and use. However, we also offer an optional subscription package (Litmatch VIP Membership) and non-subscription, single and multi-use Litmatch-currency: DIAMOND. The price varies by country and may change without notice, but you can always see the exact price in the app.